Waarom zie ik zo weinig ION middenmotor e-bikes?

Beste meedenkers,

Al enige tijd ben ik me aan het oriënteren voor de aanschaf van een E-Bike, zowel voor mijn vrouw als voor mezelf.
Belangrijke criteria hierbij vond ik o.a. dat het een middenmotor moest worden, 8 naaf versnellingen, geen rollerbrakes, liefst niet in de kleur zwart maar een fris kleurtje. De max. prijs van €3000.
Na al dit gepuzzel bleven er drie exemplaren over, een Gazelle, Koga en Batavus.
Elke fiets had voor mij zijn plus en min punten, maar als nummer een op mijn lijstje kwam dan de Batavus te staan met de ION middenmotor. Wanneer ik de verhalen hierover lees komen deze meestal positief over, veel koppel, softwarematig aan te passen, mooi display dat geheel met stuurbediening is in te stellen etc.
Echter als ik in de praktijk kijk zie ik dat er maar weinig met deze motor gereden wordt.
Nu is mijn vraag: is er een reden dat deze fiets (Sparta en Batavus) zo weinig op de weg te zien is?
Komt dit misschien omdat de motor er niet zo gelikt uit ziet onder de fiets of omdat deze enkel voor de genoemde merken beschikbaar is?

Alvast bedankt voor jullie meningen.

Misschien geen direct antwoord op je vraag maar heb je al eens gekeken bij Victoria bikes? Heeft familielid van me en zeer te spreken daarover + voor dezelfde prijs veel luxer dan een Gazelle. Is een Duits merk.

Ion middenmotor is een Yamaha motor met eigen software en display van Batavus en Sparta. Maar aanbod is zelfs bij deze merken beperkt. Dus komt doordat het systeem maar weinig toegepast wordt.