Wanneer fiets altijd buiten staat: Beter belt of gesloten kettingkast?

Hi allemaal.
Wil nieuwe fiets aanschaffen, Gazelle / Batavus.
Nu staat mijn fiets altijd buiten. Zon, regen, vorst. Ik weet het is niet goed, maar is niet anders. Ik twijfel tussen een riem of ketting met dichte kast, welke van deze kan er het beste tegen om het hele jaar buiten te staan?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Daar kan geen enkele fiets tegen. Bereid je voor op veel (preventief) onderhoud. En een fietspyama kan misschien helpen.

Valt wel mee. Huidige Batavus heeft het 10 jaar uitgehouden. Onderhoud-loos :wink:

Maar vraag staat nog steeds; Welke kan er beter tegen riem of ketting met dichte kast?

Het antwoord hangt af van het versnellingssysteem.
Derailleur gaat niet samen met riem of kettingkast.
Een derailleurketting heeft van zichzelf veel inwendige speling die een lange levensduur uitsluit.
Versnellingsnaaf met een echte singlespeed ketting (dus niet derailleurversie) gaat (al dan niet met kettingkast) een mensenleven mee.
Versnellingsnaaf met riem heeft een beperkte levensduur.
Versnelling in de bracket enzovoort

1 like

Ja oke, er zijn veel opties. Laat ik de vraag dan zeer specifiek maken: Welke gaat langer mee als je ze 365 dagen per jaar buiten hebt staan: Batavus Finez/Dinsdag met belt en shimano alfine 8-speed OF een Gazelle Chamonix C8 met ketting en shimano nexus 8 premium.

Dus belt met open kettingklast en zon op het rubber schijnende of de dichte kettingkast? Ofwel kan een belt in een open kast beter tegen de elementen dan de ketting in een gesloten kettingkast?

Een belt op een MTB is in no time aan gort.
PANG. Zonder enige waarschuwing vooraf.

Een belt bestaat uit vele strengen die door een soort rubber bij elkaar worden gehouden.
Zandkorrels op het “kettingwiel” werken als scheermesjes op de strengen.

Langeafstandsfietsers met een belt hebben altijd een reservebelt bij zich.
Terwijl hun companen met een piepende krakende ketting blijven doorfietsen totdat … de weerstand hen begint te irtiteren.

Haha, mooi gezegd, die weerstand dat denk ik ook.

Wanneer de fiets een voornamelijk over normale wegen rijdt zonder al regelmatig modder etc. en de riem een CDX riem is dan zou ik voor een riem kiezen. Als je alleen CDN kan krijgen, vervang hem dan de eerste keer dat hij kapot gaat door een CDX riem en neem dat mee in de aankoopprijs.

Niets mis met een kettingkast maar, ik heb er geen ervaring mee, hoe lang gaat z’n kettingkast mee?

Ik denk dat de vraag van een andere kant benaderd moet worden.
@wolfman gaf dit al aan: er moet veel (preventief) onderhoud gedaan worden. Ook door de professionele onderhoudsmonteur (de fietsenmaker).
Als hiervoor geen tijd, geld en/of zin kan worden vrijgemaakt, dan lijkt het mij dat er gezocht moet worden naar een onderhoudsarme fiets.
Met mijn beperkte kennis kom ik dan uit op een gesloten kettingkast zonder versnellingen, verende zadelpen of - voorvork. Oftewel, een ouderwetse stadsfiets zonder toeters en bellen.
Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan.

Goed punt, eenvoud, en helemaal mee eens.

Wat dat betreft moet je over het algemeen niet bij “Nederlandse merken”, de Gazelle Chamonix C8 bijv. heeft een verende zadelpen en stuurpen en zeker de verende stuurpen vindt ik een zwak punt.

Als ik wat rond zoek dan kom ik voor een nieuwe fiets met Nexus/Alfine-8 automatisch bij een riem uit, met kettingkast lijkt niet leverbaar, prijzen starten bij €1300 en ik zou dat denk ik niet doen als hij altijd buiten staat.

@tandwiel: Je schrijft dat de Batavus heeft het 10 jaar uitgehouden, wat is er nu mis mee dat je hem wilt vervangen? Nieuwe fietsen zijn niet zomaar beter…

1 like

Op de foto zie je mijn oude Batavus Intermezzo die vele jaren altijd heeft buiten gestaan.

(Trapt sinds kort om de paar slagen door, ik denk vanwege versleten tandwiel, en die vernieuwen is het mij niet meer waard.) Maar verder werkt alles eigenlijk nog prima, verende voorvork en zadel, 7 shift Shimano, trommelremmen, en vrij weinig roest. Wel de rem en schakelkabels ooit moeten vervangen, die konden niet tegen altijd buiten staan. Kortom heel tevreden met mijn Batavus. Maar het is tijd voor een fiets met een modern uiterlijk.
Batavus geeft echter maar 2 jaar garantie op zijn verende voorvork en Gazelle 5 jaar. Die heeft er duidelijk meer vertrouwen in. En op de lak Batavus 2 jaar en Gazelle 5 jaar. Vandaar nu mijn Gazelle voorkeur. En Batavus heeft een Nexus 8 naaf en Gazelle een Nexus 8 Premium. Bovendien, de Batavus hydraulische remschijven roesten bij mijn buurman al binnen het jaar. Penny wise, pound foolish, dat ze geen roestvrijstalen schijven gebruiken zoals inmiddels bij de meeste MTB’s. De Gazelle C8 heeft niet roestende rollerbrakes (had natuurlijk liever een RVS schijf) en een comfortabeler Selle Royal Nuvola zadel.
En een rubberen belt (in een open kettingkast) elke dag blootgesteld aan de zon, en het kwetsbare aandrijfsysteem blootgesteld aan bevriezend water in de winter, daarvoor is het systeem in vergelijking met de betrouwbare ketting (in een gesloten kettingkast) nog te weinig uitontwikkeld om dit aan te kunnen (verwacht ik?). Maar als een riem compleet geruisloos is tov een ketting? en een riem veel lichter trapt dan een Nexus 8 Premium? dan ga ik wel twijfelen.

Het vernieuwen van het (versleten?) tandwiel zou wel eens de oplossing kunnen zijn, tegen redelijke kosten.

Je hebt dus een fijne fiets waarvan je weet dat hij lang mee gaat maar omdat hij ouder is, is een reparatie “het niet meer waard” geef je het vijfvoudige uit voor een nieuwe fiets… Ik zou toch eens op zoek gaan naar een fietsenmaker die de ketting en tandwielen kan vervangen en vragen wat het gaat kosten.

Wat betreft die Gazelle Chamonix C8:

Screenshot_20220612_090117

  • Geen punten wat mij betreft voor de look, geen keuze wat betreft kleur en het woord modern komt niet bij mij op.
  • Goed: Nexus-8, rollerbrakes, naafdynamo
  • Slecht: Achterlicht op batterijen, goedkope verende elementen
  • Je hebt de reviews of de site van Gazelle gelezen?

Wat de kettingkast betreft vraag ik me af hoe die die kleinere vorm kan hebben, is dat door de kettingspanner? Hoe lang gaat dat mee?

Ik heb nog steeds mijn bedenkingen bij de verende voorvork ondanks de vijf jaar garantie

Een zadel kan je prima zelf vervangen, dus dat zou geen aankoopargument zijn.

Een fiets met belt vindt ik er wel modern uit zien :wink: Ik fiets al lang rond met een riem en zeer tevreden erover maar de fiets staat normaal binnen. Ook doe ik niet moeilijk over wat duurder onderhoud.

Geruisloos is een riem wel, soms wat piepen en dan helpt wat schiliconenspray.

Lichter qua gewicht is een riem wel maar geen noemenswaardig verschil in aandrijf-weerstand.

Ik maak niet geen zorgen wat betreft weersinvloeden maar dat is niet gebaseerd op ervaring.

Buiten staan = kettingkast. Die beschermt ook deels het schakelmechanisme.

Als ik door de sneeuw fiets met mijn Alfine 8 en riemaandrijving, kan ik al vrij snel niet meer schakelen omdat het mechanisme bevroren is (bij de naaf). De sneeuw eruit kloppen is dan dus ook geen oplossing meer, ik moet wachten totdat het zonnetje er even op gestaan heeft en dan kan ik weer schakelen.

Als het geregend heeft en gevroren in de nacht zou dat misschien bij een buiten staande fiets ook kunnen gebeuren?

Ja.

Dank je voor je inzicht. Dan valt voor mij de riem optie duidelijk af.

Begrijp wel uit alle reviews dat deze fiets heerlijk licht fietst. De zwarteGazelle Orange C8 vind ik mooier maar lees nergens of deze ook zo licht, makkelijk en snel fietst als de Chamonix C8.