Wat is de beste fietshouding?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/wat-is-de-beste-fietshouding/

TestKees heeft voor jou alle belangrijke onderdelen grondig getest. Op een elektrische fiets kun je ruwweg kiezen tussen 3 houdingen: rechtop, lichtjes voorover of licht sportief. Maakt het wat uit? Kees Bakker (TestKees) legt uit waar je op moet letten. Klassieke rechtop houding. Zo ben je een echte windvanger. Fietshouding: rechtop Helemaal rechtop is zoals…

Bij een echt diepe zit hoort dan ook een recht stuur zoals op mountainbikes. Bij een licht gebogen houding hoort een stuur met licht gebogen handvatten.

Zover ik weet zit ik best wel diep op de fiets en nog wat dieper zou best kunnen maar een mountainbikestuur is niets voor mij, veel te oncomfortabel. Steek je handen maar eens ontspannen voor je uit en kijk welke hoek je knokkels maken, dat is bij verre geen 90 graden. Hoe diep je ook zit minimaal 15° backsweep zou ik zeggen, hoe rechter op je zit, hoe meer.

Het probleem is veeleer (voor mij) dat bij fietsen de afstand tussen het zadel en het stuur (reach) te klein is. Ik koop bewust al de grootste maat fiets die past, neem de grootste stuurpen en heb een stuur genomen waarbij de handvatten niet naar voren komen maar heb er alsnog een ligstuur op gezet.

1 like

Een poosje terug heeft een deskundige op de televisie uitgelegd dat een Rechtop houding een open houding was.
Rechtop zou je psyche beter in staat zijn om complexe verkeerssituaties het hoofd te bieden.
Ik houd het er op dat ik rechtop beweeglijker in de heupen ben, en de fiets gemakkelijker in een bocht kan “gooien”

Wat was er eerder? De fiets of de zithouding?
Je bent niet vrij in de keuze van je zithouding.
Op een fiets met een steile zitbuis kan je niet rechtop zitten.
De Rechtop houding maakt een fiets met een luie zitbuishoek de beste keuze voor de stad.
Dat heeft als bijkomend voordeel dat je dichter bij de grond zit.

Dat zul je toch even uit moeten leggen. Het bracket (waar de trapas in is gemonteerd) zit bij stadsfietsen enkele cms hoger dan bij een racefiets: 29-30cm in plaats van 26-27cm. Waarom, is mij een raadsel.

Ik heb geen fiets uit de winkel.
Ik wist niet dat je op een stadsfiets hoger boven de grond zat.
Waarom zou je alleen wielrenners kunnen uitleggen welk pedaal je in de bocht omhoog moet houden?

Volgens ietsoverdefiets.nl de hellingshoek met de verticaal waarbij je nog niet uit de bocht vliegt voor alle gewichten en alle bochten ongeveer 22 graden.
Er is dus geen enkele reden om de bracket van een stadsfiets hoger te plaatsen.
Stadsfietsers moeten scherpere bochten maken.
Ze kunnen scherpere bochten maken omdat ze langzamer fietsen…
Maar dat betekent niet dat ze vaker de grond gaan raken met de pedaal.

Waarom je dichter bij de grond zit met een luie zithoek.
ZH = BBH + ZL * sinus (hoek zitbuis)
ZH = afstand zitvlak tot de grond
BBH = Hoogte BottomBracket
ZL = Afstand BottomBracket tot zitvlak

fijn, maar ik had een 3 voor meetkunde, zo heette dat toen…

Wat de afstand tot de horizon hiermee te maken heeft…? Ik wil hooguit naar het einde van de straat/weg, niet naar de horizon. Dit lijkt toch wel erg veel op het etaleren van irrelevante kennis.

System schreef Daarnaast vang je minder wind…Hoe meer je voorover zit hoe groter de voordelen.
Het klinkt vanzelfsprekend.
Maar hoeveel moet je voorover zitten voordat het echt verschil gaat maken in vergelijking tot rechtop zitten?

Het frontaal oppervlak van het bovenlichaam verandert met de cosinus van de buigingshoek.
Als je 45 grd voorover buigt, is het frontaal oppervlak van het bovenlichaam 30% kleiner. Maar als je daar het frontaal oppervlak van de benen bij betrekt, heb je per saldo slechts 15% gewonnen.
Alle beetjes helpen.

Aan de aerodynamica van wielrenners zijn meer metingen gedaan.
Daaruit is gebleken dat je je hoofd echt onder het stuur moet wringen om zo veel minder wind weerstand te ondervinden dat je er voordeel van hebt.
Om zo’n houding aan te kunnen nemen, en ook nog kunnen blijven trappen, moet het zadel ver naar voren worden gezet.

Zijn er youtube videos die ik kan bekijken om de beste fietshouding te zien, kan het niet zo goed visualiseren.

Je kan in dit document van Ergotec het volgende plaatje vinden:

Screenshot_20211018_084545

Helpt dat om dingen te visualiseren?

1 like

@MikeRZ, leuke zeer illustratieve plaatjes.
De titel van het topic gaat over de JUISTE houding.
De man op de City Bike zit niet verkeerd op zijn fiets…
Hij zit zoals hij zit.
Maar hij zit op de verkeerde fiets.

Het is mogelijk om uit te rekenen dat zijn lichaamszwaartepunt zich 15 cm achter de bracket bevind.
Hij zit zwaar op het zadel.
Dat geeft zadelpijn.
Tenzij hij harder op de pedalen gaat duwen dan op een e-bike gebruikelijk is.

Onjuist, het topic luidt: Wat is de beste fietshouding? en dat is sterk afhankelijk van de fiets die je gebruikt. Tijdje geleden hadden we hier de vraag van Yvette die een fiets zocht om iedere dag van Stein naar Maastricht v.v. te fietsen (ca. 18km) en het bleek dat zij een trekking bike (de koga miyata) maar niets vond en een fiets met een mandje de voorkeur gaf. En daar zit je nu eenmaal anders op, gewoon omdat het niet anders kan en omdat ze het prettig vind. Dat dit niet bevorderlijk is voor de snelheid, deerde haar niet. Zij wil zo fietsen, ook al gaat dat langzamer, en is dat, zoals je terecht stelt, niet bevorderlijk voor het zitcomfort. Het Ergotec plaatje is zeer behulpzaam dus.
Het topic gaat niet uitsluitend over e-bikes, al zie je alleen e-mountainbike rijders in trekkingbike/sportfiets houding rijden, want daar zijn die fietsen dan ook voor ontworpen.

Ik ken nog een leuk filmpje over dit onderwerp:

En er is kennelijk iemand die heeft gedacht: hé laten we die houding eens door ontwikkelen naar een model fiets:

Was een beetje off-topic, want dit gaat over de snelste houding, dat is niet per definitie de beste houding.

1 like