Verzorging en onderhoud| Nieuw| Victoria 5.8D| Gates Riem

Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds eergisteren een spiksplinternieuwe Victoria 5.8D gekocht. Dit was een overjarig model van 2019 en heb ik als dusdanig voor €700,- op de kop kunnen tikken. Let wel, het gaat dus om een fabrieksnieuwe fiets met garantie. Een zeer gunstige prijs voor een zeer complete fiets.

De fiets is uitgerust met de Gates Belt drive, in dit geval de beruchte CDN variant. Het achtertandwiel lijkt echter CDX te zijn, dus stelt al wat gerust. Verder zijn er een Nexus 8 naaf gemonteerd, naafdynamo, hydraulische schijfremmen, bagagedrager en ringslot. (uitgebreide specificaties zijn uiteraard te vinden op de website van Victoria)

Link zal ik hier plakken voor de geïntresseerden:

Website van de verkoper:
https://hybridstore.nl/

Ik probeer echter al een poos op het internet te zoeken hoe ik mijn fiets ook netjes houdt, en dit is niet helemaal duidelijk te krijgen. De verkoper verzekerde mij dat ik niet naar de riemspanning hoef om te kijken, daar het carbon immers niet rekt of krimpt. Het aluminium frame doet dit echter wel bij grote temperatuur schommelingen.

Ook lees ik zaken als een Snubber (dient ervoor om de riem op de tandwielen te houden) maar deze is zowel niet op mijn fiets, alsmede veel duurdere fietsen gemonteerd. Wellicht met CDX krans overbodig?

Ook is de stijfheid van het frame en richting van de tandwielen van essentieel belang voor het goed lopen van die riem en vroegtijdige slijtage te voorkomen. Iets waar ik me voor de aankoop niet echt bezig mee hield. Ik heb dan ook geen idee hoe stijf de frames van Victoria zijn.

Om mijn vraag eigenlijk wat korter te houden: hoe zorg ik ervoor dat ik deze fiets in ere houdt? Ik ben zelf niet technisch genoeg om het bij te houden, dus dat zal ik uitbesteden aan de dealer. Waar moet ik op letten bij de Nexus 8 naaf, Hoe zorg ik voor een maximale levensduur van mijn riem en welke levensduur kan ik verwachten? Evenals de hydraulische schijfremmen. Welke levensduur mag ik van de brake pads verwachten?

Ik zal de fiets voornamenlijk voor woon-werk verkeer gebruiken (30km per dag) en plezier ritjes in het weekend en op vrije dagen. Zo heb ik vandaag alleen al 40km gefietst. Alleen jammer dat ik de conditie van een kamer olifant heb :slight_smile:

Als laatste wil ik dan wel nog vermelden dat de fiets de eerste 57km al heerlijk fietst, zij het dat ik soms een soort trilling door de riem voel trekken. De Nexus 8 naaf loopt heel fijn, maar met een beetje wind of helling is het tempo er meteen uit :frowning:

Ik zie graag de reacties van mijn mede fietsers tegenmoet!

Je hebt een nieuwe fiets, die moet inrijden. Geldt ook voor een riem. Mooi dat je er plezier van hebt. Je denkt toch niet dat een riem wind of hellingen onmerkbaar maakte? Is met een ketting toch ook zo? Conditie takes time!

1 like

Dat lijkt me een ongelooflijk mooie prijs voor een riem fiets met Shimano 8v. Goed gedaan!

Er loopt reeds een topic over de Gates riemen, o.a. het onderhoud, afstelling en problemen zoals bijgeluiden, trillingen etc.
Misschien kan je daar wat zinnige info uit halen? Immers is dat universeel en niet alleen voorbehouden aan jouw specifiek merk en type fiets… :slightly_smiling_face:

De riem moet wel degelijk goed op spanning gehouden worden; in mijn bezit heb ik nu bij elke beurt te horen gekregen dat ie wel te slap of te strak gestaan had. Terwijl ik dat best regelmatig controleerden met de Gates app.
Zo’n afstel apparaatje is 3 tientjes dus nog wel de aanschaf waard in mijn bevinding.

1 like

Mooi, degelijke, Duitse fiets zover ik kan zien!

30 km per dag is een leuk stukje, ja dan kost het wel even om conditie op te bouwen, ik merk al verschil na vier weken vakantie… Wat betreft die helling is het een kwestie van de Nexus 8 goed gebruiken en snel naar de goede cadans terugschakelen.

Aluminium zet van de normale metalen inderdaad het meest uit en met 0,23*10^−6/K en iets van 45 cm lengte van de liggende achtervork is dat 0,008 mm per graad. Bij 20 graden koeler of warmer wordt het metaal 0.16 mm langer of korter, dat lijkt me niet het probleem.

Het verhaal met de snubber is mij ook niet helemaal duidelijk. Mijn eerste tweedehands fiets had er één maar die heb ik er recent afgehaald omdat het extra werk geeft bij het verwijderen en plaatsen van je wiel. De bedoeling is ervan dat het voorkomt dat riem over het achtertandwiel skipt maar als dat gebeurd is er überhaupt iets goed fout dus waarom. Op latere fietsen zie ik geen snubbers meer.

Die trilling die je door het frame (ik denk niet dat het de riem is) voelt trekken, heeft die met het trappen te maken, zogezegd stopt het als je stopt met trappen?

1 like

Er is een gratis app van gates die je op je telefoon kan zetten. Daarmee kan je eenvoudig door geluid weten of die goed op spanning staat. Als je dat bij je fietsenmaker jaarlijks laat controleren zit het wel goed.

Als je echt meer wil doen, ga dan 2 keer per maand even met een sopje (water en zeep) over je riem zodat je zand en stof weg haalt.
Als je lawaai merkt is het enige product wat je mag gebruiken een siliconenspray, maar meestal is dat overbodig.

En als de snubber er niet op zit, dan heb je die niet nodig.
En de naaf… gewoon niks doen is ook goed. Er zijn er die daar 50k mee halen.

1 like

Dat is zeker waar! Ik schreef het ook niet zozeer aan de riem af, hoewel een naaf natuurlijk wel wat zwaarder loopt dan een derailleur. Maar je hebt gelijk. Een paar maanden verder zal het me zeker makkelijker af gaan!

Dat apparaatje, waar zou ik dat kunnen krijgen? Ik heb gehoord dat de gates app niet echt accuraat is. Ook weet ik niet hoe ik de riem eventueel moet opspannen.

Nee juist als ik in een lichtere versnelling wat vaart wil maken! Dan voel ik het door de trappers gaan. Soms ook een soort ‘tikje’. Het is maar heel licht en niet echt storend, maar ik heb dit eigenlijk wel bij alle fietsen gehad. Van Sparta’s tot Union’s en zelfs Trek’s en Gazelles. Zowel met naaf als derailleur. Maar het kan ook een beetje spoken in mijn hoofd hoor. Ik ben een pietje precies en kan afwijkingen van enkele millimeters gewoon zien. Soms zie ik zelfs de lichtfrequenties in lampen die andere mensen gewoon niet kunnen zien. Maar dat terzijde…geen idee wat het is!

Dat apparaatje vind je op de meeste fietsonderdelen webshops.
De vraag is of je het nodig hebt…
Als je je fiets 1-2 keer per jaar door de fietsenmaker laat controleren en je wielbouten staan goed vast heb je daar geen omkijken naar. De riem rekt niet uit, want van Carbon.

Gewoon fietsen en genieten!

1 like

Ajb: 4 tientjes incl verzending.
https://www.rosebikes.nl/gates-carbon-drive-eco-tension-tester-riemspanningsmeter-2681292

Dat is bij iedere fiets anders. Er moeten in/op/onder de liggende achtervork aan beide kanten (verborgen) kleine boutjes zitten die je minimaal kunt aandraaien/lossen. Let op: aan beide kanten precies evenveel. Met een inbus sleutel per keer niet meer dan kwart slag draaien, links en rechts. Iets te los is altijd beter dan iets te strak. Ik neem aan dat je geen excenter in de bottom bracket hebt.

1 like

Nee, die heb ik inderdaad niet. Een exenctrische trapas zou geweldig zijn geweest, maar bij deze fiets moet dat idd via het achterwiel. Hij zal geregeld een beurtje krijgen bij de specialist, dus ik ga me er niet veel zorgen om maken.

Ook vandaag weer een half uurtje gefietst. Fietst gewoon lekker en alweer een stukje beter tegenover gisteren. Wat me wel opviel is dat ik het stuurgedrag en de band-sporing wat nerveus is.(Schwalbe Road Cruiser green, de goedkoopste variant van hun road cruiser modellen)

Ik woon eveneens in Limburg, waar ik veel over landwegen fiets. Her en der werd het even spannend met wat slippen van het voor of achterwiel over wat waterige wegen. Het spreekt voor zich dat ik mijn nieuwe fiets niet op de grond wil laten vallen! :slight_smile:

Ik las op het andere forum dat met wat bredere banden (bijvoorbeeld Schwalbe Big Apple) wat meer comfort en een lagere rolweerstand gehaald kan worden, ook bij een lagere druk. Ik heb echter geen idee wat de maximale bandenmaat is voor mijn fiets, kan iemand mij dit vertellen? Of waar ik dat zou kunnen achterhalen?

2 likes

Big Apple is wel fors. Hoe breed zijn je banden nu?
Kijk eerst eens je bandendruk na, ik vermoed dat je banden wat hard staan.
Op de band staat normaal wat de minimum en maximum druk is. Begin gewoon eens in het midden van de range. (En die pomp met manometer is een betere investering dan die riemtool)

Hier heb je al een richtlijn: https://www.schwalbe.com/nl/luftdruck

1 like

Ja, brede banden zijn een prima idee.

Er lijken nu Schwalbe Road Cruisers onder te zitten, 42-622. Kijk eens hoeveel ruimte er nog is onder je spatborden en of je die nog ruimer kan maken.

Er zijn 47-622 en 50-622 banden verkrijgbaar, de Schwalbe Almotion (50-622) is een prima band.

1 like

Zowel Big Apple als de Marathon Almotion in 50-622 zijn in werkelijkheid ca. 46mm breed en ik denk ook hoog, maar dat heb ik niet gemeten bij de Almotion.

Goede tip! Ik heb sowieso nog geen pomp, dus die zal ik wel bestellen vandaag. Verder heeft de dealer er 3.5 bar op gezet, wat de minimale druk is (ik kan de banden met mijn duim nog een beetje indrukken)

De spatborden zitten echt ‘vast’, dus daar valt niet veel aan te tornen. Ik zou wellicht een maatje breder kunnen gaan, maar niet veel breder, want dan zal het ongetwijfeld aanlopen. Ik heb idd 42-622 banden erop.

Ziet er strak uit, wat vind je zelf van de bouwkwaliteit? En hoe bevalt de riemaandrijving tot nu toe?

Zelf ben ik opzoek naar een soortgelijke fiets voor rond de €1000,- (jij hebt wel een mooie deal gescoord, goed bezig!).

1 like

Maar met een druk van 3.5 Bar en 42mm breed zou je toch echt wel goede grip moeten hebben, maar je banden veren vrij diep in, misschien geeft dat een wat “onstrak” gevoel.
Op een niet electrische fiets zou ik je niet direct aanraden om veel breder te gaan. Het is weer extra gewicht, en loopt een beetje zwaarder, zeker als je dan nog de druk wat laag houdt.

Probeer eens met 4.5 bar in je huidige banden. Dat is een heel goedkoop experimentje.