Voetgangersgebied in 'mijn routetype'

Besten,
in ‘mijn routetype’ staat een optie voor ‘voetgangersgebied’. Weet iemand waar dit voor staat? Zijn dat gebieden waar je mag fietsen of vallen echte voetpaden daar ook onder?

In de binnenstad van Delft zijn bv. voetgangerstraten waar fietsen toegestaan is. Daar moet je natuurlijk rustig rijden dus ik neem ze liever niet maar als ze, met een straf-factor, nog steeds winnen, mogen ze best in m’n route voorkomen.

Maar het wordt anders als je ineens een parkje met echte voetpaden ingestuurd wordt. Dat gebeurde me laatst op de Molenwijkseweg in Boxtel. Als je een route vraagt van begin tot eind van die weg en de optie ‘klinkers’ een miniem stukje naar links sleept, krijg je een omweg door een park voorgeschoteld.

Ik vind dit nogal eigenaardig, zowel het gebruik van echte voetpaden als het grote effect van de kleine afkeer van klinkers .

Fietze,
Roel

Ik zou het niet weten.
Als ik een fietsroute plan aan het begin van een winkelstraat waar beslist niet mag worden gefietst, met een bestemming aan het eind van die winkelstraat, krijg ik een fietsroute dwars door die winkelstraat.
Zowel met een uitgesproken voorkeur voor voetgangersgebieden zonder straftijd, als met de racefiets (18 km/uur)

Als ik mijn begin- en eindpunt vlak buiten de winkelstraat plaats, gaan alle voorgestelde fietsroutes met een wijde boog om de winkelstraat heen. Ook wanneer ik een uitgesproken voorkeur voor voetgangersgebieden zonder straftijd heb.

Als ik mijn fietsroute plan door een winkelstraat waar wel mag worden gefietst, gebeurt hetzelfde.

Even geprobeerd en met deze link zie je wat je bedoelt.

Screenshot_20190728_083122

Ik heb niet heel veel ervaring met de routeplanner met een eigen routetype maar toen ik eens de penalty voor stoplichten verhoogt had merkte ik ook dat vrij snel “gekke” voorstellen kwamen, het lijkt alsof de sliders heel gevoelig zijn.

Ik heb maar eens even een experiment gedaan met de klinker slider helemaal naar links en rechts en als je dan de URL vergelijkt zie dat de parameter van 0.001 naar 1000 lijkt te gaan:

Screenshot_20190728_084729

Waarschijnlijk is dit een “cost-factor” dus de lengte van de weg wordt in de berekeningen van de routeplanner met dit getal vermenigvuldigd. Als je het zo bekijkt is het niet vreemd dat met maar een klein stukje schuiven de route er gelijk heel anders uit ziet, ik zie dat met “iets” naar links de factor al van 1 naar 3 is gegaan en dan snap ik het wel.

Normale “cost-factors” voor toegestane wegtypes zouden zo tussen de 1 en 2 moeten zijn.

Een verzoek voor de routeplanner:

Kunnen de sliders zo worden aangepast dat de range iets van 0.1…10 is?

@roeln: Wil je meer spelen met routeplanners, kijk dan eens naar de brouter. Het leuke van die planner is dat het voor elke route een lijst kan geven met de data voor elke deel van de route (Data knop rechts boven) en dat je zelf een profiel kan bekijken en aanpassen.

Een voetgangersgebied is een straat waar je niet mag fietsen, maar waar wel adressen aan liggen.
De routeplanner gebruikt deze wegen alleen als de bestemming daadwerkelijk aan het voetgangersgebied ligt. Er zal dus geen route gepland worden welke als doorgaande weg door een voetgangersgebied heen gaat.