VSF T-300 Diamond Nexus 8-speed FL Gates HS33 62cm

Hallo Forumbezoekers,

Ik heb mijn oog laten vallen op de VSF T-300 Diamond Nexus-8 Speed FL Gates HS33 met framemaat van 62cm. Prijs € 1.569,-
Redenen: frame van staal, rijdt comfortabel, is toch ‘redelijk’ licht van gewicht (16,5kg), kan 140kg hebben, heeft HS33 velgremmen. Nexus 8-speed voldoet aan mijn rijgedrag: lange (80 tot 100km) meerdaagse fietstochten in niet al te heuvelachtig gebied en mogelijk woon-werk verkeer.
Hij is alleen nergens meer te krijgen :frowning:
Mijn vraag is: wat is het beste alternatief voor deze fiets?

Groet peRiekele

Bekend geluid. Er is altijd een (flinke) levertermijn. Probeer eens een duitse dealer?

heb ik onderzocht; heb niets kunnen vinden; heb ook VSF zelf een bericht gestuurd; nog geen reactie binnen; stel dat hij echt niet meer is te krijgen, dan blijft de vraag: wat is het beste alternatief?

met niets kunnen vinden bedoel ik: geen dealers met deze fiets op voorraad

Dat is bij VSF sowieso altijd het geval. Fietsen die de dealer heeft staan, zijn al verkocht. Dat heeft niets met corona te maken. Dat is al jaren de praktijk. Een alternatief kan ik je niet direct noemen, al zou ik vanwege het gewenste systeemgewicht eens bij Hercules kijken.
Sowieso is het goed op de hoogte te zijn van de geometrische eigenaardigheden van VSF.

Op MP staat er een zgan.
Weliswaar met derailleur.
Maar een ander wiel lijkt mij niet de moeilijkste klus.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-sportfietsen-en-toerfietsen/m1742168089-prachtige-vsf-trekkingfiets-maat-62-met-magura-remmen.html?previousPage=lr

bedankt voor je reactie Sjef; ik ga zeker even kijken bij Hercules
wat bedoel je precies met ‘geometrische eigenaardigheden van VSF’

hallo tweewir, bedankt voor je reactie; ik heb hem op MP bekeken en het is een optie
maar ik ga toch nog verder kijken of mijn voorkeur ergens, desnoods met levertijd, te krijgen is

VSF bouwt frames veel langer (horizontaal) dan andere fabrikanten. Er is immers geen universeel maatsysteem. 62 cm framemaat zegt niks of heel weinig over de pasvorm. Ook zijn de sturen van het type: bezemsteel: kaarsrecht. Daar moet je rekening mee houden. Maar, een stuur is voor weinig te vervangen.

bedankt wederom voor je reactie Sjef, ik ga binnenkort een proefrit maken op een T-300 met een framemaat van 62cm maar dan met een ketting ipv een riem en naar ik hoop ook met HS33 velgremmen
de T-300 met riem is ongeveer 200 tot 250 duurder dan met een ketting; is een riem die meerprijs waard?

Voor woon-werkverkeer in alle weersoorten, zeker wel. Voor een reisfiets zou ik bij de ketting blijven.

nu ben ik even in twijfel: waarom voor een reisfiets bij de ketting blijven?
reisfiets is voor mij: langs de rivieren in NL maar ook Dutsland en misschien Zuid Engeland

onderdelenvoorziening in buitenland. Misschien wil @MikeRZ zijn licht hierover laten schijnen.

Waar @Sjef op doelt is denk ik dat een riem nog steeds moeilijker verkrijgbaar is dan een ketting en dat kan zeker op vakantie een domper zijn.

Dat gezegd hebbende, mijn eerste fiets met riem, die ik nog steeds heb, is een VSF T300. Juli 2015 gekregen en ermee o.a vanuit Oostenrijk naar huis gefietst. Dat was (en is nog steeds) wel een CDC riem en die wordt niet meer geleverd.

Meer recent een Cube Travel Pro gekocht en die had een CDN riem. Die ging een stuk minder lang mee, met alleen woon-werk verkeer brak na iets van 1.5 jaar de riem. Dat verbaasde me niet, Gates schrijft erover:

De Gates Carbon Drive CDN-lijn is ontworpen voor urban fietsers en stadsfietsers, voor mensen die graag in een spijkerbroek of jurk naar het werk fietsen. Onze CDN-lijn beschikt over dezelfde technologie met trekkoorden van koolstofvezel en CenterTrack tandwielontwerp als het Gates premium CDX-systeem, maar biedt een instapniveau voor de meer recreatieve fietser.

Daarna de riem vervangen door een CDX riem en die vertrouw ik een stuk meer en daarmee zou ik ook gerust binnen Europa op vakantie gaan.

top; bedankt voor je informatie MikeRZ
ik kijk heel erg uit naar mijn proefrit morgen
to be continued :slight_smile:

Nog even een vraag voor @MikeRZ: met welke versnellingsnaaf in je VSF T-300 ben je vanuit Oostenrijk naar huis gefietst?
Kan iemand mij vertellen waar ongeveer de grens ligt tussen een Nexus 8-speed en een Alfine 11-naaf als het gaat om hellingen/heuvels?
Kan je met een Nexus 8-speed de Posbank, Cauberg, Vaalserberg en de Ardennen aan?

Flauw antwoord: Met een Nexus-8 kan je de steilste bergen op als de verhouding van de tandwielen klopt en je conditie top is. Het probleem daarmee is dat je op de vlakke weg met wind mee een cadans > 100 nodig hebt. Het probleem is dus het bereik en hoe de laagste en hoogste versnelling uitkomen; hier een overzicht van versnellingsnaven en veel meer informatie.

Voor bergop wil ik bij een cadans van 60 iets van 5 km/h kunnen rijden, langzamer val je (bergop) om en kan je beter gaan lopen.

  • Mijn VSF had 46/24 maar bij aankoop heb ik het laten aanpassen naar 50/24.
  • Wielomtrek is 228 cm
  • Zie eerder gelinkte site, Nexus/Alfine-8 is 0,53 is zijn eerste versnelling.

Per omwenteling gaat de fiets dus 50/24 * 2,28 * 0,53 = 2,52 meter vooruit.
Een cadans van 60 betekend 1 omwenteling per seconde, dus 2,52 meter/seconde.
2,52 * 60 * 60 / 1000 = 9,1 km/h (8,3 km/h voor 46/24).

Niet geschikt dus voor steile/lange hellingen. Ik volgde de Reitsemaroute terug en het zwaarst was de 200 meter omhoog het Rijndal uit met kleine stukjes 9%, dat ging net maar ik vermoed dat de meeste mensen dat niet lukt en vraag me af of me dat weer zou lukken. Het laatste deel van de Posbank zou denk ik niet lukken.

Wat betreft lukken/niet lukken, ook daaraan kan je rekenen, ik vindt deze site wel goed: http://www.fietsica.be/hoesnel.htm. In principe voor racefietsers maar met een aëroob vermogen op iets rond de 150 Watt ook geschikt voor vakanties, voor die klim het Rijndal uit was meer nodig.

Het grotere bereik van de Alfine-11 is goed, maar de laagste ratio van Nexus-8 en Alfine-11 is hetzelfde en ik denk dat bij beide de tandwielverhouding te groot is.

Allemaal bedankt voor jullie input; ik ga voor de T-300 met de Nexus 8-speed naaf, HS33 hydraulische velgremmen en de Gates belt. Dat past allemaal nog net binnen mijn budget.

Prima keus wat mij betreft.

Een suggestie voor een upgrade (na de aanschaf) is om de banden te vervangen door bredere banden.

Bij mij passen er Schwalbe Almotion 50-622 onder en dat rijdt een stuk comfortabeler.