Wat vind je van de nieuwe bromfietsregels voor de speed pedelec? We zijn benieuwd naar jouw mening!

Ik rijd dagelijks om mijn Speed Pedelec (Stromer 1) van Schoonhoven naar Woerden. Onderweg heb ik 3 plaatsen waar ik op de weg moet fietsen, 1x een 60 km per uur weg buiten de bebouwde kom met een fietspad er naast, 1x in Oudewater en 1x in Woerden. Ik neem gewoon de rijbaan en krijg inderdaad dagelijks toeterende auto’s achter mij. Trek me er op zich niet veel van aan maar hoop wel op een structurele oplossing. Als deze agressie is ook niet handig.

Daar ben ik het mee eens, de janboel van wetgeving, inrichting van de fietspaden en de diverse voertuigen, het maakt het er allemaal niet gezelliger op. Toch zou het best een eenvoudige oplossing zijn:

• Fietsers op het fietspad incl e-bikes met max vermogen van 250 W
  • Weg met de blauwe kentekenplaat, Alle scooters en brommers naar de rijweg
  • Speedelecs zijn gevaarlijke ondingen en niet duidelijk herkenbaar voor het overige verkeer dus weg ermee. - - Er komt een hele nieuwe generatie e-scooters aan die zo de rijweg op kunnen, volledig afgestemd op het moderne verkeer en daarvoor zijn uitgerust zoals verlichting incl richtingaanwijzers, remlicht, ABS,
    remvermogen, vermogen, actieradius enz.

Ik heb in Japan de nieuwe E-supercup van Honda al mogen ervaren, kijk, daar hebben we wat aan! Volledig uitgerust voor de rijbaan en uitermate geschikt voor de bewuste forensen onder ons. Even wachten nog, laten we vooruitkijken en het fietspad gebruiken voor waar het voor

bedoelt is: fietsers/ langzaam verkeer.

Aanvankelijk had ik ook last van agressieve automobilisten met mijn ST2s op de rijbaan. Vorig jaar ben ik overgestapt op een ST5 en ontdekte dat de agressie en het domme getoeter opeens een stuk minder werden… Ik heb de indruk dat de grotere wielen en dikke Pirelli-banden van deze fiets het verschil maken.

Desondanks rij ik met veel plezier over alle fietspaden die ons mooie land rijk is. Vooral als de rijbaan druk is kies ik liever het fietspad, maar omgekeerd rij ik ook graag op de rijbaan wanneer het fietspad vergeven is van 2-3-4 breed rijdende scholieren of zwabberende senioren.

Op het (on)verplichte fietspad besef ik dat ik als SP-er daar wettelijk niet thuishoor en zodoende rij ik daar als “gast”: alleen inhalen als dat zonder hinder/schrikreacties mogelijk is, dus rustig een inhaalgelegenheid afwachten, dan bellen (niet de claxon waar veel fietsers van schrikken) en als de fietser zonder omkijken/zwabberen (duh) gewoon naar rechts gaat geef ik een bedankje.

Ik kom dezelfde fietsers even later regelmatig tegen omdat ik moet wachten op een pontje. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de ingehaalde en daarna aansluitende fietsers hun beklag doen over mijn fietsgedrag. Sterker nog: men komt graag een praatje maken over de snelle fiets.

De bromfietsregels - ik ben een snelle fietser, geen stinkende bromfietser- lap ik dus aan mijn laars.

Dit is afhankelijk van het type motor op je speed pedelec. Een GoSwiss Drive geeft heel veel weerstand als de motor uit staat. Daar valt nauwelijks mee te fietsen. Dus volg uw eigen advies op, eerst je verdiepen in de materie, voordat je hier onzin gaat verkondigen.

Wat eens zou moeten gebeuren is e-bike van de Babyboom-generatie op de rollerbank zetten met een fitte agent erop. Laatst vertelde er een me trots dat hij een “hele aardige fietsenmaker” had, die ervoor gezorgd had dat zijn e-bike 45 km/u kon. Zo iemand rijdt dus op een speed pedelec die daarvoor niet de juiste banden en remmen heeft. Dit zie ik ook als gevolg van de wet. Mensen voeren hun e-bike op, om onder de regels van de speed pedelec uit te komen.

Zo ga jij even oude koeien uit de sloot halen en reageren op een bericht van 2 jaar geleden :slight_smile: Maar euh, je zegt het zelf al ook op een GoSwiss Drive kun je fietsen ook al is dat erg zwaar het is niet onmogelijk! En dat is een groot verschil met de scooters/brommers want daar zitten niet eens trappers op. Daar kun je dus echt niet mee fietsen. Een Speed Pedelec is dus geen elektrische brommer!