Wat willen jullie graag getest zien?

In 2016 hebben wij regenkledingtest getst. Het beviel ontzettend goed om met een groep vrijwilligers regenbroeken en regenjassen te testen en daarom willen we dat dit jaar herhalen. Wat zullen we dit jaar testen?

Een woon-werk fietstassen test? Dus fietstassen waarin een laptop en regenpak past maar die ook makkelijk een stukje te dragen zijn, scenario wandelen - trein - (OV)-fiets.

Ik fiets veel en wat mij opvalt is dat mijn (spijker)broeken slijten op het punt waar contact wordt gemaakt met het zadel. Misschien een kledingtest die dit soort dingen test?

Of een boodschappen test, hoe kan je het beste een grotere hoeveelheid boodschappen op de fiets meenemen, zie bijv. hook’d.

We zetten ze op ons lijstje! Dank voor de suggesties. Als eerste gaan we nu mobiele telefoonhouders testen.

Wat betreft telefoonhouders voor de fiets, moeilijk in Nederland verkrijgbaar maar universeel, flexibel en goed vast: RAM X-grip.

Spijkerbroeken zijn een ramp inderdaad. Heb er al veel weg moeten gooien die er voor de rest nog prima uitzagen. De stretch varianten gaan wel langer mee.

Bagagedragers. Standaard is een toelaatbare belasting van 25kg. Maar wat is daadwerkelijk aanvaardbaar. Acor zegt tot 80 kg te gaan. Klopt dat wel? En hoe komt het dat we allemaal wel eens iemand van veel meer dan 25kg achterop hebben gehad zonder schade. Vaak is de drager wel lekker doorgezakt.
En wat zijn de bepalende maten voor de combinatie met een kinderzitje. Dat wordt heel veel gevraagd.

Bagagedragers is ook een goede, wat is er voor nodig om een fabrikant iets te leveren dat volgens hun 50 of 80 kg kan dragen?

Misschien minder geschikt om door een testpanel te laten testen, maar wat mij betreft zeker wat aandacht waard.

Mijn ervaring met Azor is dat ze wel (veel meer) dan 25 kilo kunnen dragen, maar 80 kilo lijkt me wat te veel. Ik zou hetzelfde ook wel eens willen weten van bagagerekken voorop.

Die claim van het draagvermogen van de Azor bagagedrager stond enkele jaren geleden op de website. Nu niet meer.

De juiste afmetingen voor kinderfietsjes. Ik merkte een probleem op met de trapperhoogte van de Loeki fiets van mijn kleinzoontje: veel te hoog. Dus hij kan niet goed leren fietsen omdat de trappers te hoog staan. Als het fietsje 60 graden uit het lood staat, raakt de ondertrapper de grond nog niet. Misschien is het ook een idee dat voor volwassenen fietsen eens te bekijken.

Daar ben ik het ook mee eens. Terwijl racefietsen een brackethoogte van 26-27 cm hebben en die gaan toch schuin door de bocht, als het even kan meetrappend, hebben veel stadsfietsen een brackethoogte van 31 of zelfs 32cm. Dit maakt het op en afstappen moeilijk/gevaarlijk. En naar mate je kleiner bent is die te overbruggen afstand relatief groter. Terwijl niemand zijn stadsfiets al meetrappend plat in de bocht gooit. Dus is nergens goed voor. Ergens in dit forum heb ik jaren geleden een bericht hierover aan Testkees gericht, maar nooit een antwoord op gezien. Misschien is het wel bekeken, maar heb ik het gemist.

Te hoge bracket is inderdaad een veel voorkomende ontwerpfout. Bij de volgende test van fietsen maar weer eens goed op letten. We hebben er in het verleden wel aandacht aan besteed maar dat mag wel weer eens herhaald worden.

Probleem met achterop zitten is dat het voor fabrikanten lastig op te ontwerpen en te testen is. Bagagedragers worden langdurig belast met een vast gewicht. Als je dat met 80kg doet weet je zeker dat de drager of wiel kapot gaat (en als het niet kapot gaat is het wel erg zwaar geconstrueerd). Maar een kort ritje kunnen ze meestal wel hebben. Maar ook als je door een kuil fiets? of als de passagier achterop een gekke beweging maakt? En hoe vaak kan dat dan?

De argumenten wat betreft kuilen en in mindere mate ook voor gekke bewegingen gelden ook voor dingen als kinderdragers of een bierkrat dus dat lijkt me een algemeen probleem.

Ja, ik snap de problemen voor gewichten van 80 kg maar de fietsen die ik heb gehad konden het aan, meerdere keren en met kuilen en verkeersdrempels.

Ik vind het iets te gemakkelijk om een toch wel normale praktijk die ruimschoots de limieten van de fabrikanten overschreidt zomaar aan de kant te schuiven.

Ik zal eens uitzoeken of er iets zinnigs over te zeggen is en informeren bij fabrikanten die zich richten op extra degelijke fietsen zoals Azor en Workcycles.