Waarschuwing bij reparatie Shimano (Steps motor) deel 1

Allen,

Ik wil jullie graag waarschuwen op te letten bij reparaties aan de e-bike.
Ik ben in het bezit van een e-mtb met een Steps 8000 motor. Vanaf het begin waren daar al problemen mee. Motor was regelmatig niet aan te krijgen en ook de accu startte de ene keer wel en de andere keer niet op, heel onbetrouwbaar dus.
De fiets is tijdens een fiets festival bij de shimano crew geweest aldaar en die hebben me een nieuwe accu gegeven omdat ze het waarschijnlijk achtte dat daar het probleem zat…helaas niet dus.
Na veel heen en weer gepraat bij een dealer terecht gekomen die het probleem nogmaal zou bekijken ( na diverse malen te horen gekregen dat het allemaal heel vreemd klonk en men er (uiteraard) nooit eerder mee te maken had gehad.
Enfin fiets naar dealer alwaar men de fiets ruim 2 weken heeft gehad (ik was een paar dagen weg en wat oponthoud aldaar, niet erg allemaal) . Uiteindelijk van de dealer te horen gekregen dat e.e.a zou zijn opgelost en het probleem de kabelboom zou zijn geweest.
Prima, ik blij en gelijk dezelfde avond een testrit gemaakt, op 1 blokje na de accu leeg dus na de test aan de oplader…wat gebeurt…NIETS accu reageert niet en oplader blijft uit. Mijn logica op dat moment is dat de oplader kapot is (vreemd maar ja). Na een tweede bezoek aan de dealer met de oplader blijk deze aldaar wel te werken, dus deze samen met de accu nu weer naar de dealer gebracht waarna deze naar shimano wordt opgestuurd (de accu dus).
Reactie van Shimano, de pinnetjes zijn allemaal krom, er is verkeerde oplader gebruikt dus geen garantie!?!?!?!?!
Feiten:

  • Ik gebruik accu en oplader al half jaar
  • Stekker kan er maar op 1 manier in
  • Ik heb maar 1 oplader en dat is de bijbehorende
  • ik heb de fiets volledig vol geladen gebracht
  • na retour is de accu-aansluiting kapot

Mijn simpele conclusie; de dealer heeft de verkeerde stekker gebruikt! (oftewel 1+1 = 2)

Nu begint dus de ellende, de dealer weet van niks en zegt dat Shimano flauw doet, Shimano zegt; niets mee te maken zoek het maar uit met de dealer. Dealer zegt dan doodleuk ; ik kan voor 700 euro een nieuwe bestellen.
Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat ik woest ben. Het is voor mij natuurlijk onmogelijk te bewijzen hoe en waar eea is gebeurt.
Ik heb vanaf het begin dus gedoe met het systeem, ben verplicht het bij een steps dealer uit te laten voeren (ook logisch) maar nu weet niemand iets en zegt shimano doodleuk dat ik het met de dealer moet uitzoeken die natuurlijk van niets weet. Kom dus in een onmogelijke situatie terecht waar niets valt te bewijzen en iedereen een stap achteruit doet.

Advies dus (helaas) vertrouw niemand en controleer alles wat kapot kan gaan, registreer samen met de dealer vantevoren dat alles heel is en werkt en controleer dat weer bij ophalen!!!

Naar aanleiding van deel 1 van mijn post lijkt het me goed om het vervolg van de problemen te posten.

Na mijn misnoegen over de gebeurtenissen van deel 1 en het kastje naar de muur’ wat daarop volgde heb ik mijn irritatie kenbaar gemaakt via de (imho zeer onvriendelijke) communicatie via facebook :face_vomiting: messenger functie van facebook, hierbij heb ik gelijk de link naar mijn post (deel 1) bijgesloten.

Wonder o wonder, na eerder uitgesproken wens werd ik nu plotseling wel gebeld door Shimano!! Telefoongesprek was prima en de persoon van de afdeling service en garantie gaf aan dat hij contact had gehad met de technische man en dat de accu inderdaad bij de aansluiting kapot is en dit in principe niet onder garantie valt. Nogmaals met alle nuances mijn verhaal gedaan en de Shimano man was vol begrip en gaf aan dit toch netjes te willen oplossen…hoopvol gegeven. Hij gaf aan contact te hebben met de dealer en mij dan op de hoogte te stellen…
Inderdaad een kleine 2 weken later nog niets gehoord en weer naar de facebook messenger om aan te geven dat het nu wel tijd werd om wat te horen omdat ik nog steeds niet (nu al bijna 2 maanden) de fiets niet kan gebruiken en dus ondertussen ook alweer voor de 3e keer zonder e-mtb op vakantie ben gegaan (terwijl ik m daar voornamelijk voor heb). Eindelijk wordt ik dan de volgende dag gebeld door …de dealer.
Wat dan verteld wordt breekt daadwerkelijk mijn klomp en maakt me eigenlijk alleen maar bozer:
Shimano heeft de ‘kapotte en niet te repareren accu’ naar de dealer teruggestuurd met de boodschap ‘buig de pinnetjes maar recht’ !!! Dat heeft de dealer nu gedaan en alles werkt prima volgens hem! (ik moet accu en lader nog ophalen dus ben benieuwd hoe goed alles werkt)

Het erge van dit verhaal is dus dat ik al weken wordt beziggehouden met een kapotte en niet te repareren accu met de boodschap dat ik voor 700 euro een nieuwe kan aanschaffen! Als ik vervolgens daarover over de z**k ga is er een oplossing en worden de pinnetjes even rechtgebogen! Wie probeert wie nu voor de gek te houden!

Resumerend:

  • communicatie met Shimano is moeizaam en klantonvriendelijk
  • de 'oplossing" is wel heel erg in het voordeel van Shimano
  • als ik niet kritisch was geweest had ik nu dus een kostenpost van 700 euro gehad
  • Dealer en Shimano zelf (die ik garantie- en servicetechnisch als 1 partij zie) spreken elkaar voortdurend tegen.
  • Ik ben nu nog steeds niet zeker of het oorspronkelijk probleem is opgelost waarvoor de fiets in 1e instantie in reparatie moest (omdat de dealer niets ‘fout’ kon ontdekken aan het vervangen onderdeel)

Ook hier de boodschap, wees vasthoudend en leg alles vast en maak foto’s van de onderdelen en wat kapot is en gerapareerd wordt…e-bike onderdelen zijn kostbaar en je wordt dus wel heel makkelijk op kosten gejaagd.
Verder werdt me door Shimano ook nog verteld dat deze dealer geen ervaring had met de nieuwste motoren…ook handig om te weten :face_with_raised_eyebrow: