Vraag aan Superman Sjef: verkrijgbaarheid retro - onderdelen

Naar aanleiding van het artikel in de Vogelvrijefietser van najaar 2017 heb ik een vraag aan Superman Sjef.

Mijn 20 jaar oude fiets (7-speed derailleur) onderhoud ik zelf maar het wordt steeds lastiger om daar onderdelen voor te vinden. Cassette, ketting, remblokken, kabels, banden is geen probleem maar een wiel met een FH-MC12 as is niet meer te koop. Ook een crankstel is een probleem want al heb je de juiste tandwielen te pakken (24 - 34 - 42) dan blijkt de cankdiepte (+ 3mm) weer een probleem. Shifters is ook lastig. Ik ben nu een beetje aan groot onderhoud toe (versleten velg, nieuw crankstel) maar juist die onderdelen zijn er niet meer. Ik overweeg om op marktplaats een soortgelijke fiets te kopen (voor een paar tientjes heb je er een) en daar van de gewenste onderdelen af te slopen. Maar dan moet je er wel een hebben die weinig kilometers gemaakt heeft, dat is ook niet makkelijk en zeker niet uit de foto op de doorsnee Marktplaats-aanbieding op te maken. Zijn er nog adressen die wel dergelijke onderdelen leveren?

Superman staat op de grond… en dat is maar goed ook, want bijna alles is nog te krijgen. Een echte webshop voor 20 jarige fietsen is er niet, voorzover ik weet, maar er zijn altijd vervangende onderdelen. Bij www.oudefiets.nl vind je tips, maar “oud” begint daar bij minstens 40 jaar. Een velg? Welke banden komen daar op? Ryde heeft een oplossing. Wanneer je een velg gaat omspaken, neem gelijk een nieuwe naaf (en spaken).
Waarom zou een crankstel met minder dan 3mm diepte niet passen? De voorderailleurs voor hybride fietsen destijds waren nogal lomp ontworpen, ze stoten al snel tegen de zitbuis en vragen dus om een crankstel dat verder naar buiten gaat. Wat heb je nu precies? Stalen buizen? Diverse voorderailleurs heb ik hier nog liggen.
Een identieke fiets op Marktplaats is een goed idee, maar kost zoektijd.
Die Alivio naaf (niet -as!) kun je altijd vervangen door een nieuwe Alivio of Deore naaf. Nog altijd met losse kogels en conussen. Het verschil tussen 7v en 8/9/10v body vul je op met een spacer, ik dacht 3,5mm. Of je stapt over naar 8v of 9v. Shifters 8v of 9v volop te koop. Maar ook een 8v shifter werkt, omdat de dimensies tussen 7v en 8v minimaal verschillen. Bij Rose bijvoorbeeld.
Voor het bereiken van de juiste kettinglijn kun je spelen met langere trapas-en negatieve diepte crankstel en andersom. Eigenlijk gaat een crank niet kapot en hoef je alleen de versleten bladen te vervangen, al is een complete crank vaak goedkoper dan een set bladen.

Hallo Sjef, bedankt voor de reactie en sorry voor mijn erg late reactie. Ik heb inmiddels een goede (crankstel, shifters, wielen) fiets van het zelfde merk en type voor een paar tientjes op Marktplaats gekocht. Dus qua lastige onderdelen kan ik weer even vooruit. Inderdaad is er nog wel wat aan nieuwe onderdelen op de markt maar een crankstel met de juiste crankdiepte en een achterwiel met de juiste as zijn nauwelijks verkrijgbaar. Inderdaad kan je een 9-speed wiel kopen en daar met opvulringen een 7-speed cassette opzetten, maar dat vind ik niet zo’n mooie oplossing. Wat het crankstel aangaat, ik zoek 24 - 34 - 42 tandjes met + 3 mm crankdiepte (de shimano FC-MC14). Of het aantal tandjes klopt maar de crankdiepte niet of omgedraaid. En 42 tandjes is juist zo prettig, 48 tandjes is veel te zwaar en gaat ten koste van de ruimte voor lichtere verzetten. Met 42 tandjes voor en 13 achter kan ik net 25 km/uur rijden en dat is hard zat.

Hallo Wim,
Nu 10v en 11v de standaard zijn geworden, niemand die ons vraagt of we dat wel willen…:disappointed_relieved:, gaan de 7v onderdelen langzaam verdwijnen. Shimano heeft enige jaren terug nog een 8v racegroep geintroduceerd, Claris. Die blijft dus nog even. Los even van de spotgoedkope bouwmarktfietsen ligt de tijd van de schroefpignons toch ook al 30j. achter ons. En gelukkig maar: een slechte constructie. De tanden versleten dan wel niet, maar het freewheel mechanisme wel en meer dan 6v was niet aan te raden: brekende assen. En krijg die dingen er maar eens af! Voor imagoproblemen- hoe moet het eruit zien- kan ik je niet helpen. Als het niet gaat, zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat! Voor mij is HET fietsen belangrijker dan DE fiets(en).
Wat betreft het crankstel. Tandwielen zijn een slijtage artikel en die kun je, bijna altijd, naar believen vervangen, mits de boutcirkel klopt en van niet te veel verschillende fabrikanten. 42/34/24t is een goed lopende combinatie. Met een mix van TA en Shimano en FSA heb ik nooit problemen gehad. En anderen waar ik fietsen voor gebouwd heb, ook niet. Advies is dus: koop een +3mm crank en koop er de gewenste bladen bij. Maar ook Shimano maakt bladen die voor meerdere modellen bedoeld zijn. Indien ik je kan verder helpen met de juiste kettingbladen, dan lees ik dat wel. Het verschil van slechts 8 tanden tussen buitenblad en middenblad is de reden dat deze combinatie vrijwel niet wordt aangeboden. Dit vergt zeer nauwkeurig afstellen en niet alle derailleurs zijn daarvoor geschikt. Dus houd er rekening mee dat je een 32t moet gebruiken in plaats van 34t.
Een vijfarmige mtb-crank met BCD 94/58mm (zoals de FC-MC14) maakt Shimano al 25j niet meer. Ook anderen niet meer. Tandwielen zijn er van TA. Ze zijn bij Bikecomponents in voorraad. Gaan heel wat langer mee, dan die prullen van Shimano. Ik heb er een aantal voor mijn Tune Bigfoot crank, ook 94/58mm boutcirkel en ook uit productie. De tijd schrijdt voort…en wij ook…

Misschien wat laat om de vraag te stellen: op welk soort fiets gebruik je het beschreven crankstel eigenlijk: racefiets, hybride, mountainbike? Alle drie is mogelijk, maar elke montage/gebruik kent zijn eigenaardigheden. Een verzet van 42x13t geeft een snelheid van ca. 36km/u, niet 25km/u. Misschien toch een vouwfiets?