Wat vind je van de nieuwe bromfietsregels voor de speed pedelec? We zijn benieuwd naar jouw mening!

Ik rijd dagelijks om mijn Speed Pedelec (Stromer 1) van Schoonhoven naar Woerden. Onderweg heb ik 3 plaatsen waar ik op de weg moet fietsen, 1x een 60 km per uur weg buiten de bebouwde kom met een fietspad er naast, 1x in Oudewater en 1x in Woerden. Ik neem gewoon de rijbaan en krijg inderdaad dagelijks toeterende auto’s achter mij. Trek me er op zich niet veel van aan maar hoop wel op een structurele oplossing. Als deze agressie is ook niet handig.

1 like

Daar ben ik het mee eens, de janboel van wetgeving, inrichting van de fietspaden en de diverse voertuigen, het maakt het er allemaal niet gezelliger op. Toch zou het best een eenvoudige oplossing zijn:

  • Fietsers op het fietspad incl e-bikes met max vermogen van 250 W
  • Weg met de blauwe kentekenplaat, Alle scooters en brommers naar de rijweg
  • Speedelecs zijn gevaarlijke ondingen en niet duidelijk herkenbaar voor het overige verkeer dus weg ermee. - - Er komt een hele nieuwe generatie e-scooters aan die zo de rijweg op kunnen, volledig afgestemd op het moderne verkeer en daarvoor zijn uitgerust zoals verlichting incl richtingaanwijzers, remlicht, ABS,
    remvermogen, vermogen, actieradius enz.

Ik heb in Japan de nieuwe E-supercup van Honda al mogen ervaren, kijk, daar hebben we wat aan! Volledig uitgerust voor de rijbaan en uitermate geschikt voor de bewuste forensen onder ons. Even wachten nog, laten we vooruitkijken en het fietspad gebruiken voor waar het voor

bedoelt is: fietsers/ langzaam verkeer.

1 like

Aanvankelijk had ik ook last van agressieve automobilisten met mijn ST2s op de rijbaan. Vorig jaar ben ik overgestapt op een ST5 en ontdekte dat de agressie en het domme getoeter opeens een stuk minder werden… Ik heb de indruk dat de grotere wielen en dikke Pirelli-banden van deze fiets het verschil maken.

Desondanks rij ik met veel plezier over alle fietspaden die ons mooie land rijk is. Vooral als de rijbaan druk is kies ik liever het fietspad, maar omgekeerd rij ik ook graag op de rijbaan wanneer het fietspad vergeven is van 2-3-4 breed rijdende scholieren of zwabberende senioren.

Op het (on)verplichte fietspad besef ik dat ik als SP-er daar wettelijk niet thuishoor en zodoende rij ik daar als “gast”: alleen inhalen als dat zonder hinder/schrikreacties mogelijk is, dus rustig een inhaalgelegenheid afwachten, dan bellen (niet de claxon waar veel fietsers van schrikken) en als de fietser zonder omkijken/zwabberen (duh) gewoon naar rechts gaat geef ik een bedankje.

Ik kom dezelfde fietsers even later regelmatig tegen omdat ik moet wachten op een pontje. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de ingehaalde en daarna aansluitende fietsers hun beklag doen over mijn fietsgedrag. Sterker nog: men komt graag een praatje maken over de snelle fiets.

De bromfietsregels - ik ben een snelle fietser, geen stinkende bromfietser- lap ik dus aan mijn laars.

Dit is afhankelijk van het type motor op je speed pedelec. Een GoSwiss Drive geeft heel veel weerstand als de motor uit staat. Daar valt nauwelijks mee te fietsen. Dus volg uw eigen advies op, eerst je verdiepen in de materie, voordat je hier onzin gaat verkondigen.

Wat eens zou moeten gebeuren is e-bike van de Babyboom-generatie op de rollerbank zetten met een fitte agent erop. Laatst vertelde er een me trots dat hij een “hele aardige fietsenmaker” had, die ervoor gezorgd had dat zijn e-bike 45 km/u kon. Zo iemand rijdt dus op een speed pedelec die daarvoor niet de juiste banden en remmen heeft. Dit zie ik ook als gevolg van de wet. Mensen voeren hun e-bike op, om onder de regels van de speed pedelec uit te komen.

Zo ga jij even oude koeien uit de sloot halen en reageren op een bericht van 2 jaar geleden :slight_smile: Maar euh, je zegt het zelf al ook op een GoSwiss Drive kun je fietsen ook al is dat erg zwaar het is niet onmogelijk! En dat is een groot verschil met de scooters/brommers want daar zitten niet eens trappers op. Daar kun je dus echt niet mee fietsen. Een Speed Pedelec is dus geen elektrische brommer!

Hoi allemaal,

Ik heb 4 maanden (gratis) een speed pedelec uit kunnen proberen en nu sta ik op het punt om misschien zelf een speed pedelec aan te schaffen en mijn racefiets in te ruilen.
De wetgeving weerhoudt mij er van om een definiteve beslissing te nemen. Zoals velen van jullie al hebben aangegeven, ben ik mij ook kapot geschrokken van de manier hoe automobilisten met ons fietsers om gaan: toeteren, met de vinger naar het hoofd wijzen, afsnijden, verkeerslichten die niet op groen gaan omdat de lussen de lichte fiets niet detecteren (en dan toch maar door de berm naar het fietspad).
Veel van jullie geven aan ook lak te hebben aan de regels en gewoon het fietspad op te zoeken. Maar weet iemand hoe het precies zit als je daar onverhoopt bij een aanrijding betrokken raakt? Zelf heb ik het idee dat de verzekering dan niet uitkeert. Of erger: als er letsel wordt aangebracht aan derden, zit de pedelecrijder dan met een torenhoge schuld?

Ik woon 40 km van mijn werk en zomers is het voor mij goed te doen om 2 a 3 dagen in de week op de racefiets te gaan. Ik rij dan gemiddeld iets langzamer ( zo;n 5 km/u), maar kan dan in de bebouwde kom wel gewoon op de fietspaden blijven rijden. Met de speed pedelec kan dat 5 dagen in de week en dan zou ik mijn auto volledig kunnen laten staan. De bijzonder kromme wetgeving jaagt mij waarschijnlijk wel weer de auto in. Het valt mij zwaar tegen dat de Fietsersbond voorstander is van speed pedelecs in de bebouwde kom op de rijbaan.

Vervelend dat automobilisten nog steeds toeteren, met de vinger naar het hoofd wijzen en afsnijden, je zou verwachten dat dat minder wordt als het aantal speed pedelecs groter wordt. Wat ik me eens af vraag is of dat gedrag ook voor komt bij bromfietsen.

Het is ook niet dat alle fietspaden voor speed pedelecs/bromfietsen verboden zijn, die met een G12a bord zijn ook toegankelijk voor bromfietsen/speed pedelecs, de keuze daarvan ligt bij de wegbeheerder, i.e de gemeente / de provincie / het waterschap.

Automobilisten maken onderscheid tussen speed pedelecs en bromfietsen. Meest opvallende zijn de ronddraaiende trappers… van veraf ziet men wel de trapbeweginging en dus ben je een fietser die niet op de rijbaan thuishoort. Blijkbaar is die verkeerde veronderstelling al voldoende om snelfietsers dood te wensen en ook werkelijk pogingen te ondernemen om die dood te bespoedigen.

Bromfietsen hebben geen trapaandrijving en zijn daardoor gemakkelijk te herkennen, ook aan de dikke banden. Zoals eerder opgemerkt viel het mij op dat ik op de ST2s met smallere banden veel vaker getoeter en ander geweld ondervond terwijl op de ST5 met dikke Pirelli-banden de agressie een stuk minder is.

Een ander belangrijk onderscheid is de rijsnelheid van speed pedelecs. Op de rijbaan is de maximum snelheid van de speed pedelec eerder een minimum snelheid voor de automobilisten. Op 50-wegen wordt doorgaans 55-60 km/u gereden door auto’s zodat 50 als langzaam gezien wordt. Een gewone speed pedelec haalt misschien met moeite 45 km/u en kan die snelheid maar even vasthouden. Bij tegenwind en/of heuvel op zakt de topsnelheid gemakkelijk in naar 35 km/u.

Daarmee ligt de kruissnelheid van een speed pedelec zo’n 20-25km/u lager dan die van auto’s waardoor de fietser als obstakel wordt gezien die de auto hindert, ingehaald moet worden ten koste van alles, zelfs als het geen nut heeft…

Bromfietsen halen met gemak 50-55 km/u zonder enige inspanning van de bestuurder en kunnen daarom gemakkelijk meerijden met het autoverkeer.

heteren is niet zo ver van mijn woonplaats en ik herken daar het verkeer.

Natuurlijk is dat een goed idee. Dezelfde fout met mazen in de wet lijken we ook met zogenaamde elektrische bakfietsen te maken. Ook hier gaat het om elektrisch aangedreven voertuigen met slechts trappers om het fietspad te kunnen claimen. Dat past niet: klaar. Als snelheid en/of breedte niet voor het fietspad geschikt is dan houdt het gewoon op.

@hansreijnen Het is helaas niet duidelijk op welke persoon je reageert. (Althans: ik krijg het niet weergegeven) Dat ligt niet aan jou, maar aan de slecht functionerende site-software. De webmaster is wegens ziekte even niet op zijn post en kan er even niets aan doen. Misschien is het een idee om in de aanhef van je reactie de naam van je discussie-genoot te vermelden. Zo ongeveer: @hansreijnen .

Ik heb in december een pedelec gekocht. Ik heb er veel plezier van, maar ondervind helaas ook problemen.
Ik contateer dat de helft van de verkeerslichten niet op groen springen, en dat 6 jaren na dato dat de pedelec op de weg moet. De weg is daar dus niet op aangepast door het tekort aan metaal in het voertuig. Mensen roepen en toeteren dat ik op het fietspad moet. Ik kan moeilijk meekomen in het verkeer met optrekken. Ik ga (wat ik natuurlijk al wist) geen 50 km per uur. Als ik tegenwind heb en/of een heuvel op moet dan ga ik maar 40 km per uur of lager met een dikke 900 watt motor.
Door deze problemen heb ik mijn kentekenplaat verwijderd. Op het fietspad is het veiliger. Ja ze kunnen 45, maar dit hoef je niet te fietsen natuurlijk. Er bestaat zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Een auto kan ook 200, maar dit rij je ook niet door de bebouwde kom. Ik rij 25/30. En al mag dit niet, dan moet het ministerie van verkeer en waterstaat en gemeente(s) aan wie ik de problemen heb aangekaart er zelf maar eens voor zorgen dat de problemen worden opgelost, of anders vrijstelling maken voor het gebruik van het fietspad.

Wel 'n probleem ja.
Aan de ene kant is de veiligheid van de pedelec-rijder in het geding en aan de andere kant die van de andere fietsers.
Want 't is wel wat wanneer zo pedelec op het fietspad lang gescheurd komt met 40+ km/u.
Dit temeer daar die dingen geen of nauwelijks geluid maken en je ze dus niet hoort aankomen.
Denk dat 't voor de veiligheid sowieso al 'n idee is om ervoor te gaan zorgen dat ze wel enig geluid gaan maken, net zoals dat de bedoeling is met elektrische auto’s.
Maar dan nog blijft 't gevaarlijk voor de andere fietsers wanneer iemand met zo’n grote snelheid vlak langs komt scheuren over het fietspad.
Dacht zo dat het probleen op te lossen is door te bepalen dat de pedelecs ook wel op het fietspad mogen, maar daar dan wel niet harder dan 20 of 25 km/u mogen rijden.
Willen ze harder, dan zullen ze op de rijweg moeten zijn.

Mijn vraag: Fiets je nu nog op je gemak met 40+ km/uur over de polderwegen.
Of kijk je voortdurend over je schouder op zoek naar een politieagent met verbaliserende neigingen?

Ik woon in Gelderland, maar ik let er niet heel veel op. Ik heb ruim 2 jaren op een VanMoof gefietst die 32-37km ging en niet 1 keer staande gehouden. Zou me dit wel gebeuren met me pedelec kost rijden zonder kentekenplaat €140. Rijden op het fietspad €95. Dat is bij elkaar €235. 1 Boete door rood licht €259. En ik fiets naar me werk gemiddeld wel 5 a 10 door rood licht en weer terug. Reken maar uit wat dat kan kosten.

De speed-pedelec naar de autoweg? Dat kan redelijk wat problemen opleveren.
Niet alleen voor de speed-pedelec rijder zelf. Oók voor de automobilisten.
De fiets is smaller en daardoor kan de automobilist deze over het hoofd zien.
Of als er een auto vanuit een slecht overzichtelijk punt komt heb je zo een aanrijding.
En in oogpunt van de fiets heb je vaak bij lange wegen (Den Helder - Julianadorp) dat de scooter ook op het fietspad rijdt. Daar rijden ook (veel) jongeren en die wijken nauwelijks uit voor ander fietsverkeer.
Het vaakst met z’n 3 á 4 naast elkaar. En bij het bellen van “ik wil graag passeren” trekken ze er niets van aan.
Ik heb zelf heel vaak hiermee te maken. Oók als ik met mijn E-bike een aanhanger trek van 100 cm breed en 240cm lang. Dan gaan ze nog even ‘snel’ een ander inhalen. Met als gevolg dat ze heel rakelings langs de kar rijden. Ik heb vaak gehad dat ze ternauwernood een aanrijding met mijn aanhanger kon voorkomen.
Zelfs al er 2 fietsen op mijn aanhanger staan, gebeurt het vaak. Ze kunnen zéér duidelijk zien dat ik 2/3 van de weghelft waar ik rijd nodig heb.

Moet ik dan ook rijden op de autoweg?
Ik kan met mijn E-bike (uit 2012) een MAX van 29km/u.
Ik ga vaak 27km/u omdat, mijn fiets dan het beste werkt.

En moet ik dan ook op de autoweg met mijn sportfiets?
Deze fiets is NIET elektrisch. Ik rijd gemiddeld 27km/u.

Wat mij betreft gaan pedelecs, net als scooters, naar de rijweg.
Het snelheidsverschil tussen (electrische) fietsen en pedelecs is dusdanig groot dat het tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Bovendien zou ik ligfietsen helemaal willen verbannen omdat de zichtbaarheid zowat 0 is. Helemaal als bij een kruising een haag of hekwerk aanwezig is.

Ik woon inmiddels anderhalf jaar op Curaçao, het Nederlandse eiland met minimale fietsinfra. Op mijn onbegrenste E-bike (38 km/u) rij ik vrijwel altijd op de rijbaan die door automobilisten wordt beschouwd als een rijbaan voor auto’s, niet voor voetgangers/fietsers terwijl die weggebruikers ook van deze autoinfra gebruik moeten maken.

Dat betekent dat ik met enige spanning rij op de rijbaan, met de spiegel achteropkomend verkeer constant in de smiezen houd…

Maar er is mij ook een verschil duidelijk geworden. NL-automobilisten dulden geen fietsers op de weg, zelfs als je met een snelle fiets verplicht bent op de rijbaan te rijden. Maar hier merk ik dat automobilisten met meer compassie rijden, rekening houden met andere weggebruikers.

Dat merk ik ook als ik rondrijd in onze pick-up… mensen geven elkaar voorrang waar dat niet nodig is maar gezien de verkeerssituatie wel logisch is. Bijvoorbeeld links afslaand verkeer op een doorgaande weg… heeft geen voorrang maar krijgt dat hier vaak waarbij de voorrangverlener even met groot licht een signaal geeft. Door die ene afslaande auto voorrang te geven kunnen alle wachtende auto’s daarachter weer doorrijden. Dat raakt aan de kern van verkeren: samen er het beste van maken. Daar kan men in NL nog wel wat van leren.