Wat doet de Fietsersbond met de Tweede Kamerverkiezingen?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/wat-doet-de-fietsersbond-met-de-tweede-kamerverkiezingen/

Ik heb 3 jaar geleden voor de gemeenteraadsverkiezingen de programma’s van de lokale partijen doorgeplozen op plannen. Wat er in de verkiezingsprogramma’s staat is een indicatie, meer niet.

GroenLinks sprong er wel uit en die blijkt in de praktijk ook veel voor de fiets en de fietser te doen. CU en een lokale partij vielen verder ook op met hun programma, maar die zijn juist weer erg door de mand gevallen. D66 bleek lokaal ook erg actief te zijn, meer nog dan je op grond van hun programma zou verwachten. Van CDA en VVD lokaal weinig positiefs vernomen, maar dat sloot dan weer aan op hun programma. Dat was dus te verwachten. Maar in twee buurgemeenten viel VVD weer wel positief op. Had ongetwijfeld te maken met 2 wethouders die zelf actief fietsten. Speelt ook een rol.

PvdA is wat flets: vage plannen, soms worden maatregelen gesteund, soms niet.
PVV bleek, verrassend, sporadisch ook wel aardig uit de hoek te kunnen komen, maar dat wellicht ook omdat ze de verantwoordelijke wethouder daarmee konden tackelen. Qua plannen had PVV namelijk niet veel te melden.

1 like

Wat een goed initiatief van de Fietsersbond om de politieke partijen weer eens kritisch tegen het licht te houden met de komende verkiezingen in het vooruitzicht.
Het verbaast me eigenlijk niet dat de Partij voor de Dieren als enige partij verder gaat dan de vrij gematigde 10 punten van de Fietsersbond. De huis-tuin-en keuken-Fietsersbond is wel wat anders dan de ENFB (voormalige benaming van de fietsersbond: Enige Echte FietstersBond als antwoord op de ANWB) uit het verleden. Misschien heeft die gezellige Fietsersbond wel meer voor elkaar gekregen dan de militante ENFB maar ik ben blij dat op het punt van mobiliteit er tenminste één partij is, die nog steeds een hele radicale omslag wil en dat de Fietsersbond dat ook bij die vergelijking langs haar meetlat aantoont.

2 likes

Wat bijzonder dat de Fietsersbond de fietssnelroutes als een van de tien hoofdpunten noemt. Sinds ik het boek ‘Het recht van de snelste’ van Thalia Verkade en Marco te Brömmelstoet heb gelezen, ben ik daar helemaal van genezen. Buiten de bebouwde kom vind ik ze prima, maar binnen de bebouwde kom niet. Daar zijn volgens mij andere oplossingen beter om het fietsverkeer te stimuleren. Bijv veel meer fietsroutes, veiliger routes, bredere fietspaden, vrijliggende fietspaden, keuze om tussen groen of tussen bebouwing te fietsen (overdag <-> sociaal veilig genoeg in het donker) etc.

1 like