Wel of niet riem, wel of niet rollerbrakes

Beste iedereen,

Mijn huidige stadsfiets met 3 versnellingen wil ik vervangen voor een fiets met 8 versnellingen. Het doel van de fiets is om vooral korte en middellange afstanden ermee te fietsen in Nederland (meestal rond de 20-30km, en heel af en toe max. 100km). Ik zie mezelf niet rijden met een fiets met derailleurversnelling, dus een naaf-versnelling met 8 versnellingen heeft mijn voorkeur.

Mijn fiets van 1e voorkeur is de Batavus Dinsdag Exclusive 2019.
https://www.12gobiking.nl/batavus-dinsdag-exclusive-2019

Echterā€¦ ik lees op internet lang niet zulke positieve berichten over die Riem aandrijving als dat de aanbieders beloven. Sommige mensen hebben toch al snel een gebroken riem, of een piepend geluidā€¦ Wat is jullie mening daarover? Ook vroeg ik me af of een CDN riem voor wat ik beoog goed genoeg is; hoewel Nederland vlak is, zijn er toch ook dijkhellingen te nemen soms, kan dat daarmee?

Een andere fiets die mij aanspreekt is de Gazelle Chamonix C8
https://www.12gobiking.nl/gazelle-chamonix-c8-2019

Echterā€¦ op internet lees ik nogal uiteenlopende reacties over rollerbrakes. Op Fora is men er soms negatief over (matig remmend? gevaarlijk? weerstand? rammelend geluid na verloop van tijd?) Ook zie ik regelmatig terugkeren dat verende onderdelen (voorvork, zadelpen) het fietsen zouden verzwaren (of iets van die strekking)ā€¦

Wie kan mij advies geven?
Rollerbrakes: licht recreatief gebruik, wel of niet goed (ook op langere termijn)?
Riem: inderdaad zo goed als beloofd, of zijn de kritische kanttekeningen heel relevant?
Verende onderdelen: wel of niet doen met het oog op mijn gebruik?

Ik heb onwijs veel zin om een nieuwe fiets aan te gaan schaffen, maar al die berichten op internet (soms ook tegenstrijdig) duizelen wel een beetje voor mijn ogen, en maken de keus niet gemakkelijker. Bedankt voor jullie meedenken en adviezen!

Groet
Marius

Je vraag en opsomming van voors en tegens van zowel het gebruik van tandriem, rollerbrakes en verende elementen is een goede samenvatting van de meningen en ervaringen op dit Forum van de afgelopen jaren!
Ik heb daar mede aan bijgedragen. Aanvankelijk was ik zeer enthousiast (uit eigen ervaring) over het gebruik van tandriemen i.p.v. kettingen. Ik ben van mening veranderd en laat het aan anderen over hierover te adviseren.
De Shimano Nexus 8v versnellingsnaaf is een aanrader en in het bijzonder de Nexus Premium 8v of de Alfine 8. Deze naven hebben voldoende versnellingen voor hellingen in Nederland, al zie ik ook hier in Zuid-Limburg dergelijke fietsen hellingen bedwingen. Uiteraard horen daar ook sterke benen bij.
Door de constructie remmen roller brakes altijd enigszins af. Mits goed onderhouden: de bevestiging op de as loopt nogal snel los, kan een rollerbrake je veilig tot stilstand brengen in het dagelijkse verkeer. Het rammelen is op termijn niet te voorkomen. Komt door een slordige constructie van de zg. koelvin.
Over verende elementen ben ik niet van mening veranderd. Het gaat om dempen, niet veren. Dempen doen die spiraalveren niet en ze ontwikkelen al snel speling in de verkeerde richting. Geldt zowel voor de vorken als de zadelpennen. Bovendien zwaar en duur en dikke banden zijn wel effectief en goedkoper in het filteren van trillingen en schokjes.

1 like

Hoi Sjef,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Het lastige is, mits ik niet voor een custom-build fiets wil gaan, er vrijwel altijd wel iets aan de fiets lijkt te zijn dat minder ideaal is.

Als ik voor gĆ©Ć©n riem ga, maar wel voor een ketting, kom ik vrijwel altijd op een of andere vorm van ā€˜verendeā€™ (dempende) voorvork uit.

Als ik wĆØl voor een riem ga, dan wordt de keus uitgebreider. Zo zag ik ook de Gazelle Chamonix S8.
https://www.12gobiking.nl/gazelle-chamonix-s8-2019

Maar die heeft volgens mij ā€˜gewoneā€™ V-brakes. Is dat beter dan rollerbrakes? Ik had liever die hydraulische velgremmen erop gezien, maar voor zover ik het kan zien, zitten die er niet opā€¦

Mijn budget ligt rond de 1000-1200 euro.

Zeer zeker!
Magura HS33 remmen zijn duurder en dus ook de fietsen die ermee uitgerust zijn. Ze remmen uitstekend en zijn vooral ook uitstekend te doseren. En ze horen tot de drie ā€œonverwoestbareā€ fietscomponenten: Rohloff naaf, Chris King headset (balhoofdlagers) en Magura HS33 remmen.

Ja, dat is een bekend verschijnsel.

1 like

Ha Sjef,

Opnieuw bedankt! Wat fijn dat je zo actief meedenkt.

Wat ik me alleen afvroeg. Op die Gazelle lijken ā€˜gewoneā€™ V-brakes te zitten. Die zijn dan niet hydraulisch, maar kan ik die ook met een gerust hart aanschaffen, of zijn alleen hydraulische V-brakes goed?

Thanks again,
Marius

De Gazelle Chamonix S8 heeft zogenaamde V-brakes en dat remt okay.

Waar bij een riem @Sjef niet meer enthousiast is, daar ben ik een duidelijke voorstander, dat wil zeggen, als je toch voor een naafversnelling gaat, minder onderhoud wil en het hele jaar door rijd, door wind, regen en sneeuw. Al veel over geschreven hier op het forum, een naar mijn idee eerlijk verhaal vindt je hier:

Twee vragen:

  • Waarom lijk je je beperken tot ā€œHollandseā€ merken?
  • Wat doe je wat betreft onderhoud? Als je dat bij een lokale fietsenmaker wilt laten doen is aankopen via die fietsenmaker vaak een plus.
1 like

Magura remmen zijn geen V-brakes. Kijk eens om je heen hoeveel fietsen V-brakes hebben!

Antwoorden op je vragen:

  1. Ik heb verschillende fietsen voorbij zien komen, maar ik wil inderdaad graag mijn fiets kopen bij een lokale fietsenwinkel, en die hebben zelf maar een beperkt aanbod. Ze hebben mijn dochter erg goed geholpen aan een fiets, en het geeft me een fijn gevoel om nu mijn eigen fiets ook bij hen te kopen. Ik ben echter op vakantie, een mooie periode om te oriƫnteren, dus ik ben blij met de vragen die ik hier kan stellen. Zij leveren bijvoorbeeld Gazelle, en kunnen ook Batavus leveren.

  2. Ik ga zelf niet onderhouden, dat laat ik dan doen.

Ik vond de Batavus Dinsdag Exclusive erg interessant, maar ik las steeds meer nadelen over die fiets, waar ik ā€˜onrustigā€™ van werd. Ik snap dat met elke fiets van alles aan de hand kan zijn, maar ik probeer echt een fiets te vinden waar ik echt geen omkijken naar heb, die -binnen mijn budget- voortreffelijk fietst, betrouwbaar is en waarmee ik ook met een aardige wind tegen ook nog wat kan fietsen.

Tot dusver was mijn fiets een 3 versnellingen fiets, en tot nu toe was ik echt maar een gelegenheidsfietser, van stukjes van maximaal 15km ofzo. Ik wil dat nu gaan uitbreiden. Ik heb altijd met heel veel plezier vroeger verder gefietst (routes van 100km bijv. ) en ik kijk er naaruit om dat nu weer te gaan doen. Maar tussen willen, en ook daadwerkelijk dit van de grond laten komen, daar zit wel nog een verschil in. Op zich fietst die Sparta met Nexus 3 ook meer dan prima, en toch blijft ie vaak in de schuur staan. Dus ik wil ook weer niet al te groots uitpakkenā€¦

Maar eerlijk is eerlijkā€¦ hoe meer ik mij erin verdiep hoe meer ik me er bewust van word, wat ik allemaal op mijn fiets zou willen hebben. Helaas, maar logischerwijs, wordt daarmee de aanschafprijs ook steeds hoger (ik zag bijvoorbeeld een bijzonder fraai instapmodel van Gudereit ( https://www.gudereit.nl/gudereit-trekkingline-sx-sx-r-1-0-2019 ) waarvan het nodige op en aanzit waarvan ik nu denk: oh dat wil ik ook (zoals die HS33 remmen, en een geweldige versnellingsnaaf).

Maar goed. 2000 euro is zoā€™n beetje het dubbele van wat ik op dit moment wil uitgeven, en bovendien zit die winkel voor mij echt niet naast de deur.

Wellicht dat mijn fietsplannen wel heel goed van de grond gaan komen, en dat ik dan alsnog naar iets anders ga kijken. Maar dat zal toch pas na een paar jaar zijn denk ikā€¦

Keuzesā€¦ keuzesā€¦ keuzes.

Tot slot blijft dan nog mijn vraag open staan of een CDN riem op zich goed is voor wat ik wilā€¦

Om het voor mezelf overzichtelijker te maken, blijft de keus (op dit moment, haha lichte zucht) tussen twee fietsen. Ik vrees overigens dat keus 1, de Sensa, niet door mijn lokale fietsenmaker geleverd kan worden.

  1. Sensa Cintura Comfort 2019
    https://www.12gobiking.nl/sensa-cintura-comfort-belt-drive-2019

  2. Gazelle Chamonix S8
    https://www.12gobiking.nl/gazelle-chamonix-s8-2019

Beide fietsen hebben een riem. Fietsen met ketting die ik als optie had, hadden in ieder geval een of meerdere ā€˜verendeā€™ onderdelen, en die fietsen zijn afgevallen. Dus hoewel ik na alle voors- en tegens gelezen te hebben, nog wel net iets meer naar een ketting neig, kies ik voor een riem (mede vanwege het aanbod fietsen dus).

De Sensa heeft schijfremmen. Dat lijkt me een voordeel boven de V-brakes. Klopt dat?
Verder heeft de Sensa de Alfine en de Gazelle de Nexus. Ik lees regelmatig dat die twee elkaar nauwelijks ontlopen, maar dat de Alfine lichter zou lopen, en kwalitatief iets beter zou zijn? Klopt dat?

Zou het mogelijk zijn om in de toekomst op die Gazelle de HS33 remmen te monteren of past dat niet?

Is de kwaliteit van dit soort Sensa fietsen goed? Ik verbaas me namelijk een beetje over de prijs, gezien wat erop zit. Ergens moet dat ā€˜prijsverschilā€™ toch in zitten?

Ja, dat is mogelijk.
Sensa biedt veel waar voor het geld.
Over schijfremmen kun je hier genoeg lezen. Alle soorten remmen hebben hun voors en tegens. De Alfine is qua binnenwerk gelijk aan de Nexus Premium 8. De Nexus 8 heeft iets andere lagering.

Ik heb thuis nog eens goed overlegd, en ben tot de conclusie gekomen dat ik hoe dan ook heel graag bij een lokale fietsenmaker wil kopen. Ik heb gekozen voor die Gazelle Chamonix S8. Ik denk dat die fiets goed past bij mijn wensen.

Ik ben nog op vakantie, maar zodra ik terug ben, gaat dit avontuur verder! Dan zal ik jullie verder op de hoogte brengen. Zeer, zeer, zeer bedankt voor de hulp. Deze fiets was in een eerder stadium in de zoektocht afgevallen omdat ik dacht dat V brakes geen goed idee was. Nu blijkt dat dit reuze meevalt, was het toch wel weer een mooi alternatief.

Mooi dat je eruit bent.

Wat ontzettend onhandig dat de specificaties van die fietsen zo beroerd omschreven is.
Staat er bij de ene fiets wel een gewicht bij de andere weer niet.
Wil je weten of de velgremmen hydraulisch zijn: staat er niet bij.
Wil je weten of het achterlicht op de dynamo mee doet of batterijen nodig heeft - wordt niet vermeldā€¦

Inderdaad. Dat vind ik ook. Echt waardeloos. Het maakt het ook erg moeilijk om zo op internet goed keuzes te maken.

Heb inmiddels wel wat meer info, voor wie het interessant vindt.

Er zit tegenwoordig een Gates - CDN riem op (Geen Continental meer, hoewel sommige fietsenwinkels dat wel vermelden). De V-Brakes zijn van het type Shimano BR-T4000.
De voorlamp is met naafdynamo. Achterlicht is met batterijen. De versnellingsnaaf is Nexus 8. Het enige dat ik nog niet weet is of de Shifter ook van Shimano is, of dat dat een Gazelle-eigen shifter is.

Gewicht is 16.4 kilo.

De banden zijn volgens mij de Schwalbe Spicer. Ik weet dat niet zeker, ben het nergens tegengekomen, maar de Chamonix S27 lijkt erg op de S8 alleen is de S27 dan met derailleur versnelling. Dat op de S8 die Gates riem zit, en dat de remmen van Shimano zijn weet ik van Gazelle zelf. Dat het de BR-T4000 is, concludeer ik voorzichtig omdat die S27 die remmen ook heeft.

Geheel tegen mijn verwachtingen in (ik ben blij ook met de info die ik hier op het forum kreeg!) komen die V-brakes er eigenlijk erg goed uit. Ik heb echt nog de blokjes op de fiets van mijn moeder van vroeger in gedachten. Die remden eigenlijk helemaal niet. Gelukkig maar.

1 like

Uiteraard Shimano. Shimano eist altijd dat de volledige set wordt afgenomen. Vandaar ook dat andere merken nauwelijks een poot aan de grond krijgen. Gazelle van nu is een heel ander bedrijf dan 40 jaar geleden, al houden ze nog altijd de schijn op. Enā€¦ de fietsconsument houdt ervan om die illusie te koesteren.

Ook die zijn nog te krijgen. Dat die niet remden, lag alleen aan die gladde stalen velgen. Waardeloos.

PS:

Dat is het typenummer voor de Alivio groep, goed genoeg voor 5 jaar, misschien een keer blokjes vernieuwen voorkant.

Hoor van Gazelle dat er op de chamonix een c6011 Nexus 8 zit. Dat is de premium versie. Kwam wel eens berichten tegen waarin mensen niet zeker wisten of de Nexus 8 zelf al de Premium is, maar dat is niet zo.

C6000 is de serie Nexus 8.
C6011 is de Premium naaf Nexus 8
C6001 is de gewone Nexus 8.

Overigens zit die rode streep er niet meer op (althans als ik de fotos op de website van Shimano volg).

Er is wel in de C6000 serie nog een Di2 versie. Die heeft een blauwe streep.

1 like

Handige weetjes! :grin: