Waarschijnlijk nieuwe fiets nodig

mijn fiets staat bij de fietsenmaker, en als het niet lukt met de garantie ben ik minstens 450 euro kwijt aan reparaties.

als dat het geval is zal ik een nieuwe fiets gaan kopen, maar welke?

ik fiets gemiddeld 100km per week aan woon/werk verkeer, daarnaast nog voor alles wat binnen bereik ligt aan andere plaatsen waar ik heen moet. (ik heb geen auto)

dingen die ik met de fiets wil kunnen:
over onverharde paden rijden
spullen vervoeren zoals boodschappen liefst zelfs kampeerspullen en grootverpakkingen diervoer (25kg)
zelf zoveel mogelijk repareren zonder al te veel speciale gereedschappen.

en het liefst zonder versnellingen en andere dingen die onderhoud nodig hebben.

mijn budget moet ik nog bepalen, hangt ook af van hoe lang ik met de fiets verwacht te doen.

Een poging tot een antwoord.

  1. Over onverharde paden kun je eigenlijk wel met alle fietsen. Met racefietsbanden is het soms wat link.
  2. Fiets met brede banden, stevige bagagedrager (alle dragers zijn tot 25kg gegarandeerd) en zonder versnellingen leidt al snel naar een hollandse herenfiets, met dichte kettingkast of kettingscherm, en in de meeste gevallen alleen een terugtraprem. De vraag is of je dat moet willen met die af te leggen afstanden. Enige dat je dan nog moet doen is de ketting regelmatig bijspannen. Opafietsen zijn er echter zijn in zeer uiteenlopende kwaliteiten en dus ook prijzen. Van bijna rijp voor de sloop tot super sterk, zoals de Azor fietsen. Maar die wegen dan ook meer dan 20kg. Normaal is dan de vervanging van de ketting en op zijn tijd nieuwe buitenbanden de enige reparatie.
    Een ongewone keuze is de Beixo Slim, met cardanaandrijving (dus geen ketting en geen kettingkast) maar wel met versnellingsnaaf (8v aangeraden). Afhankelijk van je budget. Toch wel twee maal de kosten van de reparatie:
    https://www.beixo.nl/beixo-slim-1
    Ik heb zelf enkele weken ervaring met de Beixo vouwfiets. Je voelt wel de extra weerstand van de tandwielaandrijving.

De fiets bij de fietsenmaker is een brik brut, met cardanaandrijving en terugtraprem.

De cardan is ook het onderdeel wat kapot is. (Voor de tweede keer…) 1 van de kogels is gebroken en heeft de tanden van het tandwiel gesloopt.

Reden dat ik een nieuwe fiets wil is dat dit de 2e keer deze maand is dat hij bij de fietsenmaker staat.

Kan me voorstellen dat je dan een andere fiets wil en eigenlijk niet op reparatie zit te wachten. Je hebt het recht een gelijkwaardige fiets te verlangen bij wijze van garantie/coulance.

Het is waarschijnlijk vloeken in (jouw) kerk, maar een kettingversnelling is op de lange termijn -10-15 jaar- verbazingwekkend probleemloos. Exclusief valpartijen. Wel met ten minste Deore LX of nog beter XT onderdelen. Iedere maand smeren en na een natte rit.

En nu deugen ook de tandriemen al niet meer en zijn peperduur. :frowning_face:

Wat betreft tandriemen heb ik een andere mening dan @Sjef, ja ze zijn in aanschaf z’n €300 duurder maar voor wie dagelijks fietst en geen mooiweerfietser is betaald dat zich zeer waarschijnlijk in onderhoudskosten meer dan terug.

Mijn advies is dan ook om voor een fiets met riem en Nexus 8 naaf te gaan. Een andere optie is een fiets met dezelfde naaf maar een goede kettingkast.

Tenzij budget een echt probleem is, denk dat iemand die geen auto heeft zichzelf een goede fiets moet gunnen.

laatste bijzin zou moeten luiden: “denk ik dat iemand die geen auto heeft, zichzelf een goede fiets moet gunnen”.
Denk ik…:grinning:

Bedankt @Sjef, gecorrigeerd.

ik heb toen cardan gekozen omdat dat langer mee zou gaan… blijkbaar niet dus.

wordt waarschijnlijk een fiets waarbij ik zoveel mogelijk zelf kan doen.

zou leuk zijn om het frame om te bouwen tot een ketting fiets, er zit net een nieuwe versnellingsnaaf in (dacht nexus 3) daarvoor was hij 2 weken terug bij de fietsenmaker… en de buitenband voor moet nog vervangen worden (profiel is versleten), verder is de fiets nog goed.

Het ombouwen van een cardanfiets naar een kettingfiets lijkt me verre van triviaal, een andere mogelijkheid is een goede tweedehands.