Voor vijf tientjes de hele winter verlicht

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/vijf-tientjes-hele-winter-verlicht/

Goede fietsverlichting kwam meestal uit Duitsland en was altijd duur. Maar nu kun je voor vijf tientjes goed en veilig verlicht de winter door komen. ‘Bespaar jezelf de ergernis van goedkope lampjes’, zegt TestKees. Waarom is goede fietsverlichting nu ineens goedkoper? ‘Bij de koplampen zien we een prijsdoorbraak. De Axendo 60 USB van Spanninga is…

Dat verblinden begin echt een probleem te worden en niet alleen fietsen, ook veel snorscooters hebben beroerd afgestelde verblindende lampen. Ik denk dat er gewoon regelgeving voor moet komen. Een fietser of snorder hoeft niet meer te verblinden dan een auto, die gelukkig hun groot licht uit zetten als ze je aan zien komen. Ik gebruik zelf dit setje. https://www.bikester.nl/outdoor-uitrusting/fietsaccessoires/fietsverlichting-batterij/374667.html Het geeft genoeg licht om in het pikkedonker je weg te vinden en zichtbaar te zijn voor verkeer zonder verblindend te zijn. Oplaadbaar via usb. (wel even andere kabeltjes gebruiken want ze zijn heel kort. Het is mini-usb dat vroeger nog veel in digitale camera’s en mp3 spelers te vinden was, ik had gelukkig nog kabels liggen). De voorlamp geeft een indicatie wanneer er moet worden opgeladen, achter niet. Ze zijn heel snel te bevestigen zodat je ze op verschillende fietsen kunt gebruiken en er af kunt halen als je je fiets ergens neer zet. Ook kun je de voorlamp handig kantelen. Ver voor je uit in het pikkedonker zodat je obstakels en onverlichte sujetten optijd ziet en voor je op de straat als je in het stadsverkeer bent.

Mijn Stromer ST2s is voorzien van een Supernova M99 pro koplamp voor dagrijverlichting, automatisch inschakelend dimlicht (lichtsensor) en een bedienbaar grootlicht met een lichtopbrengst van maar liefst 1600 lumen. De lamp kost een lieve duit (€ 320) maar dan heb je ook echt verlichting die je zichtbaar maakt in het verkeer en bij volle duisternis voldoende licht geeft om met 35-45 km/uur te kunnen blijven fietsen.

Het schakelbare grootlicht is bijzonder praktisch, zowel overdag als bij duisternis om overige weggebruikers te waarschuwen met een lichtsignaal. Denk daarbij aan automobilisten die het fietspad blokkeren om een voorrangsweg op te draaien of om verkeer uit zijstraten van links te attenderen op jouw nadering van een kruising.

Het achterlicht van mijn fiets is de Supernova M99 Tail Light (€70), een horizontale serie van 5 LED’s met remlicht waarbij de rode LED’s gaan feller branden bij gebruik remhendels.

Recentelijk bij een verlichtingsactie geweest in mijn woonplaats, dit was een gezamelijke actie van de ANWB, Fietsersbond, Politie, Zorgwijken, buurtregisseurs. Je kon je verlichting laten controleren, en indien nodig een verlichting-set krijgen die direct gemonteerd werd. opvallend dat zoveel mensen met slechte verlichting fietsen. Dan vraag je je af, waarom?? Is het laksheid, is het een geldkwestie? Veel jeugd, zijn de ouders er ook niet schuldig aan? Bij kinderen die zakgeld krijgen, is het al een probleem, wamt als de politie 1 of twee keer jaar bekeuringen uitdeelt, komt dat vaak ten laste van de ouders! Bij een veiligheidscongres werd al geopperd om verlichting zodanig molestbestendig door de fabrikant te laten plaatsen, inclusief batterijen, die automatisch aangaan als het donker wordt!

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Rydon niet wordt genoemd. Ik heb voor mijn 2 puberzonen en mezelf al jaren Rydon op de fietsen zitten. Niet stuk te krijgen, ook niet in de openbare fietsenrekken op het station. En doordat ze op zonne-energie weer opladen weet ik zeker dat ze altijd licht hebben.
In al die jaren heb ik tweemaal de batterijtjes weer op moeten laden omdat zoonlief het lampje een weeklang aan had laten staan. Verder een superfijn fietslicht voor zo’n €35,- indertijd. www.rydon.eu

Ik verbaas me ook over het hoge aantal fietsers dat zonder verlichting of onvoldoende verlichting rondrijdt. Zonder goede verlichting ben je nauwelijks zichtbaar tijdens slechte zichtomstandigheden (duisternis, laagstaande zon, regen, mist) en een sitting duck voor aanstormende automobilisten. De idiote aansprakelijkheidsregels zijn dan wel in het nadeel van de automobilist maar wat heb je daar aan als je gewoon niet gezien wordt en blijvend invalide of doodgereden wordt???

Even over het artikel zelf:

Helemaal eens met de aanbevelingen voor de Axendo 60 (ik heb de dynamoversie) en de Elips Xds (dynamo)/de DUXO Xb (batterij). Wat betreft het achterlicht heb ik echt niets aan te merken, het voorlicht is zonder meer de beste lamp die je voor dit geld kan kopen en wat mij betreft een 8,5 op de schaal van 10.

Wat wat mij betreft de Axendo 60 nog beter zou kunnen maken is nog iets bredere bundel en (om dat te compenseren) iets meer licht en een beetje licht aan de zijkant. Met de Axendo 60 ben je prima zichtbaar maar van de zijkant kan beter, en de bundel is breed genoeg als je rechtdoor rijdt maar bij bochten kan je niet echt door de bocht heen kijken.

Als fietsenmaker begrijp ik als geen ander gedrag en materiaalkwaliteit; inderdaad heb ik dan ook al twee jaar de Axendo van Spanninga voor, en de Duxo achter. Mooie bevestiging te zien dat jullie hier ook op uitkomen… Nog een Nederlands product ook!