Vloerpomp met digitale drukmeter

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/vloerpomp-met-digitale-drukmeter/

Op 0,01 bar nauwkeurig Is de nieuwe vloerpomp van SKS met digitale drukmeter een aanrader? TestKees vergelijkt hem met zijn lievelingsvloerpomp en concludeert: De Joe Blow Sport van Topeak blijft onovertroffen. Het opvallendste aan de SKS AIR-X-PLORER DIGI 10.0 is de digitale drukmeter met een nauwkeurigheid van 0,01 bar. Daarnaast is het een pomp met…

Een nauwkeurigheid van 0.01 bar is natuurlijk onzin.
Vooral als er een hoeveelheid lucht ontsnapt op het moment dat je de Valve-kop verwijderd.
Maar een nauwkeurigheid van 0.5 bar vind ik wel gewenst.

Als de Fietsersbond een fiets test wordt er altijd bij vermeld of de fiets een beetje comfortabel fietst.
Dan maakt een bar meer of minder heel veel uit.
Op beide pompen mis ik een Air-Release button waarmee ik de lucht stapje voor stapje kan laten ontsnappen totdat de gewenste druk is bereikt.

Als ik de analoge drukmeter op mijn SKSpomp (Rennkompressor) vergelijk met de meting van een digitale Topeak, zit daar altijd meer dan 1 bar verschil tussen.
Ik zou wel eens willen weten welke van de twee ik moet geloven.

https://www.sks-germany.com/nl/producten/rennkompressor/

Ook ik vind bandenspanning erg belangrijk. Als mijn 49mm banden zacht worden pomp ik er in beide banden 20 slagen in (met de jumbo pomp) zodat ze op de goede spanning staan.

Tegenwoordig met alle anti-lek banden heeft het geen zin om op het profiel te drukken om te kijken hoe ze ervoor staan, maar ik knijp altijd in de wangen van de band. Dit is het dunste stukje rubber en in al die jaren heb ik hier handigheid in gekregen. Ik kan zo behoorlijk precies voelen of ze te zacht worden. Met 20 slagen erbij zijn ze weer op spanning (schat 3 bar voor en 4 bar achter). De voorband heb ik juist expres zachter staan dan de achterband. Ten eerste heb je meer grip in bochten en ten tweede leunt het meeste gewicht op de achterband, ook al zit ik vrij sportief.
Ik pomp ze niet op een vast tijdstip op en ik doe het wanneer ik merk dat de banden al flink zachter zijn geworden. Brede banden mag je vrij zacht rijden en te hard is al helemaal uit den boze. De fiets, jij en alle elektronica krijgen dan flinke klappen te voorduren. Als banden te hard staan zit je ook spartaans op je mooie e-bike en daarom weet ik dat 20 slagen vanaf vrij zacht precies is wat de band nodig heeft.
Als je (heel) veel ervaring hebt met fietsen dan leer je langzamerhand wat voor jou de beste bandenspanning is. De wangen moet je nog nét kunnen indrukken achter en voor mag de wang iets meer meebewegen.
Als je de wang helemaal niet meer kan indrukken zit je boven de 4 bar en dan wordt het (met name in zomer) oppassen geblazen (kans op klapband).

PS: niet dat ik dat doe: maar ik kan jouw banden met een simpele jumbo pomp met gemak op 6 bar of hoger krijgen (testkees zegt maximaal 3 bar met de jumbopomp). Je moet de kop niet óp het ventiel zetten, maar hem aandrukken zodat de kop van het ventiel niet meer te zien is.

1 like

Ik heb de knijp en meet methode jaren gebruikt, totdat ik mijn duimgewricht hiermee ontwrichte en 3 a 4 jaar last van mijn duim heb gehad. Nu kies ik maar voor een wat meer wetenschappelijke methode en gebruik een goede kwaliteit bandenspanningsmeter.

Oei, dat is wel zure pech zeg!

Sinds ik een Rennkompressor heb snap ik niet wat mensen nog zien in zo’n Jumbo pomp (die in mijn geval stuk ging door roest)
Nadeel van mijn Rennkomprosser is dat die niet overeind kan blijven staan zonder op het voetje te staan met mijn voeten. Dát had de Jumbo pomp dan wel weer uitstekend voor elkaar. Als deze stuk gaat in de toekomst koop er wel eentje die dit wel voor elkaar heeft.

Een simpele meter voldoet voor een fietsband, hoewel ik het wel schokkend vind dat er 1 nr verschil tussen 2 meters kan bestaan (!)