Vraag aan TestKees: Brackethoogte stadsfietsen

Het blijkt dat ik dit bericht niet in "Vraag het TestKees" kan plaatsen?? Ik ben dus gedwongen om het hier te plaatsen.

Naar aanleiding van een vraag van een forumgebruiker vraag ik aandacht voor de geometrie van de stadsfietsen/stadshybrides en met name de (naar mijn mening) te grote brackethoogte. Onveilig vooral voor kleinere personen. De afstand van pedaal tot de grond is voor hen lastiger te overbruggen dan voor lange mensen. Gemeten wordt van grond tot hart trapas. Enkele meetgegevens, ten dele van mijn eigen fietsarsenaal. Racefietsen 26-27 cm. Antieke opafiets 30cm, mountainbike 30-31cm, Batavus BUB 31cm, Trek stadshybride 30cm en mijn eigen merk sjef special 28cm. Deze fietsen bouw ik speciaal voor kleine vrouwen. Racefietsen die heel schuin door de bocht rijden hebben uiteraard een hoog bracket nodig. Bovendien vergt de constructie van voorderailleurs een maximum hoek tussen zitbuis en liggende achtervork. Voor een mountainbike gelden soortgelijke redenen. Er is hier sprake van een tegenstrijdigheid. Schuinrijdende racefietsen hebben een laag bracket en rechtoprijdende stadsfietsen een hoog bracket. De vraag aan Testkees is waarom worden stadsfietsen zo ontworpen terwijl het niet nodig is en voor de gemiddelde fietser en vooral de kleineren onder ons hinderlijk en ronduit gevaarlijk? Een gewoonte die geen reden heeft of...? Het is een heel conservatieve sector, dat wel.