Wat kan wel en niet met een CDN riem?


#1

Hoi iedereen,

Inmiddels heb ik onvoorstelbaar veel gelezen over CDN en CDX riemen. Ik kwam het blog tegen van Willem.com ( https://willem.com/blog/2018-02-24_creating-the-ultimate-commuter-bike/ ) en daar schrok ik in eerste plaats nogal van.

Ik dacht alleen enige tijd later, dat ik mijn fiets toch wel anders ga gebruiken (niet door slecht weer of over pekelwegen) dus dat het hopelijk niet zo’n vaart zal lopen dan.

Wat ik graag zou willen weten. Op de site van 12go biking wordt voorspeld dat je ongeveer 2500-3000 km met de CDN riem zou moeten kunnen rijden. Ik kom deze getallen verder nergens tegen. Kan iemand het bevestigen?

Verder vroeg ik mij af of je met een CDN riem:

  • Tegen een stijl stuk dijk kunt opfietsen. Ik denk soms bij een gewone fietsketting al: wow nu komt er toch veel kracht op te staan.

Als je de product info van Gates zelf leest, dan wordt de doelgroep voor deze riem wel heel voorzichtig neergezet en wordt er vooral over lichte fietstochtjes en door de stad fietsen genoemd. Ik ben van nature nogal een twijfelaar, vandaar dat ik me afvraag of tegen de dijk opfietsen ook onder die categorie valt (ik kom waar ik woon, Krimpenerwaard, toch vaak dijken tegen).

Tot slot: ik heb begrepen dat alleen al het upgraden van het CDN achtertandwiel naar CDX een grote verbetering is. Is dit een heel specialistisch werk of is dit voor de lokale fietsenmaker (Waar ik de fiets ook koop) een routine klus? Kan ik hier om vragen zonder dat de garantie op mijn fiets (Gazelle) gaat vervallen?

Thanks voor het meedenken.
Marius


#2

Je kunt met die riemen de Cauberg op! De sprocket op de naaf vervangen is precies hetzelfde werk als een kettingtandwiel vervangen. Dat doet een fietsenmaker figuurlijk gesproken met de ogen dicht.
Als kettingen kapot zouden gaan van extreme druk, dan komt er geen enkele renner aan de finish na een sprint. 1000 watt is wel het minste wat die trappen.
Een door de fabrikant verwachte levensduur van 2500-3000km voor een CDN riem bevestigt al mijn bange vermoeden. En dan te weten wat die dingen kosten: meer dan €50, daar heb je 4 goede KMC kettingen voor. En die gaan elk 4000 km mee. Begrijp je waarom ik van mijn tandriem-geloof ben afgevallen?
De verkoper verleent de garantie, niet de fabrikant, dus geen probleem.


#3

Ik heb een fiets met CDN riem en gebruik die (afwisselend) als station-werk fiets, 2x9 km weer of geen weer en maar altijd op normalen wegen/fietspaden en heel soms off-road bij mooi weer.

Inmiddels zit ik denk op z’n 6000 km en ik zie nog geen enkele slijtage hoewel de tandwielen misschien wel iets afgesleten zijn maar niet merkbaar zogezegd.

Als ik een inschatting moet maken dan gaat het geheel nog zeker 6000 km mee maar het zou me ook niet verbazen als het een veelvoud van dat was.

Ik kende de site van Willem en vindt het verhaal niet negatief voor een riem, juist positief, zijn verhaal wat betreft 6000 km komt grotendeels over met dat van mij.

I love cycling and my commuter bike is probably the most versatile, robust bike I ever had. Its great to know that it works reliably under all conditions.

Het verschil is dat hij met een CDN Urban achtertandwiel is begonnen waar ik een stalen CDX achtertandwiel had vanaf het begin. Verder wordt zo te zien de fiets en riem van Willem een stuk vuiler dan die van mij.

Ja, het staat inderdaad op de site: “De levensduur van de Gates CDN riem is een stuk korter, namelijk zo’n 2500 tot 3000 km.”

Dat is naar mijn idee complete onzin, de CDN riem gaat heel veel langer mee, heel waarschijnlijk langer dan de tandwielen. Die 2500 tot 3000 km zou wel kunnen gelden voor de CDN Urban achtertandwiel, maar veel hangt af van het gebruik.

Al eerder hier op het forum geschreven maar mocht je een fiets met CDN Urban achtertandwiel kopen rij die dan gewoon op en als dat snel is laat hem dan vervangen door een CDX tandwiel.


#4

Ah ja, super. Ik merk dat het soms lastig is om me goed en duidelijk uit te drukken. Ik had zelf inmiddels wel ook begrepen dat Willem nog gewoon met zijn CDN riem rijdt, en met het voortandwiel, maar dat hij al spoedig (na die 1800km) zijn CDN achtertandwiel had verwisseld.

Ik ga inderdaad na slijtage over op een CDX achtertandwiel.

Ik hoop dat het achtertandwiel, los van slijtage, in ieder geval ook mijn beoogde dijkhellingen ‘trekt’ …
Dat de riem zelf goed (genoeg) is, daar ben ik inmiddels ook wat meer van overtuigd geraakt.

Waarschijnlijk moet ik gewoon ervaring op gaan doen ermee, het leren kennen, en er snel genoeg achterkomen wat wel en niet gaat. Ik maakte me gewoon zorgen dat ik ergens halverwege een dijk-opgang niet verder zou kunnen omdat het tandwiel dan in 2 stukken zou zijn gebroken…


#5

Dat gebeurt bij andere tandwielen (deze is ook nog van roestvrijstaal) toch ook niet…?


#6

Ik bedoel die CDN tandwielen. Die zijn toch van kunststof?


#7

Kunststof? nee, dat hoort ook niet. Ik bedoelde de stalen tandwielen.
Volg het advies van @MikeRZ .

PS. Ook de originele CDC alu sprockets (anno 2011) bleken na een jaar of drie niet sterk genoeg. Ze braken niet, maar het effect was gelijk: je stond stil omdat de drie nokjes waarmee ze klemmen in de naaf, eraf gesleten waren. Ze zijn onder garantie door Gates Europe vervangen door stalen exemplaren. Overigens in eigen beheer opgelost. Je kunt verwachten dat met die CDN Urban sprocket hetzelfde gebeurt. Het constructiemateriaal is te zacht. Dit is onbeschoft en onverantwoordelijk van Gates en van de fietsfabrikanten die het toch monteren. De CDC spullen zijn uit productie en hoogst zeldzaam nog verkrijgbaar. (en niet compatibel met CDN of CDX).


#8

Willem heeft ook close-up foto van het versleten achtertandwiel op zijn site staan en daar kan je duidelijk zien dat de tanden er nog op zitten maar deels afgesleten zijn, breken zal het tandwiel niet en je moet het wel erg ver laten komen voordat de riem over de tanden springt.

Op de andere fiets die ik heb met CDN Urban achtertandwiel heb ik nog niet al te veel km gemaakt maar ontzien heb ik hem niet, ik ga regelmatig even op de pedalen staan om bij na het stoplicht weg te komen.

Het lijkt er trouwens op alsof Gates de CDN Urban achtertandwielen uit de handel heeft genomen, kijk maar eens op hun site onder rear sprockets, ik kan geen CDN Urban / composite tandwielen meer vinden, wel bij de front sprockets.

Maar… als je je zorgen maakt over te veel kracht op de aandrijving, dan zou wel eens de Nexus 8 de beperkende factor kunnen zijn, die lijkt maximaal 30-45 Nm te mogen hebben hoewel dat wel weer erg weinig lijkt te zijn.

Als je bang bent dat er veel kracht op de aandrijving komt te staan als je de dijk op fietst dan schakel je toch gewoon terug?


#9

Die 30-45Nm, gaat dat niet uitsluitend over het aandraai moment van de asmoeren? Tenminste, zo begreep ik die tekst uit de link.


#10

Ik lees anders: “Lastly, the CDN line of rear sprockets are perfect for casual urban riders and come in a wear resistant steel or a durable composite.”


#11

Wat zijn jullie behulpzaam. Echt ge-wel-dig. Dank jullie wel!

Ik ben nu toch wel weer wat meer gerust. Ik ga er inderdaad gewoon van genieten, en gebruikmaken. Het eerdere advies om voor een CDX achtertandwiel te kiezen als het aan vervanging toe is, lijkt me een goed idee.

Ik ga zonder stress er nu mee fietsen en gewoon dijken pakken. Gelijk goede test.

Ik kan op de foto’s niet goed zien wat er op de Gazelle Chamonix S8 zit, maar wat ik ervan zie is het wel het zwarte kunststof tandwiel idd…


#12

Ja, die tekst over CDN rear sprockets staat er al langer maar zo te zien hebben ze het besluit genomen geen CDN Urban achtertandwielen meer te leveren, waarschijnlijk is het andere deel van de website nog niet bijgewerkt.

Ik denk CND Urban nog niet zo slecht is/was, veel mensen zijn mooi-weer fietsers en de gemiddelde Nederlander fietst maar 900 km/jaar, casual riders minder? Dat betekend dat het tandwiel zeker twee jaar mee zou gaan en waarschijnlijk (alleen mooi weer) beduidend langer.


#13

Ja, je hebt gelijk, verkeerd overheen gelezen, bedankt voor de correctie.

Nog even verder gekeken maar geen harde nummers gevonden voor Nexus/Alfine maar wel bij Sheldon Brown “He also recommends not standing to pedal on hills.”


#14

De 2020 editie van de Gazelle Chamonix S8 heeft ook stalen achtertandwiel ipv kunststof. Ik zag overigens op marktplaats een fietsenwinkel waar de 2019 versie van dezelfde fiets ook een stalen achtertandwiel heeft, anders dan de versie die tot dusver op de site van Gazelle heeft gestaan (inmiddels ook 2020 versie). Dus mogelijk dat Gazelle ook al na lancering van de 2019 versie is overgegaan op staal.

Wordt steeds interessanter dus. Ben echt benieuwd.