Wat is de maximumsnelheid voor de fietser op een erf/woonerf?

Een erf (Nederland) is een gebied waar de verblijfsfunctie (lopen, spelen, ontmoeten, enz.) prioriteit heeft boven de verkeersfunctie van de weg. In een erf is de maximumsnelheid 'stapvoets', in de praktijk 15 km/uur.

Voor auto's, vrachtauto's is het glashelder: 15 km/uur is het maximum. Sneller rijden kan leiden tot een verkeersboete. 

Mag de fietser sneller dan 15 km/uur fietsen?

Krijgt hij bij overschrijding van de maximumsnelheid een verkeersboete?

 

Een fiets die 25km/u rijdt heeft lang niet de impact van een auto die 15km/u rijdt. (ik kan het weten, na 30 jaar lang het iedere seconde voelen van het gevolg van een aanrijding met een langzame auto op een woonerf tegen mijn knie.) Op een woonerf hebben spelende kinderen en voetgangers voorrang. Pas je snelheid aan. Met 15 km/u, maar ook met 20km/u, heb je je snelheid aangepast. Er zal zeker geen snelheidscontrole in een woonerf staan, maar dat mag/zal toch voor niemand een reden zijn om met de fiets tussen de kinderen (waaronder je eigen) door te scheuren. Trouwens, als dat fysiek al mogelijk zou zijn: meestal niet.

Bij snelheidsborden neem ik aan dat de daar opgeschreven snelheden ook de maximum snelheid voor fietsers is. Als de maximum snelheid voor een auto op een woonerf dus 15 km/u is, dan neem ik aan dat dit voor een fiets ook zo is, maar weten doe ik dit niet.
In de praktijk is het inderdaad echter niet te controleren. Ik woon aan een woonerf en houd geen rekening met de maximum snelheid. Ik houd rekening met de infrastructuur en de mensen die op straat zijn. Automobilisten doen veelal het zelfde, al scheurt er soms iemand lang. Pas bij een ongeluk zal dit aangekaart kunnen worden. Tot die tijd is het tijdig wegwezen op basis van het geluid.