Waar blijft de ABS voor fietsers?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiets-van-de-toekomst-waar-blijft-abs/

Cortina heeft een fiets van de toekomst ontworpen. Groot nieuws? Dat valt een beetje tegen. ‘Een paar grappige ideeën, maar geen dingen waar de fietser nou op zit te wachten.’ Belangrijkste verbeteringen bij Cortina: Verbeterde achterwielmotor In de Cortina-fiets van de toekomst zit de motor weer in het achterwiel. Maar wel in combinatie met een…

Als gebruiker van een speed pedelec herken ik veel zaken die bij sommige snelfietsen al gebruikelijk zijn:

  • accu/accu’s weggewerkt in frame
  • brede banden
  • verbeterde verlichting met schakelbaar groot licht (Supernova M99 pro)
  • motor in achterwiel (geen grote krachten op aandrijflijn)
  • zelfs ABS is al verkrijgbaar als optie op de topmodellen (Stromer ST5/ST7)
  • richtingaanwijzer (Klever X45alfa)

Het is niet meer dan logisch dat deze technieken op speed pedelecs nu ingang vinden op gewone fietsen en E-fietsen.

Vooral aan koplampen kan nog veel verbeterd worden. Ik zie op veel fietsen de koplamp te laag en niet goed instelbaar of zelfs star gemonteerd zijn. Een koplamp moet zo hoog mogelijk gemonteerd worden, dus niet net boven het voorwiel maar aan het stuur. De lichtbundel kan dan verder schijnen zonder tegenliggers te verblinden.

Wellicht is een eenvoudige remkrachtverdeler de eerste nuttige stap naar een bruikbaar en betaalbaar ABS systeem voor fietsen. In 1999 heb ik een Multicycle MC Suspension? gekocht die over een dergelijk eenvoudig systeem beschikte. Door Multicycle werd dat toen geafficheerd als ABS. Dat systeem werkte erg goed door de maximale remdruk op het voorwiel te begrenzen. Daarna ben ik het niet meer tegengekomen met uitzondering van Cube dat een vergelijkbaar systeem op sommige modellen heeft.

1 like

Die link die geven word verwijst naar een webshop. Wil je bij de Fiets der Toekomst komen dan heb je dit nodig: https://www.cortinafietsen.nl/page/persbericht-new-horizon

Wat-zien-ik? Cardanaandrijving? Zal toch niet! Mag ik horen?

Wat mij belangrijker lijkt dan dat wegwerken van de accu is dat de accu’s qua maatgevend gestandaardiseerd worden, zodat je ze op iedere willekeurige electrofiets* kunt gebruiken. Al die ontwerpen met hun eigen vorm is ketenen je vast een bepaald merk.

De richtingaanwijzers van Hase voor de Kettwiesel en andere delta’s zijn zeer fraai, ik huiver nog een beetje om ze aan te schaffen want zijn qua “uitstekers” een verlokkingen voor passerende vernielzuchtigen, maar het is heel fraai, zonder meer. Hase levert kwaliteit.

De achterbagagedrager heeft gracieuze vorm. Maar een beetje ruimbemeten fietstassen-paar kun je er wat moeilijker op kwijt; dacht ik.

Geïntegreerde motor en versnelling zal niet goedkoop zijn. I.i.g. Hebben we de Revonte al, maar dat is nog steeds een trapasmotor.

De pasfiets is een zeer uitstekend idee, vooral om te voorkomen dat men in de stad gaat rijden met al die “urban bikes”*, tegen de nekkrampachtige houding en het daardoor verminderd waarnemingsvermogen.

Extraatje *

  • Taalvervuilend Engels
    electrofiets, i.p.v. dat walgelijk e-bike en pedelec,
    snelfiets i.p.v speed-pedelec.
    De consultants en ambtenaren kunnen er ook wat van met dat “route” i.p.v. pad of weg.
    Verder nog steeds voorstander van de gewone fiets met aanbouw motor. Nieuwe fiets, dan gewoon meenemen. Bafang, Tongsheng, add-e, e.d.
    Maar deze knorrigheden terzijde. Ik ken de bierkaai.

Koplampen ellende, inderdaad vooral wegens dat inbouwen in het frame bij sommige fietsen.
Er zijn uitstekende koplampen te koop en als je zelf kunt kiezen dan zou dat fijn zijn.

Interessant om te zien dat techniek die op motoren is toegepast nu ook op de fiets komen. Met het toenemen van innovatieve techniek op de fiets neemt de afstand tot de oorspronkelijke ‘fiets van de eenvoud ‘af.
Als oud motorrijder en veelfietser, met ervaring op haast alle type fietsen, en de positie van de fiets op de openbare weg zie ik wel problemen.
Want gaat ABS op de fiets de veiligheid verbeteren? Ik denk het niet. De bereider gaat harder rijden en dichter op zijn voorganger zitten. Nieuw grenzen worden opgezocht. Een relatie van mij, met werkervaring in de BMW motorenfabriek zei ooit:” Een motorfiets is een ongeluk op twee wielen”.
Ik zie die ontwikkeling nu ook bij e-bikes en speedpedelecs. Waar het op neer komt is dat de electrische ondersteuning voor snelheden zorgt waar de bereider en de andere verkeersdeelnemers moeilijk op kunnen anticiperen. Hoe meer techniek op de fiets hoe meer risico er genomen gaat worden tijdens de rit. Tevens neemt het gevoel voor rolweerstand door slappe banden en slecht onderhoud af. De afhankelijkheid van energie en specialisten neem toe.
Wat mij betreft is de e-bike en de speedpedelec de motorfiets aan het opvolgen als een ‘technologisch ongeluk op twee wielen’ Rij voorzichtig! Gr. Willem

1 like

Veiligheid op het fietspad begint natuurlijk bij de fietsers.
Als automobilisten zich op eenzelfde manier een weg door het verkeer zouden banen als fietsers zich over de fietspaden bewegen, dan was het een complete chaos.
Maximum snelheid voor fietsers lijkt mij een prima begin.

Prima observatie, Willem. Wat verkocht wordt als innovatie is lang niet altijd een verbetering. Ik wil absoluut geen fiets waarbij ik voor wat dan ook afhankelijk ben van bijv. de smartphone.

Licht op de fiets, trappers, motor+versnellingen. Wat gedachtenstootjes

VIS Lightpool Taillight
https://www.kickstarter.com/projects/lightandmotion/vis-lightpool-taillight-visibility-from-the-ground-up?ref=nav_search&result=project&term=VIS%20LightPool%20Taillight

Arclight Pedals

Licht in een armband
https://www.kickstarter.com/projects/flasher/flasher-the-safety-wearable-for-e-scooter-riders-and-cyclists?ref=discovery&term=Flasher%20tech

Focus: World’s smallest 5000 lumens bike light
Ja, al weer Kickstarter
https://www.kickstarter.com/projects/810309052/be-seen-like-a-car-worlds-smallest-5000-lumens-bike-light?ref=nav_search&result=project&term=Focus%20light

D’r is natuurlijk nog veul meer, maar hier laat ik het even bij.
Oh, wacht
combi motor+versnelling: Valeo

Maar nog steeds trapaswerk.

Een remkrachtverdeler of een slipkoppeling tussen rem en voorwiel heeft als nadeel dat je minder hard kunt remmen en dat je voorwiel nog steeds kan slippen als de weg glad is.
Met een echte ABS die meet kun je dicht tegen de maximale remvertraging zitten zonder bang te zijn over dek op te slaan of dat je voorwiel slipt. Grootste voordeel is wellicht dat fietsers daardoor hun voorrem goed durven te gebruiken.

1 like

Als ik het goed heb begrepen, moet een wiel eerst (heel even) slippen voordat de ABS ingrijpt.
Bij een voertuig met vier wielen zijn er dan altijd nog drie andere wielen die blijven draaien, en zo helpen om het voertuig bestuurbaar te houden.
Bij een fiets is het kwaad bij een beetje slippen al snel geschied.

Een fietser zonder ABS is beducht op een wiel dat gaat slippen, en kan onmiddelijk met zijn lichaamsgewicht reageren.
Een fietser met ABS is daar niet op beducht, en reageert te laat.

Ik kan me wel een ABS voor fietsen voorstellen.
Maar daar heb je twee voorwielen voor nodig.
682d9039296f6917037b32986ce1e82a

1 like

Op Youtube staan toch wel wat video mbt ebikes en ABS?
Zoek eventueel ook op eurobike, die beurs is net geweest.
Goede uitleg van ebike bosch abs systemen: https://www.youtube.com/watch?v=kMJNnf1gpgw

In het filmpje zegt Bosch dat de snelheid van achterwiel en voorwiel met elkaar worden vergeleken.
Als het voorwiel langzamer draait dan het achterwiel, wordt de remkracht van het voorwiel gereduceerd.

Ik begrijp dat niet.
Als ik krachtig rem (op een asfaltweg), blokkeert het achterwiel.
Terwijl het voorwiel gewoon blijft ronddraaien.

In het filmpje zie je de fietser op een asfaltweg zodanig remmen dat het voorwiel blokkeert, terwijl het achterwiel blijft ronddraaien.
Dat is mij nog nooit gelukt (op een asfaltweg zonder zand).

Zou wel aardig zijn te weten welke remmen je gebruikt. Als je voorwiel blijft draaien, na remmen, dan hebt je een flink probleem.

Shimano blijkt ook zo’n systeem te hebben uitgewerkt.
Het ene systeem is vooral gemaakt voor fietsers die zonder nadenken de remhandel willen kunnen inknijpen.
Het andere systeem is meer gericht op fietsers die de fijne motoriek van het remmen nog kennen van vroeger.

Op een fiets met ABS gaat alle aandacht naar de noodstop, die je misschien eens in het jaar moet maken.
Er is helemaal geen aandacht voor het zorgvuldig gedoseerd kunnen remmen zoals dat voor gewone fietsen wel een belangrijk aandachtspunt is.

Een achterwiel hoeft niet echt van ABS te zijn voorzien. Die kan wegglijden maar, dat vang je als fietser sneller op.
Blokkeren van het voorwiel heeft als gevolg dat je op de kop slaat met een stevige val tot gevolg.

De werking van de ABS;
Een sensor meet hoe snel het voorwiel draait, en meet de sensor dat het wiel blokkeert bij het remmen? Dan opent het systeem de rem. En als het wiel weer draait, zal de rem weer gaan werken.
Je kunt dan beter remmen op losse ondergronden als grind.
Het kan overkomen als dat de rem schokkend werkt maar, dat is de werking van de ABS.
Je wiel blijft rollen maar, je remt wel.
De kans op dat je valt is, dan veel kleiner. Hoe hard je de rem ook inknijpt.
En dit verhoogt de veiligheid.

De voornaamste reden; remmen zijn ‘open’. Remblokken versleten of de remmen zijn lek in geval van hydraulisch remmen. Of ze zijn verkeerd (NIET) afgesteld.
Dat kan vaak van toepassing zijn op nieuwe fietsen.
Met goed onderhoud voorkom je dat de remmen niet (goed) meer werken.