Vught en de vergeten fietsverbindingen


#1

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/vught-en-de-vergeten-fietsverbindingen/

‘We zijn de helft kwijt’ Het spoor en de N65 kruisen elkaar in Vught Met de fiets kun je overal komen, maar soms moet je wel ver omfietsen. En na grote weg- en spoorprojecten moet je ineens nog verder fietsen omdat geplande tunneltjes geschrapt zijn. ‘We zijn de helft van de verbindingen kwijt.’ In Vught…


#2

Dit soort projekten hebben doorgaans als doel om zaken te verbeteren. Het is dan natuurlijk bizar dat een groep belanghebbenden verregaand uit de boot valt. Zeker als we in het kader van duurzaamheid de auto minder en de fiets meer moeten gaan gebruiken is elke kilometer omrijden een hindernis van belang. Een een stukje omrijden of lopen hakt er bij fietsers en voetgangers harder in dan voor een auto. Ik denk dat de Fietsersbond die projekten niet alleen op de voet moet volgen, maar moet proberen om diezelfde voet tussen de deur te krijgen om als belangenbehartiger voor fietsers (maar neem de voetgangers ook gelijk mee) te proberen invloed te krijgen zodat de omstandigheden voor fietsers (en voetgangers) minimaal gelijk blijven en zo mogelijk verbeteren.

Mochten jullie daarvoor mijn hulp nodig hebben in de buurt van Roermond, dan houd ik me aanbevolen.

Sukses met jullie werk.

Met vriendelijke groet,

Albert Knop (awknop@home.nl)


#3

Bij dit soort “hoort” een ander artikel dat het lijvige “deel 1” dat volledige verslag geeft:

Het geeft denk ik goed weer hun bestuurlijk Nederland werkt en vooral hoe lang en ondoorzichtig deze trajecten zijn.

Wat ik als buitenstaander mis is een duidelijk overzicht van het probleem, ik heb de kaart erbij gepakt maar zie wel zes verbindingen, maar zijn dat ook diegene waar dit project over gaat en welke verdwijnen?

Een schematisch kaartje zou helpen.


#4

Ik denk dat ik een overzicht heb gevonden:

Screenshot_20181028_091901

Screenshot_20181028_091938

Bron: Prorail Speciale editie Vught

Verder begrijp ik dat het spoor (de groene lijn) ondergronds gaat en daardoor zou dat voor fietsers beter makkelijker moeten worden het spoor over te steken.


#5

Beste Albert

ik heb jou zojuist gemaild.

@ andere meelezers, dinsdagavond 6 november is er een bijeenkomst met vrijwilligers in Roermond. ze komen uit de regio en een aantal van hen zijn ook nieuw. Als er meer lezers in de buurt van Roermond zijn die willen bijdragen aan betere fietsvoorzieningen dan krijg ik graag een mailtje dan nodig ik je uit.

mvg Henk Hendriks
(team vrijwilligers ondersteuning)
h.hendriks@fietsersbond.nl


#6

Ik vind dat er een wet moet komen die het verplicht maakt om bij grote infrastructuur projecten een vast percentage (zeg 2%) te reserveren voor fietsvoorzieningen om en rond het project. Dan zijn we van dit soort gedoe, zoals ook rond de A2 Maastricht is gebeurd, af.


#7

In Nijmegen hebben we ca 10 jaar geleden veel overleg gevoerd over de snelfietsroute F325 (Arnhem-Nijmegen). Door vasthoudendheid van 1 persoon zijn daar broodnodige tunnels gerealiseerd. Het is vaak een kwestie van veel tijd investeren, en via lokale inspraak en gemeenteraad voortdurend aandacht blijven vragen voor knelpunten, alternatieven bieden, en blijven terugkomen op eerdere toezeggingen. Doordat we telkens bij de gemeenteraad konden laten zien welke alternatieven we hadden aangeboden, ontstond vanuit die hoek druk op de projectorganisatie om wel met oplossingen te komen. Het helpt dan wel als je wethouders hebt die belang hechten aan de fiets.
Helaas is het een probleem dat je binnen de lokale afdeling iemand moet hebben die in staat is zoveel tijd daarin te investeren en het proces nauwgezet te volgen, dat is natuurlijk lang niet altijd het geval.


#8

Wetten moeten gehandhaafd worden, anders zijn ze het papier waarop ze gedrukt worden, niet waard. Nederland is een land met een metershoge stapel van wetten, maar handhaven gebeurt gewoon niet. Nederland: gedoogland.