Verzorging en onderhoud| Nieuw| Victoria 5.8D| Gates Riem

Ja, natuurlijk zitten ze vast maar (even flauw ;-)) dat betekend niet dat ze niet los kunnen, iets ruimer worden gezet en weer vast worden gezet.

Uit de foto moeilijk goed op te maken maar het lijkt me alsof er ruimte is.

Ik ben er echt ontzettend tevreden over! Hij fietst heerlijk stil, stabiel en lekker door. De eerste 120km zitten al erop en dat absoluut probleemloos. De nexus 8 naaf schakelt ook prima, maar loopt uiteraard wel wat zwaarder dan een derailleur. soms heb ik wel het gevoel een versnelling te missen, maar ook daar bouwt conditie wel wat aan. Ik vind het een topfiets. Bouwkwaliteit doet niet onder voor een andere premium fiets en Victoria bouwt ook uitstekende E-bikes die nota bene als beste uit de test komen…en dat voor 700 euro…betere deal kan ik niet krijgen denk ik.

Hoewel ik er nog over nadenk om me nog een Koga F3 5.1 op de kop te tikken…

1 like

Waarom denk je aan een Koga F3 5.1? En was dan een Koga F3 4.0 gezien de aandrijving geen optie voor je? Of viel die uiteindelijk af vanwege de voordelige deal die je nu wist te sluiten?

1 like

De F3. 4.0 was eigenlijk wat te ver boven het budget…maar als ik bij wijze van nog eens stapje omhoog zou gaan kan het misschien net. Maar er zit wel een prijsverschil van ruim 600 euro tussen beide fietsen, en dat kan de koga (ondanks de mooiere afwerking) niet verantwoorden. een alfine naaf is wel lichter, maar heeft uiteindelijk hetzelfde aantal versnellingen en dan zijn er ook hydraulische velgremmen ipv schijfremmen. Dat is wel een verschil

Maar, na 4 dagen beginnen me een aantal dingen op te vallen aan de Victoria. Er is een kleine schade op de voorvork ( Na terugzien van de foto’s is dit duidelijk) het rechter handvat is te beweeglijk en de riem piept een beetje. Er komt een soort ruis vanaf die eerst niet was. Al met al ga ik er vnv even mee terug om me toch nog eens goed te bedenken. Fijne is wel dat de dealer een coulance regeling in dit geval treft met me, mocht ik toch besluiten om hem in te ruilen voor een koga. al met al tot nu: hele fijne fiets, maar kwalitatief toch een paar dingetjes die ik op een fiets met een cataloguswaarde van 1100 euro niet goed vind. Dat mag wel beter.

1 like

In vergelijking met andere merken lijkt Koga inderdaad aan de duurdere kant, maar als dat betekent dat de kwaliteit hoger ligt is dat natuurlijk te prijzen. Ik las wel hier op het forum dat de Koga F3 4.0 problemen met de vering kan krijgen.

Ik heb mijn zoektocht ook neergezet in het forum. Ben gecharmeerd van jouw ervaringen met de Victoria, maar na het lezen van je laatste reactie twijfel ik wel over de kwaliteit/duurzaamheid op langetermijn.

1 like

Zeer begrijpelijk! ik vind het ook een beetje jammer dat zulke dingen dan toch nét niet het zijn. Het is geen goedkope fiets en daar mag je wat van verwachten. Ik ga vnv in ieder geval langs de dealer om toch me nog even goed te laten helpen. De riem techniek zelf vind ik fantastisch. maar een Shimano SLX groep is ook geen rotzooi. Maar ja…bekende poetsen en smeren. Pekel vind een ketting ook echt niet fijn. De vering van de Koga is idd een bekend probleem, die feathershock voorvork doet het de eerste tijd prima, maar omdat het een relatief apart systeem is, slijt het relatief vlug. Maar nu zal het ook niet extreem veel kosten om eens in de 2 a 3 jaar die vering te reviseren. Overigens rijdt het wel prettig. Ik heb meerdere koga’s getest die zulke vorken hadden. Het ziet er ook wel mooi uit moet ik zeggen.

Anderzijds…ik heb ook het geluk dat ik me met de auto kan verplaatsen naar het werk, dus een fiets is geen absolute noodzaak. Met slecht weer zal die waarschijnlijk droog binnen staan. Dan valt dat poetsen natuurlijk wel weer mee en al helemaal als je niet offroad gaat. Lastige keuzes allemaal. Ik ben zelf ook razend benieuwd waar ik vanavond mee terug naar huis kom.

1 like

Inderdaad, lastige keuzes.

Naast de Victoria lijken de Pegasus Urbano https://www.pegasus-bikes.nl/fietsen/sportfietsen/urbano-sl-8-belt/heren & Premio https://www.pegasus-bikes.nl/fietsen/sportfietsen/premio-sl-belt/heren mij wel interessant. De Urbano werd vorig jaar nog positief beoordeeld in de Fietsersbond test, maar lijkt inmiddels niet meer voorradig in Nederland als ik online zoek…

En dan heb je ook nog de https://www.bsp-fietsen.nl/fietsen/toerfiets/voyager-belt/

2 mogelijke kandidaten…gedachtes?

1 like

strak, maar geen riemaandrijving dus?

Er zijn kennelijk fietsverkopers die fietsen verkopen met een zadel in een achterovervallen stand! Die fietsen zelf nooit. Moet niet gekker worden!

2 likes

Nou mannen (en vrouwen) De fiets is omgeruild voor een Koga F3.5.1S. Gloednieuw. Ik heb zelf nog 295 bijgelegd en kreeg zelfs nog een fietspomp, ringslot en bus teflon in de prijs mee. Het is natuurlijk een heel andere fiets dan de Victoria, maar ik ben er ontzettend blij mee. Een prachtig blauwe Koga, Shimano SLX afgemonteerd. De weg naar huis ging heel erg lekker en wat me als eerste opviel is dat het inderdaad veel lichter fietst. Ook is het grotere bereik aan versnellingen wel heel prettig om te hebben. Maar het zal zeker niet zo lang meegaan als een riem, dat zonder twijfel. Ik zal een ander topic starten mbt tot het onderhouden van een derailleur set.

1 like

image https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/353/279/e31.jpg

Huh? Ik snap het even niet meer. Je hebt je fiets ingeruild omdat er een kleine beschadiging op de voorvork zat, het handvat wat los zat en de rem een bijgeluid maakte?

Dat zijn toch allemaal zaken die relatief eenvoudige op te lossen moeten zijn? Vooralsnog had ik de voordelen van de Victoria fiets (riem, ruimte voor nog bredere banden, en vergeet niet: een zeer scherpe prijs!) zwaarder laten wegen dan die kleine tegenvallers.

Ik bedoel een beschadiging aan je voorvork is vrijwel niet te voorkomen, dat heb je zo te pakken ook met een nieuwe fiets.

Wat was nu zo doorslaggevend dat je overgestapt bent?

3 likes

Nou…allereerst fietste hij zo heerlijk licht en snel. Ik moet weer even wennen aan het derailleur schakelen, maar dat is zo weer in het spiergeheugen. Maar op de een of andere manier ‘past’ die fiets ook beter. Het zadel was prettiger, de handvaten voelden wat beter aan…maar het is dan ook in alle opzichten een beter afgewerkte fiets. en dan de kleur. Een gevalletje van “op slag verliefd”.

HOWEVER…hadden ze een Venya 4.0 of F3 4.0 voorraad gehad, dan had ik alsnog diep in de buidel getast om voor een van die twee te gaan…maar met corona problemen en wachttijden konden ook zij niet binnen korte termijn aan zo’n fiets komen. in mijn maat althans

Ik ben het met je eens hoor, die zaken zouden zeker niet duur zijn om op te lossen. Maar een setje nieuwe banden hier, handvaatje daar, service beurtje voor de riem…en dat binnen 4 dagen op een fiets van 1100? Dat vind ik niet echt tof…

Het was een hele lastige keuze hoor.

2 likes

Dat is inderdaad nogal een ommezwaai, gefeliciteerd!

Naar jouw mening is ligt de bouw- en materiaalkwaliteit van de Koga F3 beduidend hoger dan de Victoria?

1 like

Ja, dat merk je al zodra je de fiets in de handen hebt. Het frame voelt solide, maar licht aan. De voorvork is mooi afgewerkt, evenals de lasnaden. De vering die Koga gebruikt veert niet te snel ook. Daardoor verlies je niet teveel energie die je stopt in het vooruit komen. trapas ziet er gewoon goed doordacht uit. Het staat toch allemaal op een hoger niveau. Maar…het is uiteraard meer vatbaar voor de elementen omdat het een open systeem is.

1 like

Ik had dat vandaag met de Victoria Trekking 5.8, mooie fiets :bike: maar sommige zaken zoals de spatborden vond ik wel erg dun :thinking:.

Koga wel zien staan en gevoeld, ziet er dergelijker uut maar kon helaas geen test doen, niet in mijn maat.

Dat is jammer! Wel andere modellen in je maat? Welke heb je nog meer getest? De spatborden van de Koga vind ik overigens niet echt dikker lijken. Wat me wel opviel is dat er minder rammelt aan kabeltjes, ook de spatborden rammelen niet over oneffenheden. En die bandjes, de schwalbe spicers, lopen heel lekker licht over het asfalt. Ik durf ze alleen niet tot 4.5 bar op te pompen, ik ben bang dat ik ze laat klappen.

De bandenspanning van de Spicers ligt tussen 4.0 bar als minimum en 6.0 bar als maximum. Gerust oppompen. Deze min/max staan op de banden, overigens.

1 like

Oke, dat kon ik niet zo snel op de band zien! Je bent wederom bedankt voor de gouden tip! Maar 4 en 6 bar is nogal een druk verschil…welke bandendruk raad je me aan? En hoeveel zal ik daarvan merken?

Twee bar verschil is normaal, is niet veel. Aanrader? Hangt af van je gewicht (en van je bagage). Als je weinig weegt is 4,5 bar prima, lichtlopend en niet knalhard. 6,0 bar is dan knalhard, fiets gaat dan zogezegd “stuiteren”. Dat wil je niet. Weeg je pakweg 120kg dan is 6,0 bar wel aan te raden.
Harder is lichterlopend, maar er zijn dus grenzen.

1 like