Voorwielmotor vast

Goedemiddag,

Ik heb een Cortina Ecomo Crush ebike. Van het een op het andere moment werkt de voorwielaandrijving niet meer (correct). Als ik de ondersteuning inschakel gaat deze op de ‘rem’ en hoe hoger de stand, des te meer de motor tegenwerkt. Bij nader onderzoek lijkt de motor nu naar achter aan te drijven… Dit kan ik niet zeker stellen, want het voorwiel wil ook niet meer achteruit draaien. Met veel kracht lukt dit, maar zeer stroef.

Wat kan hier het probleem zijn?

Ik heb het wiel nou tot zover los als op foto, maar krijg hem nu niet verder los.

Bij wat je beschrijft denk ik niet direct dat het aan de motor ligt maar meer aan de aansturing.

Het wiel zit ook muur en muur vast, als je de stroom er helemaal van af haalt?
Heb je alle stekkers al losgehaald?

Twee mogelijke oorzaken.

1. De motor staat vol water
  2. De Hall sensor is kapot.
    PSX_20230226_104134
1 like

Even zoeken geeft mij twee advertenties met vervangende motoren:

1. Cort voorwiel motor 36v
  2. Cortina E-Bike Voorwiel 28" 250W Crush

Die laatste is zelfs een compleet wiel en geeft “Motor: Dapu 250W”

Zoeken op Dapu 250W geeft Zijn Dapu Elektrische Fietsmotoren Goed, en het dus is waarschijnlijk een M135.

Op basis van de foto lijkt me dat het wiel wel open te maken is:

Screenshot_20230226_090640

Goedemiddag,

Bedankt voor de reacties. @MikeRZ, ik was inderdaad zover dat ik dat gedeelte los had geschroefd, maar krijg hem niet van het lager af.

@pjottr er kwam inderdaad een hoop water uit. Hij zat niet muurvast, maar kostte wel flink kracht. Nadat het water eruit was, heb ik getest en functioneerde de fiets weer naar behoren. Waarom gaat deze dan vastzitten? En kan die dan ook kortsluiting maken of iets dergelijks?