Waarom Amsterdam een fietsstad was en opnieuw fietsstad werd

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/waarom-amsterdam-een-fietsstad-was-en-weer-werd/

Zo dacht men de auto en de oude stad met elkaar te kunnen verzoenen. Hoe is Amsterdam een echte fietsstad geworden? En misschien nog wel belangrijker: hoe is het actievoerders gelukt om de auto terug te dringen? Het boek Fietsstad Amsterdam probeert die vragen voor de hoofdstad te beantwoorden. Amsterdam Autovrij De roerige jaren zeventig…

Alle lof voor de inzet en het doorzettingsvermogen van de afdeling Amsterdam van de Fietsersbond en de gemeente Amsterdam zelf.
Daar wil ik niets van af doen.

Ik woon niet in Amsterdam, en als buitenstaander zie ik Amsterdam eerder als een stad waar je over de fietsen struikelt, dan als een stad waar de fiets een vanzelfsprekend vervoermiddel is.
Geen foto van Amsterdam zonder tientallen fietsen tegen een brugleuning.
Ik begrijp niet dat het fietsparkeerprobleem geen enkele aandacht heeft gekregen in bovenstaande samenvatting.

In de steden die ooit als fietsstad van het jaar zijn verkozen is het fietsgebruik altijd veel hoger geweest dan het in Amsterdam (centrum plus buitenwijken) is geweest.
Ondanks dat de reistijdverhouding fiets/auto in Amsterdam 0.75 is geweest (misschien nog wel is).
Niet omdat de fietsvoorzieningen in Amsterdam het mogelijk maken om snel door te fietsen, maar vooral omdat de automobilisten elkaar in de weg zitten.

Het fietsparkeren is zeker een probleem. Maar ik heb mij in het interview geconcentreerd op de grote lijn van het boek: verklaren welke factoren hebben bijgedragen aan het ontstaan van de fietsstad Amsterdam. Op de problemen en de tekortkomingen van de fietsstad Amsterdam zullen we zeker nog terugkomen.

Vanwege slecht fietsweer bladerde ik eens door De Fietsrepubliek van Pete Jordan.
En toen viel me op dat zijn zoon aan het eind van het boek nog steeds niet zelfstandig door de binnenstad van Amsterdam fietst.
Wat mij deed afvragen hoe kinderen in Amsterdam ooit kunnen leren fietsen.

Als Amsterdam fietsstad wil blijven zullen de binnenstadskinderen jong moeten leren zich zelfstandig in het verkeer te bewegen.

Het credo van de Fietsersbond is altijd geweest:
Als kinderen niet op jonge leeftijd hebben leren fietsen, doen ze het ook niet op oudere leeftijd.