Wat vind je van de nieuwe bromfietsregels voor de speed pedelec? We zijn benieuwd naar jouw mening!

Beste vrijwilliger,

Uw reactie getuigt niet van feiten kennis , mijn speed pedelec, een cityzen speed, is op de motor na vrijwel het zelfde als een cityzen c8 wat voor een gewone fiets moet doorgaan,

Hij rijdt ook prima zonder ondersteuning alleen aan de kenteken plaat kun je het verschil zien.

Die 45 haal ik alleen in ideale omstandigheden, berg af. de kruissnelheid ligt zo rond de 30 kilometer per uur , Als het wegdek het toelaat zo rond de 34.

De garage knop is een knop die op vrijwel elke electrische fiets zit en zorgt er voor dat je een eindje met de fiets kunt lopen, echter is het een onhandig verschijnsel , duwen zonder de knop gaat vele malen beter.

Hij weegt ruim 20 kilo een kilo of 2/ 3 meer dan een cortina ecomo.

Uw toekomstvisie is een subjectief gegeven, daar zal ik verder niet op reageren.

Veel veilige fiets kilometers toegewenst!

Om in uw redenering door te gaan: uw keuze om rustig aan te rijden mag toch ook geen belemmering zijn voor anderen om u in te kunnen halen. Het zou ook geen probleem moeten zijn. Onder fietsers lopen de snelheden sowieso flink uiteen. De een fietst langzaam, de ander fietst snel. Met de e-trend begint het aantal relatief snelle fietsers toe te nemen, maar snelle en langzame fietsers en hun onderlinge inhaalproblemen waren er altijd al.

Het probleem is in uw omschrijving niet de snelheid van de inhaler, maar het smalle fietspad waar inhalen erg lastig is. Dat is eigenlijk een heel ander probleem dat opgelost moet worden. Dat kost alleen wel geld, want dat betekent investeren in fietspaden. En dat is nou juist de sluitpost op iedere begroting.

Ik vind het daarom iets te kort door de bocht om uw snelheidskeuze dan maar tot norm te verheffen, simpelweg omdat u schrikt als u wordt ingehaald. De oplossing ligt dan meer in de onderlinge communicatie (zodat u niet schrikt) en actie ondernemen om bredere fietspaden aan te leggen, zodat inhalen veilig kan gebeuren.

Met brommers heb je natuurlijk het voordeel dat je ze hoort aankomen, maar is het niet juist een vooruitgang dat snel rijden tegenwoordig ook kan zonder stank en lawaai? Ook brommers en snorfietsen worden elektrisch en hoor je niet meer aankomen. Eigenlijk wordt het intussen tijd om een spiegeltje te monteren, nu we niet meer op onze oren kunnen vertrouwen.

Misschien is de snelste oplossing toch te vinden in gedrag. Als iedereen even een kort signaaltje (belletje, toetertje of gewoon “pardon”) geeft voordat ie inhaalt, en als de ingehaalde daar dan op reageert door even niet te slingeren en de ruimte open te laten, dan kunnen we allebei met de snelheid van onze keuze onze weg vervolgen.

En dan natuurlijk het liefst een weg die breed genoeg is voor ons allemaal!

Beste LGM Clasquin,

Als u mijn speed pedelec eens nader wilt bekijken, van harte welkom. Dan kunt u onderzoeken hoe het precies zit, want wat u schrijft, klopt niet. Ik heb een Stromer ST1 en kan wel fietsen op spierkracht, dan fietst hij als een bakfiets: pittig, maar te doen. En die garageknop zit er op, maar ik gebruik 'm nooit (zou ik op moeten zoeken hoe ik dat ook alweer instel, het is geen gemakkelijk te bereiken knop), zelfs niet als ik de fiets een fietsbrug opduw als in onze mooie stad Groningen de brug open staat voor auto’s en fietsers zichzelf omhoog kunnen duwen.

Hartelijke groet,
S. de Jong

Sluit ik me helemaal bij aan Okkie, het fenomeen elektrisch vervoer is niet meer weg te denken in het hedendaagse en toekomstige verkeer, behalve fietsen, scooters en e-brommers, ook electrische auto’s, bussen en vrachtwagens voor de binnensteden. Hier hoor ik Stuiver niet over, maar daar al hij toch ook van schrikken in de bebouwde kom daar waar de fietsers onderdeel uitmaken op de rijbaan. Op het fietspad is er sprake van grote verschillen in snelheden, zeker gezien het feit dat snorfietsen (waarvan de meeste toch ruim de 25km/u voorbij gaan zo niet het dubbele), en wielrenners en e-bikers, deze gaan allen vaak veel sneller als de normale fietser. Dus daar zal het toevoegen van speed-pedelecs niet echt meer overlast gaan bezorgen.

Jammer dat u niet reageert op basis van ervaring!

Telkens vraag ik mij af waarom de wetgeving voor de verschillende voertuigen zo ingewikkeld is.
Zou men kunnen voorstellen : Alles sneller dan 20 Km/uur een helm verplicht op. Hoe je je ook voortbeweegt.
Op het fietspad maximaal 25 Km /uur. (om geen last te zijn voor andere fietsers)
Op de weg met auto’s, waarlangs ook een fietspad is: minimaal 45Km/uur (om geen last te zijn voor auto’s)
Zodra sneller dan 25 Km/uur: rijbewijs verplicht en W.A. verzekering verplicht.
Misschien zou u dit willen overwegen.
Met vriendelijke groet,
J.J.M. Wever.

U schrijft: "Er zou een aparte (groene plaat) categorie moeten komen voor de speedpedelec: je mag op de weg (voor wie hard wil), maar je mag ook op het fietspad (waarbij je je moet houden aan een beperkte snelheid en waarbij rekening wordt gehouden met ander fietsverkeer). "

Dat was er al voor brom- en snorfietsers. En ook een wettelijk maximale snelheid op het fietspad voor deze twee typen rijwielen. Handhaving daarvan ontbreekt en een aantal gebruikers nemen hun verantwoordelijkheid niet. Oplossing volgens vele fietsersbondleden om het gevaar van snelheidsverschil met fietsers op te lossen: bromfiets naar de rijbaan en het liefst uiteindelijk de bromscooter ook.

Nu is er een goeiend aantal andere rijwielen (speedpedelecs) op het fietspad wat snelheden tot 45 km/u kan halen (goh, een bromscooter kan dat ook) en je dus weer een groot snelheidsverschil krijgt met fietsers : dan is het raar om te zeggen dat die wel op het fietspad mogen blijven als ze zich maar ‘gedragen’.

Ik ben het helemaal met u eens.

Kijk naar de snelheid als uitgangspunt. Of je nu op een elektrische fiets, gewone fiets, speedpedelec, snor- of bromfiets rijdt op het fietspad. Daarmee zou ik als bromfietsers ook gewoon weer op bepaalde stukken van het fietspad gebruik mogen maken. Als je je maar aan de snelheid houdt. En daar komt handhaving bij kijken. Zo was het eigenlijk ook gewoon tot nu toe. Maar door succesvol aangedragen argumentatie van het het gevaar van grote snelheidsverschillen, zonder enige statische gegevens over het aantal ongevallen op het fietspad waarbij een bromfiets betrokken is, is de bromfiets verbannen naar de rijbaan. Binnen de bebouwde kom.

Maar handhaving ontbreekt.
Op een snelweg mag ik maximaal 100-120-130. Maar elke auto in Nederland kan (veel) sneller rijden dan die maximale snelheid. Toch verbannen we die auto’s niet van de snelweg zodat alleen vrachtwagens en bussen overblijven.

Gek dat we dit wel met fietspaden doen…

Beste Saskia Kluit, Wim Bot en Kees Bakker,

Jullie oproep verbaast mij. Lange tijd gedacht dat jullie dit gevoelige dossier zoveel mogelijk willen mijden. Wel mijn complimenten voor deze oproep. Chapeau !

Zoals jullie bekend ben ook ik tegen het totale fietspadverbod voor de snelle elektrische fiets. Elk pad voorzien van verkeersbord G11 of G13 is verboden, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Te absurd voor woorden, maar dat bewijzen de eerste filmpjes op het internet al wel. De grote groep zal pas in mei en juni van blauwe naar gele plaat gaan. Op het ministerie van I&M schijnen ze nu al zenuwachtig te zijn (…).

Jullie kennen mijn standpunt wel. Ik herhaal het weer even. Op de meeste autorijbanen bibeko is het prima rijden met de speed pedelec. Denk aan de rustige wijkontsluitingswegen, 30 km/h gebieden, etc. De autorijbaan is in principe de meest voor de hand liggende plek voor de speed pedelec in verband met de hogere snelheid. Maar dat wordt anders op de drukke doorgaande (stads)wegen. En laat nu net langs dit soort wegen het gecombineerd fiets/bromfietspad in veel grote gemeenten te zijn afgeschaft. Mede mogelijk gemaakt door de plaatselijke afdeling van de Fietsersbond. Want het brommerprobleem moest worden opgelost (vieze lucht, lawaai, te breed, te zwaar, etc.). Denk aan Utrecht, Rotterdam, Breda, Almere, etc. etc. Maar de brommerrijders werden snorscooterrijders en opnieuw gaan jullie de strijd aan. Het gevaar van die nieuwe fiets voor de middellange afstand moest maar gelijk de kop in worden gedrukt.
What’s next ? De scootmobiel verbannen van het fietspad? De gewone elektrische fiets verplicht naar de autorijbaan? (want begrenzing 25 km/h is makkelijk te omzeilen).

Terug naar het onderwerp. Het voorstel van een - gelukkig toenemend - aantal organisaties voor de speed pedelec is jullie wel bekend: op het fietspad? Okee, maar dan een nader vast te stellen max. snelheid. Wil je harder? Prima, maar dan verplicht naar de autorijbaan.

Maar jullie zien dat niet zitten: Citaat “Is niet te handhaven” en ook… “de speed pedelecers houden zich er toch niet aan”. Maar het merkwaardige is dat jullie voor de (groepen) wielrenners en ligfietsers een ander standpunt innemen: Die zouden – bij hoge snelheid – van de autorijbaan gebruik MOGEN maken.

En als ik jullie standpunt doortrek naar de fietsers, dan zou er een verbod moeten komen op fietsen in het donker. Immers “gewone fietsers voeren toch geen (deugdelijke) verlichting en die wettelijke plicht op goede fietsverlichting in het donker is toch niet te handhaven”.

Er moet gewoon meer gehandhaafd worden op het fietspad. Als ik met de auto op de A2 rij tussen Utrecht en Amsterdam, word ik door tig camera’s in de gaten gehouden. En iedereen houdt zich daar aan de maximum snelheid.

Jullie meten met twee maten. Reden: het grootste deel van de 35.000 leden kent de speed pedelec niet en heeft koudwatervrees. Daar hebben we in NL een mooi spreekwoord voor “onbekend maakt onbemind”. Dat de speed pedelec als – echte autokiller – en als fiets voor de middellange afstand, heel veel voordelen kent (minder autofiles, minder luchtvervuiling, minder geluidshinder, minder parkeerproblemen in de stad en een betere gezondheid voor de mens), is dan plots niet meer van belang. Dan is de Fietsersbond ineens niet meer zo met het milieu en met een goede leefomgeving begaan.

Mijn advies aan de Fietsersbond: stop met uw aversie tegen de fiets voor de middellange afstand. Jullie Belgische collega’s zijn een heel stuk positiever !!! En ook Milieudefensie is ongelukkig met jullie standpunt. Dat is volgens mij voor ’t eerst sinds 18 oktober 1975.

De fiets maakt na 100 jaar stilstand een ontwikkeling door. Denk aan het mega succes van de gewone elektrische fiets. En ja, daar horen bredere fietspaden bij.

Als jullie op deze weg doorgaan, valt de bond vroeg of laat uiteen.

Een speedpedelec is geen fiets. Een bromfiets of een scooter is immers ook geen fiets. Een tweewieler met een motor is geen fiets.

Beste Sjef,

Hiermee sla je de discussie dood.
Een velomobiel, is dat wel een fiets? Die dingen hebben tegenwoordig zelfs vier wielen. Trapauto’s dus :wink: . Het lijkt mij dat deze bond ook hen vertegenwoordigd. Een fiets met elektrische ondersteuning is een fiets. Punt.
En als je nog nooit op een hele moderne e-bike hebt gereden, pak eens zo’n fiets, met achterwiel aandrijving en, hééééél belangrijk, met trapkrachtsensor, dan zul ook jij zeggen; dit is een fiets. Wel één die ervoor zorgt dat je 8 km p/u harder gaat. En dan is woon-werkverkeer voor het overgrote deel van de Nederlandse bevolking tot 20 km enkele reis goed te doen.

We hebben hier in het bomvolle Nederland een fileprobleem, een parkeerprobleem en een welvaartsziekteprobleem. Deze nieuwe generatie fietsen is een geweldige oplossing. Dat er infra structurele problemen zijn, klopt. Wettelijke problemen zijn ontstaan door de onwetendheid/ gebrek aan “feeling” met de “werkvloer” van de wetgevende macht, maar dat is te tackelen mits deze bond samen met ANWB en wellicht de Bovag(!) optrekt.

Maar dat is ook niets nieuws, mensen die bijv. werkzaam zijn in de zorg, het onderwijs, of als zzp-er of mkb-er hebben daar dagelijks tot gevaarlijk stress niveau, last van.

Al 35 jaar rijd ik op allerlei soorten ligfietsen inclusief een velomobiel. En ja, ik rijd altijd harder dan 95% van alle fietsers. En nee, ik hoef niet kost wat kost overal en altijd elke fietser te kunnen inhalen. Je moet je gewoon aanpassen aan de beschikbare ruimte op het fietspad. Als je niet veilig en prettig voor iedereen kunt inhalen, dan blijf je gewoon erachter tot het wel kan. Zoals elke andere fietser. Bellen (met een bel, niet met met telefoon) is niet nodig tenzij mensen breeduit rijden en er wel voldoende ruimte is. Daarom mijd ik ook met mijn velomobiel drukke en/of smalle fietspaden. Samenvattend: hard waar het kan, langzaam waar het moet. Wanneer ik in de stad op een open ligfiets wordt ingehaald door een speedpedelec (flitsfiets klinkt veel leuker), gebeurt dat ook pas op het moment dat daar alle ruimte voor is, niet eerder.
De velomobiel is net als de flitsfiets bedoeld voor de grotere afstanden. Dan kom je af en toe op plaatsen waar de fietspaden volstrekt ongeschikt zijn voor een velomobiel. Dan neem ik de rijbaan en probeer echt met 40+ en een rood hoofd mee te rijden met het autoverkeer. Maar zelfs in dat voertuig krijg je al aggressieve reacties. Op een fiets is dat onbegrip nog veel groter.
Net als een ligfietser zonder motor wil ook een flitsfiets met motor zo zuinig mogelijk omgaan met zijn energie, want anders haal je de eindstreep niet. Dat betekent dus altijd aanpassen aan de omgeving.
Niet de flitsfietsers, velomobilisten en ligfietsers zijn het probleem, maar bromfietsers en groepen wielrenners die consequent weigeren rekening te houden met anderen.
Als velomobilist heb ik er grote last van als een fietspad minutenlang volhangt met de walm van een inhalende opgevoerde snorfiets. Dat geldt evenzo voor de flitsfiets. Waarom kunnen we een verbod op verbrandingsmoteren niet regelen in het regeerakkoord? Gewoon generiek. En laat al die mensen dan maar op een flitsfiets rijden. Een verademing voor iedereen.
Het is een illusie om te denken dat er ooit aparte flitsfietspaden zullen komen. Daar is botweg de ruimte niet voor een Nederland. Laten we er eerst een voor zorgen dat we een netwerk van langeafstandsfietspaden zonder nodeloze bochten en omwegen krijgen. Te beginnen met de F12 van Den Haag naar Arnhem.
Tenslotte: de Fietsersbond, mijn Fietsersbond sinds 36 jaar begint aardig van het padje af te raken als ze niet juist alle dagelijkse fietsers willen omarmen.

Stel, over 10 jaar rijden er alleen nog elektrische fietsen en bromfietsen. De techniek is zover gevorderd dat alle voertuigen met gehele of gedeeltelijke ondersteuning overal in snelheid worden begrenst behalve op Zandvoort.

Op fietspaden binnen de bebouwde kom mogen nu ook speed pedelecs, ze kunnen immers niet harder dan 25 km/u. Gewone fietsers die harder fietsen nemen daarmee extra verantwoordelijkheid op zich, net als snellere ski-ers op de piste. Geen gestrest recht op inhalen. Fietspaden zijn steeds vaker te smal door de toenemende drukte en snelheidsverschillen en bredere fietsen. Aanpassen dus.

Op gedeelde wegen binnen de bebouwde kom kunnen auto’s niet harder dan 30 km/u of zelfs langzamer als de situatie daar aanleiding toe geeft.

Auto’s hebben een escape knop om tijdelijk harder te mogen rijden in noodgevallen. Later moet dit verantwoord worden.

Alle kennis is in huis. Aan de slag.

De reacties van Beer, Ovni en Theo geven blijk van utopische fantasieën! Blijf met je benen op de grond; is al moeilijk genoeg.
Zo’n gewone e-bike is al spelen met de pedalen! Geen fiets. Speed pedelec is e-bromfiets.
Ik ben geen jonkie: 1948!

Ik vind de nieuwe regels ronduit levensgevaarlijk! Het is een zeer theoretisch verhaal dat deze fietsen met een dermate hoge snelheid rijden dat het veiliger is op de rijbaan.
Op het fietspad word ik zeer frequent ingehaald door snorfietsen, maar die mogen theoretisch niet harder dan 25 km/h. In de praktijk is dat zelden het geval. Een hoge snelheidsfiets kan theoretisch 45 km/h maar zal dit in de praktijk zelden halen.
Ik moet nu in Rotterdam op de Maasboulevard tussen de auto’s gaan rijden. Ik heb geen remlicht, geen knipperlicht en rij in de praktijk zo’n 33 km/h. Auto’s mogen niet harder dan 50 km/h per uur, maar dat is ook niet altijd het geval. Dan rij ik daar in het donker in de regen met mijn kleine achterlichtje tussen auto’s die ruim 60 km/h (en vaak ook harder) rijden.
En als ik me mijn zoontje of vrouw wil gaan fietsen. Waar moet ik dan heen?
Of als ik geen zijn heb om op vol vermogen te fietsen?
Mag/moet ik dan met 20 km/h op de rijbaan?
Kortom levensgevaarlijk en kortzichtig van de bedenkers van deze wetswijziging.
Ik weiger dan ook me aan deze nieuwe regels te gaan houden.

Rijd enkele keren per week op de S-bike naar mijn werk. Wat mij opvalt is dat 9 van de 10 snorscooters net zo hard of soms harder rijden dan ik. Zij kunnen straks nog wel (zelfs zonder helm) op het fietpad blijven rijden en ik word naar de weg verbannen. Puur om het feit dat ik theoretisch 45km/u zou kunnen. Op sommige wegen is het prima, maar drukke provinciale wegen is echt levensgevaarlijk…

Ik heb al jaren een ebike. Persoonlijk vind ik het ovedreven om ebikes harder dan 29km/u te laten rijden. Ik begrijp de regel dan ook wel een beetje. We moeten niet constant maar sneller willen.

In de stad zie ik de speedpedelecs liever niet op de fietspaden. Op de buitenwegen alleen als de fietspaden voldoende breed zijn.
Ik snap al die protesten van Speed-pedelcrijdrs niet. Waarom nemen ze niet een gewone E-bike, als die Speed-pedelec toch niet zo hard kan?

De speedpedelec van vandaag is het rijwiel met hulpmotor uit de jaren 50. We weten allemaal wat van dat laatste geworden is. Je hoeft ook geen kristallen bol te hebben om te voorspellen dat over een jaar of 10 er geen trappers meer aan de speedpedelec zitten en dat ze dan minimaal 50 km/h per uur rijden.

Dus:
Elk voertuig dat sneller dan 25 km/h kan rijden en niet uitsluitend door eigen spierkracht wordt voortbewogen naar de rijbaan.
Het fietspad is voor zelftrappers, de huidige e-bike is mooi voor mensen met een beperking, maar de Fietsersbond zo zich niet zo ongeclausuleerd positief moeten uiten over de e-bike, zoals ze nu vaak doet.

Het wel/niet op fietspaden toelaten van speedbikes, brom- en snorfietsen/scooters moet worden gekoppeld aan de uitvoering van het fietspad. áls het fietspad aan, te bepalen, minimum eisen t.a.v. breedte, ontbreken van obstakels, kwaliteit wegdek, verlichting, e.d. kunnen deze voertuigen zonder onaanvaartbaar risico voor anderen worden toegelaten; zo niet, dan ter bescherming fietsers, naar de rijbaan.
Het lijkt mij altijd beter (vracht)auto’s en motoren van het overige verkeer te scheiden, en het op de rijbaan laten rijden van fietsers, in welke vorm dan ook, is altijd tweede keuze, ná de veiligste optie; een eigen weg/pad voor de zwakke kwetsbaarste verkeersdeelnemers.