Wanneer komt die slimme stuurkabouter eindelijk?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/wanneer-komt-die-slimme-stuurkabouter-eindelijk/

De slimme stuurkabouter laat nog op zich wachten. Maarrr… met de gulle giften van onze trouwe leden gaan wij wel onze Fietsersbond Route-app stukken gebruiksvriendelijker maken! Laat ons weten wat jij belangrijk vindt. Dat veel fietsers onze Fietsersbond Routeplanner hoog hebben zitten, blijkt wel uit de bedragen die we alleen al deze maand binnen hebben…

Ik ben heel blij met dit initiatief!
Mijn voornaamste reden om Google maps te gebruiken in plaats van de Fietserouteapp, is dat tijdens het rijden Google maps altijd in beeld blijft, en bij de Routeplanner na een tijdje het scherm zwart wordt, zodat ik weer in moet loggen tijdens het fietsen.
Een andere ‘bug’ die ik onhandig vind is de volgende: als ik een route heb gepland en ik wil er iets aan aanpassen, dan klik ik ‘terug’, maar dan is alle wat ik ingevoerd had verdwenen en moet ik weer opnieuw beginnen met mijn route plannen.
Inmiddels heb ik de app hierom al een tijdje niet meer gebruikt onderweg, alleen om van tevoren routes te plannen.

Excuse me for replying in English but I thought what you wrote was interesting.

I recently completed a bike tour of several days using the routeplanner app and did not find either of the problems you describe. We used an old iPhone 4s and a newer iPhone 7. Even though our settings/ general/ auto-lock was set for 2 minutes the screen never went black whilst navigating for hours (until we came to our destination and presumably the navigation finished and the screen lock came on again automatically).

Also having planned a route, then using MENU to go back to adjust it, all the original addresses remained in the VAN, VIA and NAAR fields.

Please can you tell us what phone you are using and what Routeplanner version number and build you have installed (can be seen at the very bottom of the menu screen).

Dutch translation: Neem me niet kwalijk dat ik in het Engels heb geantwoord, maar ik vond wat u schreef interessant.

Ik heb onlangs een fietstocht van meerdere dagen voltooid met behulp van de routeplanner-app. Ik heb geen van de door jou beschreven problemen gevonden. We gebruikten een oude iPhone 4s en een nieuwere iPhone 7. Onze instellingen / algemeen / auto-lock waren ingesteld op 2 minuten. Het scherm werd nooit zwart terwijl we uren aan het navigeren waren. Toen we op onze bestemming aankwamen, was de navigatie voltooid en werd de schermvergrendeling automatisch weer ingeschakeld.

Nadat we ook een route hadden gepland en vervolgens het MENU hadden gebruikt om terug te gaan om deze aan te passen, bleven alle oorspronkelijke adressen in de velden VAN, VIA en NAAR.

Kunt u ons vertellen welke telefoon u gebruikt en welk Routeplanner-versienummer en build u hebt geïnstalleerd (te zien helemaal onderaan het menuscherm).

As a foreign tourist, I navigate with the Routeplanner app using the map.

For users like me, I think the most important improvement would be to be able to set the map to Track Up. That is to say that the map is always turned to show the route going up the screen.

Currently the map orientation is only North Up. This is fine when cycling north but it is quite difficult to navigate from the map when cycling in a southerly direction.

Back home, I use Google Maps whilst driving every day with the map set to Track Up. (This is toggled between North Up by tapping the compass icon.)

It is important to note that, in Google Maps, when the map is in Track Up the user’s position on the screen moves towards the bottom of the screen to give more screen space to the upcoming route.

Dutch translation: Als buitenlandse toerist navigeer ik met de Routeplanner-app op het kaartscherm.

Voor gebruikers zoals ik denk ik dat de belangrijkste verbetering zou kunnen zijn om de kaart in te stellen op Track Up. Dat wil zeggen dat de kaart altijd wordt omgedraaid om de route verticaal op het scherm weer te geven.

Momenteel is de kaartoriëntatie alleen Noord boven. Dit is prima als je naar het noorden fietst, maar het is vrij moeilijk om vanaf de kaart te navigeren als je in zuidelijke richting fietst.

Thuis gebruik ik Google Maps terwijl ik elke dag rij met de kaart ingesteld op Track Up. (Dit wordt omgeschakeld tussen Noord boven door op het kompaspictogram te tikken.)

Het is belangrijk op te merken dat, in Google Maps, wanneer de kaart zich in Track Up bevindt, de positie van de gebruiker op het scherm naar de onderkant van het scherm beweegt om meer schermruimte te geven aan de komende route.

1 like

Hallo,
zelf gebruik ik NAVIKI. Een gebruiksvriendelijk planner die meerdere routes voor je uitrekent en onderscheid kan maken tussen kortste route, dagelijks, race fiets, mountainbike en speedpedelecs (sommige tegen een kleine vergoeding). Voor elke categorie krijg je een andere route, zodat je zelf kunt kijken wat voor jou het beste is. Ook kun je kiezen uit een rondje fietsen, waarbij je aangeeft hoe lang die moet zijn en van waaraf de route moet lopen. Een zeer plezierige routeplanner speciaal voor fietsers. Dus waarom geld steken in de planner van de fietsersbond als ze beter de leden een korting kunnen geven op de betaalde routes van Naviki. Is veel goedkoper en de Naviki kaart draait trouwens wel gewoon mee en geeft ook aan als je de route hebt verlaten en berekent een nieuwe route, Ik gebruik hem dagelijks!

1 like

Ik had een soortgelijke gedachte.
Mogelijk dat een en ander heeft te maken met de Safety Performance Index Fiets waarvoor de database van de routeplanner van de Fietsersbond gebruikt moet gaan worden.
Dat neemt niet weg dat ik wel ben geinteresseerd in een reactie van de Fietsersbond zelf.

Andere Apps gebruiken eigenlijk zonder uitzondering OpenStreetMap (OSM) data die is namelijk vrij te gebruiken onder vermelding.

Ik ben zelf actief in OSM en kan zeggen dat de data in Nederland prima is en in de meeste buitenlanden ook. Ik ken niet de internals van de Fietsersbond data maar weet dat zij meer informatie hebben over de omgeving, weg/wegtype, zie onder “meer opties” Mijn routetype samenstellen:

Screenshot_20191019_235300

Deze data wordt gebruikt om routes verder te optimaliseren.

We krijgen af en toe inderdaad de vraag waarom we geen OSM gebruiken. We hebben daarover dan ook een item gemaakt bij onze ‘Veelgestelde vragen’, die uitlegt waarom: https://routeplanner.fietsersbond.nl/pagina/faq#osm

Richard Valkering
Team Fietsrouteplanner

De routeplanner op de PC gebruik ik regelmatig, deze is erg goed. Originele routes. Ik exporteer een .gpx file, die ik open in OruxMaps.
Ik heb laatst de Fietsersbond app gebruikt maar die vindt ik niet fijn. Visueel nogal grof, geen opslag van gefietste route (track/trace), gesproken teksten die niet handig zijn, route-aanwijzingen die niet kloppen, dataverbinding nodig, wegvallen route, etc.
Visueel op de kaart kijken is veel makkelijker, zeker met de OSM-kaarten die in Orux gebruikt worden (waarbij je ook alle knooppunt-routes ziet, naast je eigen route). Verdere voordelen van Orux zijn het offline gebruik, zelf je type kaart kiezen, kaartkleuren en informatie (thema) instelbaar, opslag van je gereden route in gpx naast het zichtbaar zijn van de voorbereide route, etc. En belangrijk: het programma is gratis en alle kaarten zijn gratis (wel graag doneren). Nadelen zijn er ook: het programma is niet geschikt voor incidenteel gebruik want door alle instellingen moet je er wel echt wel voor gaan zitten. Maar ken je het programma en heb je je voorkeuren ingesteld dan is Orux met OSM veruit superieur.

Sinds oktober 2019 wordt er gecollecteerd voor een nieuwe app. Als ik nu in de app-store kijk staat er een app ter download van jaren geleden.

Hoe staat het met de collecte? Is er al genoeg binnen? Is het blijven steken of is het afgeblazen?

Ik ben enorm content met de routeplanner op de PC van de Fietsersbond. Voor onderweg ben ik erachter dat de App helaas geen export naar gpx bestanden ondersteunt. Dan kan wel vanaf de smartphone door via de website in te loggen. Kortom de App is voor mijn doel waardeloos.
De routes die ik aanmaak via de site exporteer ik naar mijn Garmin. Als dat vanuit de App ook zou kunnen is dat wel een verbetering.

Hij is bijna klaar! Je kunt een seintje krijgen zodra de nieuwe app beschikbaar is: https://www.fietsersbond.nl/hou-mij-op-de-hoogte-van-de-nieuwe-routeplanner-app/