Waar vind je het framenummer?

Onlangs hadden wij te maken met een gestolen (kinder)fietsje, weggenomen uit de stalling van school.

Bij het aangifte doen, kwam ik er ineens achter dat het verdraaid handig is als je allerlei specifieke informatie paraat hebt van de gestolen fiets. Merk, type, kleur, frame nummer etc. Een foto is dan ook handig eigenlijk (voor jezelf/netwerk, bij de aangifte kan je dat geloof ik niet uploaden)

Na heel hard nadenken kon ik met wat Google pogingen op het juiste merk en type uitkomen (‘bedoelde u….?’) Maar ja het frame nummer had ik niet. Fiets weg, dus kan ook niet even kijken. En tweedehands particulier gekocht, dus geen factuur oid met dergelijke gegevens.

Goed nieuws: de fiets is weer terecht en ik besloot lering te nemen uit dit voorval en voor alle fietsen van het gezin dit soort gegevens vast te leggen. Maar nu komt het - van 4 fietsen kan ik geen frame nummer vinden. Van de 3 kinderfietsen niet en van mijn herenfiets ook niet. Ter hoogte van de trapas, zadelbuis etc gezocht - niks!

Zijn er nog andere tips / plekken waar ik kan zoeken? Of zijn er simpelweg fabrikanten die fietsen zonder frame nummer produceren?

Ja die zijn er, zeker bij kinderfietsen. Bij volwassenen fietsen ken ik twee plaatsen voor het framenummer: onder het bracket (zit de trapas in) en bovenaan op de zitbuis.
Die onder het bracket zijn vaak moeilijk leesbaar.

1 like