Via app gpx overbrengen naar GPS

Ik zou graag “onderweg” via een app een route maken en de gpx overbrengen op mijn GPS.
Ik heb de fietsersbond routeplanner app, en ik heb een garmin etrex 35t.
Via laptop thuis weet ik feilloos een route te maken via fietsersbond van deur naar deur en die via gpx over te zetten naar de Etrex 35t
Maar dan moet ik alles van te voren plannen en zo werkt dat in de praktijk niet.
Vraag 1: Hoe krijg ik dat voor elkaar via de app? (De app Fietsknooppunt geeft bv wel een gpx die je dan mbv Garmin Connect kan overzetten op de een Garmin)
Vraag 2: welke Garmin kan wel een gpx via app ontvangen? Helaas kan de Etrex35t dat niet. Ik ben evt. bereid een andere Garmin aan te schaffen die wel gpx-jes van een app kan laden. Maar ja hij bevalt zo goed, die Etrex, dus als het niet hoeft…
Sta open voor tips
groet,
Carla

Ja kan GPX bestanden van je mobiel op de eTrex zetten, daarvoor heb je een zogenaamde USB OTG (On-The-Go) kabel en software nodig.

Wat betreft de OTG verbinding, de ene kant moet in je eTrex passen (dat is Mini-USB), de andere in je mobiel (dat is Micro-USB of USB-C). Voorbeelden:

Je mobiel zal dan, net als je computer de eTrex herkennen als “massaopslag” apparaat en je moet op een of andere manier het GPX bestand op je Mobiel naar de eTrex kopiëren, eigenlijk net zoals op de Computer. De enige uitdaging is hoe dat te doen. Ik doe het (op Android) met de App Root Explorer.

De computer is handiger maar op vakantie wil ik het nog wel eens gebruiken om het laatste stuk naar de camping op de eTrex te zetten.

Hi MikeRZ,
dat kabeltje heb ik. Daarmee koppel ik de etrex in op mijn Bosch Intuvia. Heb ik geen batterijen nodig… Maar de app routeplanner van de fietsersbond geeft toch geen gpx? Hoe moet Root Explorer die dan vinden?
Het ligt aan mij hoor, Mijn kennis houdt hier een beetje op. Moet ik mijn jongere generatie maar eens aanspreken, die weten dat vast wel.
Maar dank voor je antwoord.
groetjes
Carla

Hoi Carla,

Of dat kabeltje dat je al heb goed is weet ik niet, ja het past maar een OTG kabel is speciaal omdat de signaaldraden gekruist zijn.

Het makkelijkst is even testen, wat gebeurd er als je met kabeltje tussen je telefoon en de eTrex verbindt? Geeft de telefoon een melding? Zo niet dan is het waarschijnlijk geen OTG kabel.

Ik heb eens in de Routeplanner App gekeken maar inderdaad zie ik geen mogelijkheid om een .GPX te saven, misschien dat de nieuwe versie die er aan komt dat kan?

Mijn fietsvakanties gaan regelmatig naar het buitenland en dan werkt de Fietsersbond routeplanner niet en dan gebruik ik OSMand in combinatie met brouter en die maakt het GPX bestand voor me net als voor jou de App Fietsknooppunt werkt.

Wat betreft het kopiëren van het GPX bestand van je mobiel naar de eTrex is het geen slecht idee de jongere generatie eens aan te spreken maar als je Duits niet al te slecht is:

https://www.youtube.com/watch?v=-gs12vfZh7w

Hi,
Het is het juiste kabeltje. Mijn Etrex opent gewoon en laat alles zien. Nogmaals getest met een gpx dat afgegeven wordt door Fietsknooppunt: Maar helaas zegt mijn Etrex dat hij de “koers” niet ondersteunt. Dan kun je proberen wat je wilt, gaat 'm niet worden. En zolang “onze” fietsplanner geen gpx-jes maakt in de app, gaat het al sowieso niet. Maar wellicht in de update die bijna klaar is…
Blijft dus onderweg klungelen met knooppunten…
Nu ben ik dan nog op zoek naar een Garmin uit de Edge serie die wél gpx-jes lust en die via Garmin Connect kan overzetten.
Wie kan mij daarover tippen, want het Edge-bos heeft vele bomen…
Mike, zover bedankt hoor!
Groetjes van (Oma) Carla… ben wel bij de tijd, maar ergens houdt mijn kennis op.

Ik liep enig tijd terug met mijn Garmin Edge Explore ook tegen het probleem aan dat de huidige App van de routeplanner planner geen gpx bestanden kan aanmaken. Als je gewoon via de Browser van de smartphone de website van de Fietsersbond raadpleegt en je negeert de aangepaste omgeving voor de smartphone, dan krijg je dezelfde omgeving gepresenteerd, zoals in mijn geval op mijn Windows 10 computer.
Dan kan ik ook een export van de gpx naar de smartphone maken. :smiley:
Dan kun je (workout op Youtube) het bestand via Garmin Connect, GPX Exporter en GPX importer vanaf de smartphone naar de Garmin Edge Explore importeren. Handig voor onderweg.