Wat vind je van de nieuwe bromfietsregels voor de speed pedelec? We zijn benieuwd naar jouw mening!

Sinds 1 januari gelden voor speed pedelecs de regels voor de bromfiets. Is dat een goed idee? Laat het ons weten. 

De speed pedelec is een elektrische fiets met trapondersteuning die maximaal 45 per uur kan. De snelle e-bike kwam via een maas in de wetgeving als snorfiets op de markt. Dat hield in dat je ermee op het fietspad mocht.  

Nu de speed pedelec officieel een bromfiets is, betekent het dat het blauwe plaatje vervangen wordt door een geel brommerplaatje. En net als voor bromfietsers is de helm verplicht. In dit geval een lichte helm die speciaal voor de speed pedelec is ontworpen. 

Maar het vervelendste vinden veel speed-pedelec-bezitters dat ze niet langer op het fietspad mogen. Tenzij er een verplicht fiets/bromfietspad is, dan moet je daarop rijden. De meeste speed pedelecs rijden gemiddeld zo’n 30 tot 35 per uur. Op de rijbaan voelen veel speed pedelec-bezitters zich met die snelheid niet veilig. Ook al rijd je net zo hard als gewone fietsers, het fietspad blijft verboden terrein voor de speed pedelec.  

Wat vind je van de nieuwe bromfietsregels voor de speed pedelec? We zijn benieuwd naar jouw mening! 

  • Is het een goed idee dat die snelle elektrische fietsen niet langer tussen gewone fietsers rijden? Is dat veiliger voor gewone fietsers?  
  • Of is het nu juist gevaarlijker geworden voor fietsers op een speed pedelec?  
  • We willen ook heel graag weten op welke plekken er problemen zijn. Onze afdelingen kunnen er dan in overleg met de gemeente misschien iets aan doen.

Slecht idee om de fiets naar de rijbaan te sturen.
Men lijkt te denken dat elke HS fiets continu 45 km/u rijdt en dat is niet zo. Sterker: dat haal ik bij lange na niet met bijvoorbeeld stevige tegenwind of heuvel op. Dan loopt de maximum snelheid zelfs met volledige ondersteuning terug tot ± 25 a 30 km/u met mijn fiets (Blue Label Cruiser). Nadeel is ook dat de accu dan veel te snel leegloopt. Ik hou zelf een maximale snelheid aan van ± 30 km/u indien toelaatbaar. Bij drukte (veel) minder en bij alle ruimte soms harder.
En mocht het onvoorstelbare zich gaan voordoen dat alle snorfietsen met blauwe plaatje en ± 40 a 50 km/u zonder helmplicht op het fietspad mogen blijven en ik met 30 en een zware brommerhelm naar de rijbaan dan gaat mijn fiets terug naar anoniem. Plaatje eraf en gewoon op het fietspad. Net als alle reeds (licht) opgevoerde E bikes met een ander tandwiel of software.

2 likes

De huidige regeling waarbij Speed Pedelecs naar de rijbaan worden verbannen lijkt tot stand te zijn gekomen met instemming van de fietsersbond.

Blijkbaar is deze van mening dat een Speed Pedelec geen fiets is. Vertegenwoordigd de bond deze fietsers eigenlijk wel? We zijn namelijk fietsers en worden hierbij ondersteund tot een snelheid van 45 km/h. Velen van ons halen deze snelheid nooit en we maken gebruik van een fiets die in tegenstelling tot een brommer niet vooruit komt zonder lichamelijke inspanning.

De fietsersbond zou zich moeten inspannen voor snelheidslimieten voor fietsers ongeacht het ondersteuningsniveau. Daarmee komt er ook meteen duidelijkheid ten aanzien van het rijgedrag van sommige wielrenners. Die gaan over het algemeen even snel en soms sneller dan de Speed Pedelec rijders die jullie van het fietspad proberen te verbannen.

1 like

Zeer slecht idee om de speedpedelec gelijk te stellen aan een bromfiets. De snelheid wordt nooit gehaald.
Zeer gevaarlijke wegen. Toegang Maarssen. Verkeer moet van 70 naar 50 en bij 50km komt de speedpedelec met zo’n 37km/h max de weg op.
Provinciale weg Kootwijk Apeldoorn. Van 80km/h moet de auto opeens naar 50km/h. De speedpedelec voegt in met max 37km/h. Onverantwoord. Brede voertuigen kunnen de fiets de berm induwen.

"Een ander reed met 121 kilometer per uur over de Einsteindreef en daar mag je maar 50 kilometer per uur. " Speedpedelec moet daar ook gaan rijden.

In het laatste artikel van RTVUtrecht wordt tevens de Beneluxlaan genoemd. Het besluit om de snelheid op de Beneluxlaan te verlagen is inmiddels onherroepelijk, zegt het college van B en W. De borden zijn daarom al aangepast naar 50 km /u.

Ik denk dat een helm niet genoeg is…
Misschien enige opvoeding nodig voor iedere fietser op een fietspad.
Maakt niet uit welke snelheid gereden wordt. Speedpedelec minder gevaarlijk dan op gewone een fiets een groepje scholieren in halen die met z’n 3-en naast elkaar rijden, oortje in en ook nog een keer aan het appen zijn.

1 like

De keuze om een speed pedelec op de rijbaan te zetten in de bebouwde kom is een zeer slechte keuze. Verder is alles gebaseerd op aannames, er wordt vanuit gegaan dat de speed pedelec altijd een kruissnelheid heeft van 45 km/u (want dat staat toch overal vermeld in de webshops of omschrijvingen)

Bovenstaande is dus niet het geval. De versies met 500Wh motor rijden een stuk harder als de meer betaalbaren 350Wh varianten. Deze 350Wh varianten halen die snelheden zelden. En de 500WH varianten gaan iets sneller maar zeker niet continue 45 km/u.

Er is al een aversie van automobilisten tegen brommers / scooters die op de rijbaan rijden, en die halen nog steeds wel een constante snelheid van > 60 km/u.

De huidige wetgeving is ondoordacht en gevaarlijk. En er blijkt ook uit dat de wetgever een geforceerde keuze wilde te maken: We categoriseren de speed-pedelec als een snorfiets of als een brommer. Common sense gebruiken en een nieuwe categorie voertuig maken (want dat is het!) komt in de hoofden van deze “experts” niet bovendrijven.

Het is nu wachten tot het eerste serieuze ongeval. Ik heb zelf (nog) geen speed-pedelec maar ben wel van plan om deze in de toekomst aan te schaffen om mijn reistijd nog wat te drukken. Gelukkig bevat mijn route maar een heel klein stukje waar ik tussen de auto’s zou moeten rijden. Dit ga ik dan overigens niet doen, liever een boete dan een serieus ongeval.

Is het een goed idee dat die snelle elektrische fietsen niet langer tussen gewone fietsers rijden? Is dat veiliger voor gewone fietsers?
#: JA

Of is het nu juist gevaarlijker geworden voor fietsers op een speed pedelec?
#: OOK JA. Véél gevaarlijker zelfs. Speedped. vaak voor woonwerk. Er zijn helaas automobilisten in de spits die weigeren rekening te houden bij het inhalen van speed pedelecs. Het gaat binnenkort een keer gruwelijk fout ben ik bang.

Oplossing: Snel ruimere brom/fietspaden

We willen ook heel graag weten op welke plekken er problemen zijn. Onze afdelingen kunnen er dan in overleg met de gemeente misschien iets aan doen.
#: Bijvoorbeeld. Hagelingerweg, Velsen.

Helaas moeten we constateren dat de overheid een gouden kans laat liggen, om milieu- file- en gezondsheids- problemen in één keer stuk kleiner te maken.

De speedpedelec, en dan bedoel ik toch echt alleen de versies met 500 watt motor, mogen best als brommer gezien worden. De tussen versie, zeg maar de fietsen met 350/400 watt motor en de licht opgevoerde 250 watters, moet je gewoon als fiets benaderen.

Als middellange afstand fietser woonwerkverkeer (16 km enkele reis) heb ik niet genoeg aan 250 watt met een begrenzing. Op de buitenwegen wil ik gewoon 30 kunnen rijden (25 met harde wind tegen, 35 met harde wind mee). In de stad (slechts 2,5 km v.d.16) rij ik altijd op het fietspad met een gangetje van 16 tot 20. Harder is niet safe.
U raad het al, ik heb de begrenzing van mijn 250 watter eraf gehaald. Hoewel ik 3 auto’s bezit, ga ik sinds ik deze fiets heb nog maar in 20 % vd gevallen met een auto naar mijn werk. (Daarvoor 100%)

Geen officiële speedpedelec voor mij, want ik wil geen helm op. En 45 op een fiets hoef ik niet, vind ik eigenlijk wel eng.

Op 30 zone’s wordt ik steevast voorbij gereden door auto’s … deed ik vroeger ook. Nu ik zelf veel fiets houd ik mij aan die grens als ik met de auto ben. (Soms leer je wat bij ook al heb je een grijze kop;-) )

Dus wat zou de wetgeving moeten worden:

  • 250 watters met max ondersteuning 25 km, rijbewijs vrij, alle leeftijden, altijd op het fietspad.

  • 250 t/m 400 watters, max ondersteuning 35 km, blauwe plaat, helm vrij, rijbewijs verplicht, binnen de bebouwde kom max. 25 km. Leeftijd vanaf 16 jaar. Maar toelaten op alle soorten fietspaden! (dus ook recreatieve, niet verplichte paden waar je dan maar 25 mag)

  • 400 t/m 500 watt, gele plaat, helm plicht, rijbewijs, toelaten op verplichte fietspaden binnen de bebouwde kom met max 25 km.Ook toelaten op gewone weg, maar dan is de max snelheid de snelheid van de weg. Verbieden op niet verplichte fietspaden. Leeftijd vanaf 16 jaar.

  • 501 watt en hoger, ongeacht bij-trap functie, benaderen als motor, dus a1-rijbewijs. (dus 18 jaar)

4 likes

Een van de argumenten voor het verbannen van de speed pedelec (en eerder ook de brommer) is dat de fietspaden te smal en te gevaarlijk zijn voor hogere snelheden.

Dit is vaak waar. Amper ruimte om in te halen, rare kronkels, hobbelige tegels, iedere woonwerk-route van enige afstand zit er vol mee. Voor de korte-afstand-fietser met lage snelheid geen probleem, maar voor langere afstanden is een hogere snelheid en een veiligere infrastructuur gewenst. Of het nou een speed pedelec, een ligfiets, een racefiets of zelfs een velomobiel is, allemaal zijn het mensen die een andere manier dan de auto kiezen om langere afstanden af te leggen. Er is zoveel meer dan de rammelende omafiets waar de wegbeheerders hun ontwerpen op baseren.

Het zou het ministerie sieren als ze zich zou inzetten om deze fietsers te faciliteren, in plaats van de hand op de knip te houden en de lage snelheid (en daarmee de korte afstand) tot de norm te verheffen.

Fietsersbond: hier ligt jullie taak! Zet je in voor een goede infrastructuur en voor de belangen van alle fietsers! Er is nog een hoop werk te verzetten om onze fietspaden begaanbaar te maken. Het verbannen van welke catagorie dan ook van de fietspaden helpt daarbij niet. Integendeel. Het bevestigd het beeld bij de massa dat je voor langere afstanden toch echt beter af bent met een auto.

3 likes

Theoretisch ben ik het met deze reactie eens, maar praktisch word ook ik niet graag gehouden aan een maximum snelheid (25? 30? 35? 40? 45?) op het fietspad, of ik nou met de racefiets, e-bike of speedbike onderweg ben. Het probleem is breder dan de speedbike en het fietspad is te smal voor ons allemaal.

1 like

Eens met deze reactie

Ik kan niet wachten op dat gele kenteken. In Zaanstad rijdt ik 12 Km over brede geasfalteerde fietspaden. Geen centje pijn. Gewoon zelf goed opletten op andere weggebruikers en alleen hard gaan waar het kan. Echter, aan de overkant van het kanaal in Amsterdam zijn de fietspaden belabberd en het gedrag van medefietspadgebruikers en voetgangers op het fietspad is ronduit triest te noemen. Telefoongebruik en slechte kennis van regels en gebruiken maken de paden levensgevaarlijk. Je kan er niet eens 30/uur rijden, al zou je het willen. Niet snorscooters en speedpedelecs moeten daar van het fietspad worden geweerd, maar de fietsers zelf.
Ik kan niet wachten om in Amsterdam op de rijbaan te mogen rijden. Ik ben er klaar voor.

Jammer dat de fietsbond zich nu pas verdiept in het fenomeen speed-pedelec nadat het eerst de overheid in al haar wijsheid heeft geadviseerd dat deze fietsen, die wel een snelheid halen van 45 km/u, binnen de bebouwde kom naar de rijbaan moeten middels een brommer status. Een heel slecht idee, waarbij de fietsersbond zich echt mag afvragen wie en wat ze nu en in de toekomst eigenlijk (willen) vertegenwoordigen.

Het fenomeen speedpedelec is een redelijk nieuw vervoersalternatief, en wel zo een serieus fenomeen dat dit transportmiddel een echt alternatief kan bieden aan autogebruik voor woon-werk verkeer tussen de 10-40 km. Hiermee zou de speedpedelec een enorm file probleem in NL kunnen helpen oplossen. Het zou hierdoor juist als groen alternatief van harte omarmt moeten worden door de overheid (en tot nu toe een gemiste kans voor de Fietsbond!). Een misverstand is dat deze fiets een continue snelheid behaald van 45 km/u, terwijl in de praktijk dit door de meeste berijders bij lange na niet gehaald wordt (35km/u is meer realistisch). 45km/u blijkt slechts voor korte tijd haalbaar, en weegt daarom niet op t.a.v. de snelheid van auto’s binnen de bebouwde kom.

Helmplicht zoals voorgesteld is een prima en veilig voorstel, daar zullen weinig speedpedelecers een probleem mee kunnen hebben. Misschien zouden meer mensen met een normale e-bike en ook kinderen op normale fietsen een helm moeten gebruiken voor hun eigen veiligheid. De speedpedelec een brommer status geven en daarmee verplichten om op de weg te rijden is een zeer slecht idee: het wachten is tot ernstige ongelukken zich voordoen wegens het grote snelheidsverschil t.a.v. auto’s.

Er zou een aparte (groene plaat) categorie moeten komen voor de speedpedelec: je mag op de weg (voor wie hard wil), maar je mag ook op het fietspad (waarbij je je moet houden aan een beperkte snelheid en waarbij rekening wordt gehouden met ander fietsverkeer). Speedpedelecs zijn ook fietsen, en wel van een nieuwe generatie fiets waarbij de leeftijd van berijders gemiddeld tussen de 30-55 jaar ligt die de speedpedelec als alternatief voor de auto gebruikt voor het woon-werk verkeer. Niet vervuilend (in tegenstelling tot de snorfietsen) en zeker niet sneller dan veel wielrijders die veelal met grote snelheid en zonder snelheidsbeperking welkom blijven op het fietspad. De overheid zou de speedpedelec als nieuwe vorm van groen transport juist moeten omarmen, misschien juist middels het verstrekken van subsidies. Het zou zich moeten inzetten de fietsinfrastructuur in veel binnensteden meer fietsbestendig te maken middels het verbreden en verbeteren van fietspaden. Stoplichten bij kruisingen meer afstellen op fietsers i.p.v. auto’s, waarbij een nog betere een snellere doorstroming van fietsverkeer mogelijk wordt. Dit zal nog meer mensen met een beperkte woon-werk afstand stimuleren hun fiets of speedpedelec te gebruiken, en dat levert dan ook een goede bijdrage aan een betere volksgezondheid!

Veel succes met jullie enquete, en hopende dat de fietsbond zich nu ook gaat inzetten voor de belangen van de speedpedelec fietsen.

1 like

Veel is al geschreven in de eerdere reacties.
Nog een tweetal toevoegingen:

  1. Als een Speed-pedelec risico A op het fietspad vormt en risico B op de rijbaan. Zou dan B niet groter zijn dan A? En zou de impact van een eventuele aanrijding tussen fiets en auto niet eerder tot ernstiger consequenties leiden dan tussen twee fietsers? Een simpele rekensom die tot maar één conclusie kan leiden. Het dwingen van speed-pedelecs op de rijbaan zal het risico voor fietsers vergroten en niet verkleinen.

  2. Het Ministerie maakt ca. 10.000 fietsers onderwerp van een gevaarlijk verkeerskundig experiment met als inzet hun eigen gezondheid, zo niet hun eigen leven.Iedereen die met de speed-pedelec al op de rijbaan heeft gereden weet dat dit in veel gevallen fysiek letterlijk doodeng is.

Kortom hoe is het mogelijk dat mijn Fietsersbond heeft toegestaan dat fietsers aan een dergelijke psychologische marteling worden onderworpen. Ik vind dit ongekend. En dat terwijl er geen enkel bewijs is dat deze 10.000 fietsers een serieus probleem vormen op de het fietspad. Niet in de laatste plaats omdat ze zich op zijn minst geen slechter rijgedrag vertonen dan andere fietsers.

Laat de Fietsersbond haar eigen ‘normale’ doelgroep eens stevig onderhanden nemen. Met een speed-pedelec ervaar je pas hoe dramatisch slecht de Nederlandse fietser zich in het verkeer gedraagt. En dat geldt niet alleen voor scholieren. Ik zie talloze ouderen en ook ouders met kinderen zonder licht rijden, tegen de rijrichting op rotondes of op éénrichting fietspaden. ca. 30% van de fietsers heeft geen licht of anders een halfbakke led-lampje met bijna lege batterij. En maar klagen dat het aantal verkeersslachtoffers niet daalt. Beste Nederlandse fietser ga eens voor de spiegel staan en bedenk of u het prettig vindt om uw kansen elke dag te maximaliseren om tussen 6 plankjes te eindigen…

1 like

Ik wil niet op de rijbaan tenzij er geen fietspaden zijn. Ik wil me houden aan alle overige nieuwe regels. Ook speedpedelecs horen gewoon op fietspaden en dienen zich met een fietsbelletje hoorbaar te maken aan veel trager fietsverkeer. Gewoon wederzijds respect dus. Fietsersbond help ons om dit duurzame schone snelle vervoersmiddel ook een veilige plek op het fietspad te geven. Haast is geboden anders neemt t aantal pedelecs snel af en daarmee deze gezonde duurzame vervoerswijze voor vrije individuen. Veel fietsgroeten.

1 like

De verdediging van de fietsersbond voor het verbannen van snelle(re) e-bikes naar de rijbaan is voor mij de reden dat ik overweeg mijn lidmaatschap op te zeggen. Met zo’n 9000 fietskilometers per jaar op snelle e-bike en sportfiets voel ik me niet vertegenwoordigd door de fietsersbond.
Het argument: bescherming van kwetsbare fietsers wordt m.i. ingegeven door bange moeders en racefietsers die niet willen dat er een maximum snelheid wordt ingevoerd op de fietspaden.

Ik rijd veel voor mijn werk (vandaag 64 km) maar niet op vaste wegen. Ik probeer altijd op fietspaden te rijden en wil snel maar ook een beetje genieten van de omgeving.
Ik heb wel een speed pedelec en als ik die op High ondersteuning zet en mij in het zweet fiets kan ik 40-45 km halen maar dat haal ik eigenlijk alleen in de Beneluxtunnel naar beneden of op de Brienenoordbrug. Mijn batterij houdt het met flinke wind anders ook niet de hele dag vol en omdat ik van hot naar her fiets kan ik ook niet opladen.
Ik rijd nu gewoon niet te hard (gemiddeld 25-30 km). Maar volgens de nieuwe norm zou ik op de Erasmusbrug moeten rijden?? Op de Rotterdamseweg waar auto’s 60 mogen rijden?? Ik mag niet meer op de mooie, rustige en korte fietsroute door de bossen rijden?? Maar wel vaak ingehaald worden door de stinkende blauwe brommertjes??
Ik ga juist op de fiets om niet in de file te hoeven staan maar wanneer ik officieel ga fietsen sta ik gewoon tussen de stinkende auto’s.

Zoals vorige schrijvers al zeggen: fiets met beleid: wanneer het fietspad leeg is rijd ik wel hard, maar met honderden studenten in de TU Delftwijk pas je de snelheid aan en ook bij scholen.

Wie van de fietsersbond heeft ingestemd met dit wetsvoorstel? Ik heb er nooit iets voorbij zien komen.

We hebben het ook nog niet gehad over de zeer slechte voorlichting aan alle weggebruikers, de infrastructuur (ik ben te licht om het verkeerslicht op groen te laten springen) en zo kan ik nog wel even doorgaan:

Wet gewoon terugdraaien en met iets goeds komen: snelheid aanpassen de mogelijkheden.
Handhaving zou dan lastig zijn? Dat is het nu ook als ik wanneer ik 30 km rijd en door diverse blauwe brommertjes wordt ingehaald.

2 likes

Ik gebruik dit prachtige schone vervoermiddel voor mijn woon/werk verkeer, waarbij ik beweeg en gezond blijf, geen CO2 en fijnstof uitstoot, geen files en herrie veroorzaak en op mijn woon/werkafstand (20km) en in mijn omgeving (Schiphol) ben ik sneller dan per auto en veel sneller dan met OV. Als fietsersbond (??) zouden jullie dit vervoermiddel moeten toejuichen.
Veel is hierboven in andere reacties al geschreven, maar ik wil in mijn reactie de volgende punten nog een keer met klem benadrukken.

  • Ik ben een fietser: op een speed-pedelec wordt geen 45 km/h gereden. Wij hebben geen gashandel. Gemiddeld ’n goede 30 km/h, en bij tegenwind of brug op zelfs een langzamere top.

  • Met die lagere snelheid tussen de auto’s en vrachtwagens rijden is vervelend voor hen en leidt tot agressie en groot gevaar voor ons. En uiteraard is dat ook nog eens uitermate vervelend voor ons en geeft blijk van schandalig(!) weinig inzicht bij de regelmakers en hun adviseurs. Bij hele erge drukte sta je ook nog in de file tussen de auto’s stil.

  • Welk probleem wordt er opgelost om nu juist de groep speed-pedelecs van het fietspad te weren? Wij zijn niet de snelste gebruikers van het fietspad. Dat zijn de snorscooters met blauw kenteken die mij massaal inhalen (ik schat 95% van hen met nog een flink snelheidsverschil) en die dat met z’n 100duizenden op het fietspad blijven doen. Net als bij hele erge drukte de geel gekentekende bromfietsen om ook de in punt 2 genoemde file te ontwijken. Ik denk dat het beeld op het fietspad voor veruit de meeste gebruikers ervan niet wijzigt en dus ook hun gevaarzetting niet. Alleen de onveiligheid voor de speed-pedelec gebruiker zelf neemt onverantwoord toe.

Tot zover,

Ik was lid vanaf het allereerste uur, toen jullie/wij nog ENWB heetten!

1 like

Als gewone fietser vind ik die speedpedelecs vervelend en gevaarlijk. Je hoort ze niet aankomen, ineens zijn ze daar en komen ze met een noodgang voorbij. Voor brommers geldt het zelfde, maar die krengen hoor je tenminste nog van ver aankomen.
En dan heb ik het over mijn dagelijkse ervaring op een te smal, vrijwillig fietspad. Helaas wordt er ook niet meer gehandhaafd in Nederland.
Hard willen rijden met een speedpedelec is een vrije keuze, en ik zie niet waarom het daardoor voor mij als gewone fietser of voetganger gevaarlijker moet worden. Een beetje cynisch, maar voor de automobilisten neemt het gevaar niet zo veel toe met speedpedelecs op de rijbaan. Voor de speedpedelec rijders hoop ik dat er spoedig genoeg snelfietspaden komen. En in de tussentijd dan maar maximaal 25 (handhaving?) op het fietspad. Mijn auto kan 200 en dat mag ook nergens in Nederland.

De minister heeft gelijk dat ze Speed Pedelecs aanmerkt als bromfietsen. Ze kunnen 45 km p/u. Als hun accu’s leeg zijn, zijn ze te zwaar om door spierkracht te worden voortbewogen. Je kan er gif op innemen dat er modellen verschijnen waar de spierkracht slechts als franje dient. Speedpedelecs hebben een garageknop omdat ze te zwaar zijn om de schuur in te duwen. Beschouw Speed Pedelecs daarom als brommers die worden ondersteund door spierkracht, in plaats van andersom. Speedpedelecs zijn ongetwijfeld mooie dingen, maar horen niet op een fietspad. Als fietser heb ik dezelfde bezwaren tegen speedpedelecs als tegen snorfietsen. Hoogstens maken ze minder herrie, waardoor als nieuw probleem ontstaat dat je deze zware snelheidsmonsters niet hoort aankomen.

De speed pedelec is een file killer !!!