Wat vind je van de nieuwe bromfietsregels voor de speed pedelec? We zijn benieuwd naar jouw mening!

Zeker nooit een speed pedelec in de hand gehad, laat staan er op gefietst. Accu leeg? Gewoon fietsen, alleen geen snelheid boven de 20-25, normale fiets dus. Ik heb een Gazelle gereden en nu een Stromer, en soms verreken ik me en dan moet ik gewoon fietsen, ik weet dus waar ik over praat.

Nonsens.

Het probleem is dat de speedpedelec in de categorie bromfiets wordt geplempt omdat hij wel 45 kan. Bromfietsen kunnen meestal flink harder dan dat. 60/65 is geen uitzondering. Dan kun je beter met het verkeer meerijden. Het is eerder een soort electrische snorfiets qua snelheid in het verkeer (en ja snorfietsen gaan veel harder dan electrische fietsen al mogen ze maar 25. De keren dat ik een snorfiets inhaal zijn op 1 hand te tellen en dan is het een bejaarde of iemand die er iemand met een dikke reet bij op heeft zitten en ik rij rond de 30kph op mijn hybride. Elektrische fietsen haal ik met regelmaat in. Er is dus een verschil tussen elektrisch en met motor. Voertuigen met verbrandingsmotoren worden makkelijk opgevoerd en rijden in de praktijk veel harder dan mag. De wetgeving moet daar rekening mee houden.

Afgelopen 3 weken een speedpedelec (Stromer ST2) mogen gebruiken. Met deze fiets (500 Watt motor) haal je redelijk eenvoudig 45 km/u.Ik heb me daarbij zoveel mogelijk aan de nieuwe wetgeving gehouden.

Ervaringen :

• je mag niet meer op doorgaande fietspaden door een bosgebied en natuurgebieden, terwijl je geluidloos rijdt, recreatieve ritten met lage snelheid op fietspaden zijn niet toegestaan.
  • zeker buiten de spits zijn er overal lege fietspaden, maar moet je toch op de weg rijden
  • automobilisten zien je op de rijbaan toch als fietser en ik kwam dagelijks in aanraking met toeterende auto’s en bussen
  • tegenliggers zien het gele kentekenplaatje niet en gebaren dat je naar het fietspad moet, maar daar kun je een bekeuring krijgen van 90 euro
  • op grote doorgaande wegen in bijv. Den Haag heb je links een autobaan, dan in het midden een busbaan en helemaal rechts een fietsstrookje. Je moet dan helemaal links op de autobaan rijden, terwijl busbaan en fietsstrook verlaten zijn.
  • Ik durfde niet 's avonds op de weg te rijden, je hebt geen richtingaanwijzers, en automobilisten verwachten je niet op de rijbaan.
  • Fietsen met verschillende snelheden gaf op de fietspaden, waar ook bromfietsers rijden, nooit een probleem.
  • Het fietsen met de speciale speedpedelechelm vond ik veiliger dan zonder helm.

Bedankt voor je ervaringen, ik rij sinds enkele maanden ook met een ST2 en hoewel ik daar 45 km/uur KAN rijden doe ik dat eigenlijk vrij weinig, na 4000 km is mijn gemiddelde snelheid over al die kilometers slechts 31,3 km/u en mijn kruissnelheid, de snelheid waarmee je aangenaam fietst is zo’n 36-38 km/uur.

Jouw ervaring dat het rijden op de rijbaan beangstigend is, levensgevaarlijk, sterkt mij in mijn besluit om gewoon op de fietspaden te blijven rijden, eventuele boetes neem ik dan voor lief. Ik was ook niet van plan om niet langer op al die prachtige onverplichte fietspaden door natuurgebieden te rijden, ik beleef daar zeer veel rijplezier aan en als er andere fietsers in de buurt zijn houdt ik me aan een Vmax van 25 km/uur. Maar meestal zijn de fietspaden leeg en rij ik daar ook 36-38 km/uur.

Gisteren zag ik een speed pedelec op kruissnelheid op een dijkweg, zonder helm en zonder kentekenplaat. Dat vind ik dan weer niet zo slim vanwege onverzekerd en kans op dodelijk hoofdletsel. Hij zou niet de eerste zijn die zo om het leven is gekomen (30 april 2017 Vierpolders).

Speed pedelecs op het fietspad hebben in de afgelopen 3 jaar niet tot hogere onveiligheid geleid op het fietspad. Dat komt omdat de meeste snelle fietsers goed beseffen dat vooral zij zelf de grootste kans maken op letsel bij een aanrijding en daar ook naar rijden: snel waar het kan en langzaam waar het moet. Het veiligheidsprobleem dat steeds wordt opgevoerd is dan ook niet meer dan een stok waarmee men de snelle fietsers kan slaan. Het zijn namelijk de traditionele fietslobbyisten (Fietsersbond, ANWB) die de fietspaden exclusief voor langzame fietsers willen reserveren, alles wat sneller is moet oprotten.

Maar langzaamaan begint het tij te keren. Nu in Nederland overal fietssnelwegen aangelegd worden is het onverkoopbaar om snelle fietsers van die snelwegen te weren zoals nu het geval is. De Fietsesbond heeft daarom aangedrongen op “maatwerk”, d.w.z. het toelaten van speed pedelecs op die fietspaden die daarvoor geschikt zijn. Dit is echter onzin want alle fietspaden zijn principieel geschikt voor snelle fietsen omdat snelle fietsen ook langzaam kunnen rijden.

Waar het nu op aankomt is hoe er gehandhaafd gaat worden op de nieuwe regels. Ik heb er geen moeite mee om jaarlijks enkele boetes af te tikken voor het rijden op het (on)verplichte fietspad. Maar als het de spuigaten uit gaat lopen dan verkoop ik de fiets en koop ik weer een auto.

Vanaf 1 juli a.s. ga ik het beleven, dan moet mijn blauwe plaatje omgewisseld worden voor een gele.

de Speed Pedelec op de rijbaan is levensgevaarlijk. Het is op een scooter al niks (jaren gedaan)
En ik bezit al een paar jaar een 1e generatie speed pedelec met een max. snelheid van 35km/u. Van mij wordt nu ook verwacht dat ik op de rijbaan ga rijden, wat natuurlijk niet kan.
Deze 35km/u haal ik alleen in een ideale situatie (wind mee, volle accu en zin om hard te trappen)
Met 30 km/u de weg op zie ik niet zitten en zal een eventuele boete accepteren.
Wat ook al aangegeven is en ik ook merk is dat speed pedelec rijders wel alert zijn op het snelheidsverschil.
Ook merk ik dat de behoefte om het max. te halen daalt naarmate je langer in bezit bent van zo’n fiets. Als je zo’n fiets net hebt of test heb je behoefte om te zien wat hij allemaal kan en trap je alles voluit.
Het ingehaald worden door snellere fietsers is niet nieuw maar wel wennen voor de langzamere fietsers, omdat het nu wat vaker gebeurd. Het al append zonder omkijken met een headset de hoek om is nu wat risicovol geworden.
Alle fietsers zullen zich nu als echte weggebruikers moeten gaan gedragen, en dus rekening met elkaar moeten houden. Aso rijders zal je altijd houden, die heb je in de auto maar ook zeker op de fiets. Niet alle snelle rijders (want wielrenners kunnen soms ook wat doorslaan) zijn aso rijders.

Sinds 2 jaar ben ik in bezit van een Kalkhof speed pedelec en gebruik hem voor zowel werk als recreatie.
Het grootste deel rijd ik binnen de bebouwde kom.
Afgelopen maandag 26 juni ben met het nieuwe gele kenteken op de weg gaan fietsen en kreeg na 75 meter al met een toeterende zenuwachtige automobilist aan de stok, die mij aansprak met "klootzak ga van de weg en op het fietspad, randdebiel"en wees naar het naastgelegen fietspad. Een lekker begin dacht ik zo. Ook een helm aanschaffen is voor mij een probleem. Een goedgekeurde helm met vizier is nog niet op de markt en als ik achter een auto in de regen aanrijd is dat tocht wel erg prettig. ik ben het trouwens wel eens dat een helm verplicht moet worden, en niet alleen op de speed pedelec maar op elke fiets.
Op het moment dat ik samen met mijn vrouw een toertocht wil maken ( zij op haar gewone E Bike ) moet ik vanaf nu regelmatig afscheid van haar nemen om dat ik niet op het fietspad mag. In het Schollebos bij Capelle aan den IJssel betekend dat ik er helemaal omheen moet en dan maar zien of ik mijn vrouw nog ergens tegenkom. Ook met uitgeschakelde ondersteuning blijft het een bromfiets.
De gedachte dat een pedelec fietser 45 km per uur rijdt is volkomen onterecht. Als ik in de hoogste ondersteuning rijdt haal ik het wel, maar na 3 minuten gaat het kaarsje echt uit daar ik als een idioot heel snel rond moet trappen. Ook de axiradius neemt in snel tempo af en dat is met een langere rit heen en terug niet plezierig. Een andere medeweggebruiker zei dat ik dan maar helemaal aan de kant moet gaan rijden. Wel eens gezien hoeveel troep en glas daar ligt? Al nagedacht wat er gebeurt als ik meerij met de snelheid van het overige verkeer in een regenbui, en er voor mij een noodstop wordt gemaakt. Hoe groot schat u mijn kans in dat ik er ongeschonden vanaf kom? Was het ook niet verstandiger geweest om eerst meerdere deugdelijke helmen op de markt te brengen?
Hoe simpel zou het zijn als er van alle gebruikers op het fietspad een maximale snelheid in de bebouwde kom van 25 km per uur zou worden toegelaten en deze wordt gehandhaafd door snelheidscontrole en ook gelijk al die mobieltjes verslaafden zou aanpakken? Daar zit namelijk het echte probleem met de fiets veiligheid. Ik heb al heel veel ongelukken weten te voorkomen door daar zeer alert op te zijn.

Ik heb als speed pedelec gebruiker een mooi overzicht gekregen van de RDW aangaande de nieuwe verkeersregels die ik moet gaan aanhouden. Ik word geacht deze te kennen. Als automobilist echter heb ik daar geen bericht over gekregen of iets dergelijks in de media over gelezen. Deze weggebruikers hoeven kennelijk niet te weten wat de nieuwe regels zijn terwijl zij er wel mee te maken krijgen. Dat gaan nog leuke discussies worden op de weg.

Vandaag heb ik voor het eerst gereden met de gele kentekenplaat… vanaf vandaag ben ik blijkbaar brommer en zou ik van alles moeten. Zoals de meeste andere snelle fietsers trek ik me weinig aan van de nieuwe regels. Ik heb wel een helm, een kentekenplaat, een koekenpanspiegel, een kentekenbewijs/rijbewijs op zak, een kopie van de WA-polis in de tas maar ik vertik het om op de rijbaan te gaan rijden als er een fietspad is.

Ook laat ik mij niet verjagen van de duizenden kilometers onverplichte fietspaden waarmee ons land rijkelijk bedeeld is. Gewoon met 36-38 km/uur tenzij er ander verkeer in de buurt is dan gaat de snelheid naar 25 km/uur. Met vrijwel gelijke snelheid inhalen en aangezien men de fiets erg spannend vindt maak ik wel even tijd voor een praatje. Maar mijn ervaring is dat die fietspaden 90% van de tijd helemaal leeg zijn, echt geen kip te bekennen en dus kan ik meestal lekker doorrijden.

Overigens rij ik op een Stromer ST2s, het topmodel van het Zwitserse merk, waarmee ik met gemak 45 km/uur KAN fietsen. Maar dat gebeurt vrijwel nooit, ik rij meestal zo’n 36 km/uur kruissnelheid en mijn gemiddelde snelheid over de 5.000 km (!!!) die ik inmiddels sinds maart dit jaar heb afgelegd is slechts 31,3 km/uur.

Met die 5.000 km heb ik zo’n € 600 bespaard aan brandstofkosten in 4 maanden tijd, dus € 150 per maand. En dat zijn voornamelijk belastingen (accijns en BTW). Zo heb ik maandelijks een budget van € 150 om boetes te betalen omdat ik niet op de rijbaan rijdt of omdat ik op een onverplicht fietspad rijdt. Kom maar op!

Sluit ik me als pedelec rijder bij aan. Teveel wegen zijn levensgevaarlijk en de pedelec snelheid is waar andere fietsers rijden zeer eenvoudig terug te brengen tot een bescheiden ongevaarlijke snelheid. hetgeen niet geldt voor de rijbaan naar 40 optrekken kost veel tijd als het al mogelijk is. Als pedelec rijder voel ik me kwetsbaar en pas wel op. Het is me overigens nog nooit gelukt een blauw bord scooter in te halen. Dus zal ik de boete voor lief nemen het is niet anders.

Ik heb in 2015 een speed pedelec gekocht als alternatief voor de auto voor het woon-werkverkeer. Ik moet nu de rijbaan op. Maar ik zal daar selectief mee omgaan: op mijn route ligt namelijk een 60km-weg (slecht verlicht, bochtig) met een fietspad (niet voor brommers) ernaast. Ga ik daar op de rijbaan fietsen? Mooi niet! Ik blijf natuurlijk op het fietspad fietsen. Want ik rijd geen 60 km/u, ik rijd zelfs geen 45 km/u, want dat houd ik echt niet vol, zelfs niet met trapondersteuning. En als er langzamere (op-eigen-kracht-)fietsers voor me rijden, dan ga ik daar normaal (lees: voorzichtig) voorbij. En nadat ik mijn bel gebruikt heb. Ik lees dat sommige fietsersbonders gebruik van de bel als agressief gedrag ervaren. Ik vind dat merkwaardig. A.u.b. geen prinzipienreiterei op het fietspad maar elkaar zo goed mogelijk verdragen. Iedereen een fijne zomer gewenst!

Op de weg merk ik gelukkig weinig van agressie vanwege het gebruik van de bel. Wel opvallend veel mensen die niet zonder meer ruimte maken maar vooral eerst even moeten kijken wie/wat daar nu voorbij moet op het fietspad. En dan vervolgens helemaal uit koers raken, slingeren om uiteindelijk ruimte te maken voor inhalen.

Ik bel ALTIJD, bij iedere fietser, voetganger, auto, whatever, bel ik om te laten weten dat ik wil inhalen, zelfs als er slechts één fietser voor me rijdt krijgt hij/zij een belletje. En ik haal pas in als men klaar is met achterom kijken en slingeren.

Wat ik elke snelle fietser kan aanraden is een fietsbel met een krachtig en doordringend geluid. Daarvoor gebruik ik een Spurcycle-bel die zelfs gehoord wordt door fietspadtuig met oortjes, voor zover die nog geen gehoorschade hebben opgelopen. Kost een lieve duit maar dan heb je ook echt een goede en zeer kleine bel. Ook zeer effectief bij slechthorenden en dat zijn er veel.

Ik sluit me vrijwel geheel aan bij de laatste brieven, al is mijn ervaring dat bellen slechts zelden nodig is. Dat fietsers schrikken op het moment dat ik hen alweer voorbij ben: soit. Dat een vervoermiddel (de auto bijvoorbeeld) technisch een snelheid kan halen die boven het op een bepaald weggedeelte gewenst maximum ligt is nog geen reden om dat vervoermiddel op dat weggedeelte te verbieden. Je wordt als verkeersdeelnemer terecht geacht op te letten en rekening te houden met anderen.

De helmplicht vind ik draconisch indachtig de vrijwel totale afwezigheid van handhaving waar het om snorfietsen gaat, die snelheden halen tot wel 70 km/h. Geen wonder, want het vermogen van een snorfiets mag tot 4 kW bedragen (vgl. pedelec 0,5 kW). NB Begrippen worden in dit forum hier en daar door elkaar gehaald. De eenheid van vermogen is Watt (W), die van batterijcapaciteit Ampèreuur (Ah), soms vertaald naar Wattuur (Wh).

De speed pedelec gebruikt maar een fractie van de energie die een auto nodig heeft en is een goed alternatief voor de zeer vervuilende - maar nog steeds niet verboden - tweetakt bromfietsen. Overheid noch fietsersbond hebben echter oog voor de kansen die dit rijwiel biedt, schieten in een stuip en ringeloren de pioniers, waarvan er nu al een aantal heeft besloten de handdoek in de ring te gooien. De vanaf 1 juli geldende bromfietsregels voor de speed pedelec dreigen een duurzaam en bovendien weinig ruimte innemend alternatief voor woon- werkverkeer per auto zodoende in de kiem te smoren.

De meeste speed pedelec-rijders trekken zich niets aan van de verbanning van het fietspad. Ik rij ook gewoon overal over (on)verplichte fietspaden en dat bevalt nog steeds zeer goed. Afgelopen week stond de politie te controleren bij een fietserstunneltje waar ik gewoon doorgereden ben. Totaal geen reactie en zo hoort het!

Het zou inderdaad mooi zijn als de politie niet al te streng blijkt te zijn en per geval kijkt wat redelijk is. Mijn reactie is slechts een antwoord op de vraag die hier gesteld is: wat vind je van de nieuwe bromfietsregels voor de speed pedelec. Die vind ik zuigen.

De speed-pedelec is onveilig op de rijbaan (is langzamer en kwetsbaarder dan het overige verkeer) en is ook onveilig op het fietspad (is veel sneller dan het overige verkeer, wordt bij kruispunten door automobilisten over het hoofd gezien). De speed-pedelec is een onveilig voertuig.

De Nederlandse weginfrastructuur is geschikt voor auto’s en brommers aan de ene kant en voor fietsen en andere langzame voertuigen aan de andere kant, en niet voor snorscooters, wielrenners en speed-pedelecs.

De weginfrastructuur kan niet snel worden aangepast. Budgetten voor infrastructuur zijn beperkt. Als er wel geld is duurt het jaren om projecten tot uitvoering te brengen. Er zijn andere belangen. In de oude steden kunnen veel fietspaden niet worden verbreed.

Evidente conclusie: niet op een speed-pedelec rijden, omdat in de Nederlandse situatie het een onveilig voertuig is.

“Maar met de speed-pedelec sta ik niet in de file, enz.” U luistert niet. De speed-pedelec is een onveilig voertuig, niet geschikt voor de huidige weginfrastructuur. Dat is de technische realiteit.

Er is ook een culturele realiteit. De Nederlander is ongehoorzaam. Bijna alle snorscooters zijn opgevoerd tot brommer, ook al is dat verboden. De situatie met speed-pedelecs wordt nog erger omdat de speed-pedelec niet makkelijk te onderscheiden is van een e-bike. Je kunt de kentekenplaat niet van een scooter afhalen zonder dat het opvalt; met een speed-pedelec kan het wel. Dat zal ook zeker gebeuren. In eerdere reacties van speed-pedeleceigenaren wordt het al toegegeven.

Laatste zat ik op een bank naast een recreatieve fietspad. In een uur telde ik achttien speed-pedelecs, geen één met een kentekenplaat. Hier tel ik de stiekem opgevoerde e-bikes niet mee omdat deze vallen niet te onderscheiden van de niet-opgevoerde e-bikes. Één van de speed-pedelecs was zelfs oogevoerd tot electrische scooter, dus met gashandel.

We hebben dus een situatie waar de fietspaden die al geteisterd zijn door illegaal opgevoerde snorfietsen, straks geteisterd worden door speed-pedelecs zonder kenteken. En dat zonder de mogelijkheid om de speed-pedelecs via wetgeving eraf te krijgen.

“Maar met mijn huidige speed-pedelec haal ik met moeite 30 km/uur.” Over een paar jaar zijn de motors krachtiger en hebben de batterijen een grotere capaciteit. Het probleem wordt dus alleen maar groter.

Gezien de Nederlandse volksaard en het feit dat er geen handhaving zal plaatsvinden, weten we al wat er gaat gebeuren.

We kunnen dus beter een discussie voeren over de vraag hoe we met de nieuwe situatie moeten omgaan.

In de laatste reactie lees ik dezelfde negatieve benadering van de snelfiets als die van de overheid en de fietsersbond. Waarom niet: nu we een duurzaam en goedkoop alternatief hebben voor de auto inzake woon-werk verkeer, dat gezien de populariteit van de snelfiets veel potentie heeft, moeten we het gebruik ervan zo aantrekkelijk mogelijk maken, dit desnoods ten koste van de auto (immers: veel automobilisten hebben nu dit alternatief). Bijvoorbeeld: auto’s in bebouwde kom overal 30 km/u tenzij (waar mogelijk door breed fietspad of alternatieve route voor fietsers) anders aangegeven. Zolang de VVD de grootste partij is zal dit wel luchtfietserij blijven.

Ach, men heeft gewoon moeite met het feit dat de wereld zich constant verder ontwikkeld terwijl zij zelf hopeloos stil zijn komen vallen. Iedereen die inmiddels op een Stromer gereden heeft weet dat deze fiets de toekomst heeft en de verkoopcijfers bevestigen dat. Alle andere merken ‘snelfietsen’ kunnen niet volgen. Net als al die mensen die hier hoofdschuddend langs de kant staan.

De Fietsersbond heeft onlangs een flinke draai in beleid gemaakt. Waar zij aanvankelijk ook in een fossiele stress schoot door de veiligheid van kwetsbare fietser heilig te verklaren, heeft zij nu blijkbaar door dat de snelfietser toch echt een fietser is en geen bromfietser. En dat de snelfietser door haar lobby veroordeeld is tot een levensgevaarlijke plek op de rijbaan. En zo door de Fietserbond ook een kwetsbare fietser geworden is.

De draai is echter nog niet voltooid, de Fietsersbond zit met een achterban die grotendeels anti-snelfiets is en tegelijk beseft de Fietsersbond dat de speed pedelec niet meer zal verdwijnen en dat we in afwachting van betere infrastructuur er samen het beste (veilig en comfortabel) van moeten maken voor alle fietsers.

Ik vind de hele discussie over de onveiligheid op het fietspad op basis van de grote snelheidsverschillen zwaar overdreven. Ik rijd inmiddels al ruim een jaar bijna dagelijks met mijn speed pedelec tussen woon en werk. Ik heb nog NOOIT problemen ervaren.
De speed pedelec blijft een fiets. De snelheid bepaal je zélf. Als je niet trapt blijft de fiets staan.
Net als voor auto’s een max. snelheid geldt op de rijbaan geldt dat ook voor de speed pedelec op het fietspad.30 binnen de bebouwde kom en 40 er buiten.
De snelheid pas je net als iedere normale weggebruiker aan aan de omstandigheden. Dus bij drukte of onoverzichtelijkheid snelheid omlaag. Een auto kan immers ook 180 km/u maar ridt dit toch ook niet?
Daarnaast zijn er momenteel wel toegestane gebruikers van het fietspad die de toegestane snelheid overschrijden zoals racefietsen en ligfietsen. Daar geldt feitelijk het zelfde veiligheidsrisico voor. Waarom moeten zij dan niet naar de rijbaan binnen de bebouwde kom? Het is een kwestie van houden aan de snelheidslimiet. Het blijft immers gewoon een fiets met ondersteuning.
Het hele gedoe met kentekenplaten en helmplicht is erg overtrokken. Nederland regeltjes land. Dat geldt ook voor de fietssnelwegen waar je vanaf dit jaar niet met een speed pedelec meer mag rijden. Tot vorig jaar waren er totaal geen problemen maar nu ineens wel?
Incidenten die met andere weggebruikers ontstaan zijn in veel gevallen te herleiden tot niet normaal weggedrag zoals het gebruik van telefoons en /of koptelefoons op de fiets. Alle aandacht is verdwenen en dat is in het rijgedrag en oplettendheid te merken.
De speed pedelec hoort gewoon op het fietspad. Punt.

Helemaal eens met P!