Waar zet jij je vouwfiets in de trein en hoe zet je die op slot?

Hey allemaal!

Na lang twijfelen heb ik op Marktplaats een paar weekjes geleden toch eens een vouwfiets gekocht om te proberen. Het is een knalrode Dahon geworden en ik ben er helemaal fan van!

Met veel plezier zoef ik in stad na stad naar mijn bestemming maar 1 ding blijft altijd wel een dingetje… Waar laat je dat ding nou eigenlijk in de trein? Momenteel zit ik ermee in het fietsengedeelte van de NS en Arriva treinen maar het balkon is nou ook weer niet echt een mega fijne plek om echt een hele tijd te zitten.
Ik heb er wel eens aan getwijfeld om de gok eens te wagen en de fiets met een ketting door het frame op slot te zetten toch blijft dat akelig en zit je niet heel gerust in de coupe.

Dus nu is mijn vraag aan jullie, hoe doen jullie dat eigenlijk? Waar zetten jullie je vouwfiets? Gewoon op slot op het balkon met een ketting erdoor? Of toch samen in de coupe en dan gewoon onder de stoel of naast je? Bestaat er trouwens ook een slot waarmee je hem aan die haakjes op het fietsengedeelte kan vastzetten in de NS trein?

Alvast bedankt! <3

Gewoon gevouwen en op slot op het balkon.
Ik durf het bijna niet te zeggen: al is Dahon de grootste vouwfiets fabrikant van de wereld, de fietsen zijn ook bekend van de breuken die soms heel plotseling optreden. Veel geluk ermee!

Eeeehhh, zolang het niet gebeurd terwijl je ergens een heuvel af fietst en zo een enorme salto maak… :hot_face:

Fijn de aanschaf goed bevallen is!

Ik vermoed dat de gevouwen fiets te groot is om in de coupé mee te nemen…

Ja hoor een kabelslot, dat is een dunne kabel en die zijn er zelfs met alarm.

Behalve bij de Brompton. Maar dat kost een paar centen…

Bittere ernst: dat is al gebeurd. Echtgenote en zoon van David Hon (DAHON) zijn daarom 10 jaar geleden met de rechten op zak Tern gestart. David wilde niets aan de kwaliteit doen. Daarom ziet een Tern er identiek uit als een Dahon.

Nou… Nu dat je het zegt… Er is ineens een breuk in het frame gekomen… :fearful:

Dahon toch?

Uhu…

Heb even een nieuwe tread aangemaakt

Aluminium is door een specialist wel te lassen, maar het is af te wachten of die dat op die cruciale plaats (zo te zien in een las) zal willen doen en er nog garantie op zal willen geven. Het probleem met Dahon is dat het gebruikte aluminium van een zeer inferieure kwaliteit is. Bij een hardheids meting door TNO (in het geval van mijn zoons Dahon) is gebleken dat de gemeten waarde (uitgedrukt in eenheden Vickers) zo laag is dat het niet in de gangbare tabel voorkomt.