Wat is gunstiger voor jou: leasefiets of km-vergoeding?


#1

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/kosten-leasefiets/

Rekentool voor fietsvergoeding Op 1 januari is er een nieuwe bijtellingsregeling voor leasefietsen. Daar heeft de Fietsersbond hard voor gelobbyd. Reken hier uit of deze leasefietsregeling voor jou gunstig is. Of dat een km-vergoeding jou meer voordeel oplevert. Bereken je bijtelling in 2020 Een leasefiets of km-vergoeding?Bereken hier wat voor jou het beste is.Kilometervergoeding berekenenBooleanWoon/werkWat…


#2

Klopt dit wel?
"Het voorstel voor 2020 is een vrije ruimte van 1,7% over de eerste € 400.000 en 1,2% voor alles boven de € 400.000."
Ik verdien het wel en velen met mij we krijgen het alleen niet, Ik denk dus een 0 teveel?


#3

Ja het klopt. het gaat namelijk niet om het persoonlijk inkomen maar de loonkosten van het bedrijf. elk bedrijf kan hiermee over de eerste 400000 euro salaris kosten een half procent meer inzetten voor de wkr. dat is toch 1200 euro en dus en knappe fiets. maar het bedrijf mag ook besluiten om de ruimte te gebruiken door 12 werknemers een vergoeding van 100 euro te betalen bij aanschaf van een nieuwe fiets. Ook kan er een fietsen maker worden uitgenodigd om gedurende een dag verlichting te repareren.


#4

Kan iemand mij uitleggen hoe deze rekentool werkt. Ik heb sterke twijfels over het slagen van deze constructie, Er zijn andere partijen die dit ook zien, zie onderstaande link:

https://www.ey.com/nl/nl/services/tax/ey-onze-specialisten-video

maar ook

https://www.ad.nl/ad-werkt/elektrische-fiets-leasen-van-de-baas-pas-op-voor-de-adder-onder-het-gras~a429edba/

Ik ben nieuwsgierig hoe de fietsersbond over denkt.


#5

Volgens mij rekent de tool met een enkele reis. Moet dat geen twee keer zijn?

Wat me brengt bij mijn vraag: de kilometervergoeding vervalt toch bij een leasefiets?

Dan is zelf een fiets kopen en betalen vanuit die vergoeding al snel gunstig.


#6

Ik krijg nu 135 euro per maand. Afstand is bijna 30 km. Als ik dat ik moet leveren om een lease fiets tree krijgen waar ik ook nog een bijtelling heb dan kost me dat erg veel geld. Heb recent een fiets van 2000 euro gekocht die ook 35 km uur fietst. Dat heb ik er dan zo uit. Naar mijn idee is het een sigaar uit eigen doos en kost het je meer dan het opleverd.


#7

Helemaal correct Ronald. Ik snap werkelijk niet hoe mensen dit zien slagen maar ik lijk wel een roepende in de woestijn. Ook bij de fietsersbond zijn ze laaiend over het nieuwe leaseplan maar ik hoor geen enkel argument wat hout snijdt… Ik zie maar 1 doelgroep en dat is de leaserijder (die toch al geen reiskosten krijgt). Voor 15 euro rijdt hij in een snelle fiets. Maar… hoe groot is deze doelgroep en is daar deze constructie voor bedacht?


#8

Akkoord, qua aanschaf haal je het er dus niet of maar nauwelijks uit.
Maar hoe zit het met zaken als onderhoud / reparatie en diefstal?

Ik had onlangs al mijn tweede garantie gevalletje met mijn nieuwe fiets waarbij ik ineens moeite moest doen om aanspraak te krijgen op die garantie. Voorts moest ik evengoed geld aftikken voor een onderhoudsbeurt, wat natuurlijk verder helemaal normaal is. Maar als dit soort kosten en hoofdpijn bespaard kunnen worden, is dat ook een overweging waard…

Vergelijk ik het bijvoorbeeld met de auto wereld, dan lees ik vaak dat je als leaserijder dikwijls je zegeningen kan tellen in gevallen van diefstal of garantie afhandeling. Zoals we afgelopen jaren bijvoorbeeld hebben kunnen zien met het bekende olieschraapveren probleem bij bepaalde modellen TSI motoren van VAG. De importeur ontkent het probleem (noemt het forse olie verbruik een ‘producteigenschap’) en de particuliere klant kan een reparatie post van 5000,- inboeken. De leaserijder kan doorrijden totdat de motor plof zegt of de leasemaatschappij vindt dat er gerepareerd moet worden (niet op kosten van de berijder) Die laatste hoeft financieel gezien nergens van wakker te liggen.


#9

De bijkomende kosten bij koop zijn inderdaad erg lastig in te schatten en hebben een grote variatie door bv pech of diefstal. Maar je kunt tegenwoordig ook privé een fiets huren of leasen. Dat maakt de kosten wel inzichtelijker (maar daar betaal je natuurlijk uiteindelijk wel voor).


#10

Zijn er bijkomende kosten bij de lease constructie? Voorzover ik weet niet.

Bijkomende kosten bij particuliere aanschaf is onderhoud en reparaties. Vervangingskosten bij diefstal en/of verzekeringspremie. Voor een deel lastig in te schatten inderdaad, de premie en onderhoud kan je redelijk inschatten afhankelijk van je jaar kilometrage.

Echter kan je dus de restwaarde van de fiets in geval van het particulier bezit, weer wegstrepen tegen deze kosten. Het zou mij niet verbazen als dat ongeveer op 0,- uit komt bij een fiets met een nieuwwaarde van ongeveer 1500 euro met een restwaarde van nog 600 euro.

Edit: Dan heb je 900 euro kunnen besteden aan premies en onderhoud/reparaties gedurende 3 jaar. Dat lijkt me dan weer vrij fors :grin: