Welk merk?

Met een nieuwe baan wil ik ook een nieuwe fiets gaan kopen om er te komen. Dus bij een paar winkels langs gegaan en ik krijg geen duidelijkheid over de kwaliteit van de verschillende merken.

In het verleden heb ik altijd gehoord dat de grote merken goede fietsen leverden (Gazelle, Batavus, Sparta) en de goedkopere fietsen waren ook kwalitatief minder (Cortina). En bovenal: Nederlandse fietsen zijn de top en beter dan buitenlandse fietsen van vergelijkbare prijs.

Maar nu werd mij verteld dat de NL merken sterk achteruit zijn gegaan en de prijs niet meer waard (met name de bovengenoemde 3). Daarom veel buitenlandse merken als VSF en ook Cortina wordt nu als kwaliteitsmerk aangeprezen.
Bij fietsenwinkel.nl (vestiging hier in de buurt) werden ook de VanTuyl en Laventino aangeraden, omdat de afmontage met kwaliteitsspullen gebeurt en de fiets daarmee van gelijke kwaliteit is, maar goedkoper.
Daar werd Batavus specifiek afgeraden omdat de kwaliteit de laatste tijd erg slecht zou zijn en ze het merk daardoor niet eens meer voeren.

Wie kan me vertellen hoe het nu zit?

Als het helpt: Ik zoek een herenfiets voor woon-werkverkeer van maximaal 800 euro met Nexus-8 naaf en goede (hand)remmen. Vering in vork en zadel alleen als het goede kwaliteit is. Dit lijkt net een te laag budget te zijn voor een goede kwaliteit fiets met leuke aankleding, dus moet ik keuzes maken en kies dan liever voor kwaliteit dan extraatjes.

Vooraf: dat fietsenwinkel punt nl een merk voert betekent alleen dat ze een voldoende marge hebben bedongen bij de fietsfabrikant, zoals dus in het voorbeeld Batavus. Batavus wil zelf ook nog wat verdienen; geef ze eens ongelijk.

Sparta is overigens nooit een A-merk geweest. Mond tot mond reclame over fietsen van 50 jaar geleden geeft geen betrouwbaar beeld van de kwaliteit nu. Nederlandse merken hebben zeker kwaliteit ingeboet, maar daarnaast zijn er hele goede fietsen uit het buitenland op de markt gekomen. Denk aan Giant (al in de jaren '80), maar ook Trek in deze eeuw. VSF maakt (vrijwel alleen) stalen fietsen en staan daardoor in een eigen klasse. De slechte afwerking af fabriek is voor de Nederlandse dealer een ergernis. Maar ze worden goed verkocht.
In de jaren '50 en '60 werd de hele fiets in de fabriek van het merk gemaakt. Uitzonderingen: velgen, versnellingsnaven en banden. Dat is al lang niet meer zo.
Op de fiets staat de naam van de fabrikant, maar feitelijk komt alleen het (ontwerp van het) frame van bijv Batavus, en vaak komt ook dat uit Taiwan of China, gespoten en voorzien van stickers en al. Wielen worden meestal wel in het eigen bedrijf gespaakt, grotendeels machinaal. De aandrijfcomponenten zijn van Shimano of andere merken en dat is bij alle merken zo. Daarom is het van belang de kwaliteit van de gemonteerde Shimano groep te kennen.
Vering in voorvork is door een stalen spiraalveer. Demping -en daar gaat het om- is er niet. Eigenlijk alleen in echt dure mountainbikes.

Ik zou voorzichtig zijn met VanTuyl en Laventino, fietsenwinkel.nl staat niet alleen goed bekend

https://www.ad.nl/economie/fietsenwinkel-nl-misleidt-consumenten-met-recensies-en-nationale-e-bike-test~a4f7db910/

Wat naar mijn idee en fiets o.a. goed maakt zijn geen overbodige fratsen en goede componenten. Bij overbodige fratsen denk ik aan goedkope voorvorkvering en zadelvering en elk jaar een nieuw model met nieuwe marketing termen.

Behalve naar het merk zou ik ook naar de reputatie van de winkel kijken, zeker als je hem niet zelf onderhoudt.

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg!
Op basis van bovenstaande lijkt het me dat ik niet naar fietsenwinkel.nl moet gaan en hun eigen merk dus geen optie zijn.
Is Batavus dan wel aan te raden? Of kan ik beter naar andere merken kijken?
Op basis van wat ik hier lees, is het verstandig om te zoeken naar een herenfiets met Nexus 8 naaf, V-brakes en wat bredere banden zonder vering in voorvork of zadel. Liefst met naafdynamo.
Maar zaken als aandrijfriem ipv ketting worden dan te duur. (of toch de Cortina mozzo met riem en Nexus 8)

Goede uitgangspunten?
Zo ja, iemand tips?

Laat @MikeRZ zich hier maar over buigen. Een ding is onduidelijk: is dit een Gates tandriem of van Continental? De laatste is een onding gebleken.

Goede uitgangspunten wat mij betreft.

Een Cortina Mozzo lijkt een Continental riem te hebben (gehad). Of dat nog steeds het geval is weet ik niet maar het zou me verbazen als de versie met de Continental riem nog te koop is. Op zich zelf wel een aardige fiets voor de prijs lijkt me.

Wil je het onderhoud laten doen? Zo ja, stap eens met je lijstje langs wat winkels bij je in de buurt en vraag wat zij kunnen bieden. Een fysieke winkel is vaak niet goedkoper maar zou zich moeten terug betalen in service en onderhoud.

Ik vraag me dat af. Je moet een moderne lichtgewicht natuurlijk niet vergelijken met een jaren 60 fiets met stalen frame en stangen trommelremmen.

Ik kocht mijn eerste fiets een Gazelle Sport E in 1968. Met stalen frame, 4 versnelling-derailleur en veel aluminium onderdelen.
Ik moest ieder jaar de ketting en de pion vervangen en na 4 jaar met een boekentas op de fiets brak de velg van het achter wiel. Een paar jaar later heb ik de versleten trapas, cranks en trappers vervangen. Eind jaren 70 brak het aluminium stuur doormidden. Ik heb hem altijd goed onderhouden met een jaarlijkse beurt waarbij ik praktisch alles demonteerde, schoonmaakte, smeerde en indien nodig verving.
Kortom ik denk dat een moderne Chamonix S27 echt niet veel minder is. En de prijs HFL 299,00 met 50 jaar inflatie correctie maakt ook niet veel uit lijkt me.

In de jaren zestig en zeventig werden alle geproduceerde fietsen aan de man/vrouw gebracht. Ook al was de kwaliteit middelmatig. Een pignon die ieder jaar vervangen moet worden is beslist middelmatig, zo niet slecht. Een pignon gaat in de praktijk veel langer mee dan een cassette. In een pignon zit wel twee maal zoveel staal, dan in een cassette. Een velg die breekt is absurd. Komt niet door die boekentas. En, aan het onderhoud ligt het ook niet. Het basismateriaal was gewoon inferieur. Nu is er veel meer concurrentie en kun je je dat als fabrikant niet meer permitteren. De Nederlandse fabrikanten hebben te lang op hun lauweren gerust.
Wat is jouw tip voor @woon-werkfietser ?

Er wordt vaak beweerd dat vroeger alles beter was (dus ook fietsen). Volgens mij is dat zeker niet altijd waar. Vandaar mijn ervaringen. Ik moest die pion vervangen omdat de tandwielen na 4 - 5000 km versleten waren. Vond ik vrij normaal. Overigens heb op die fiets wel 14 jaar ~ 4000 km per jaar gereden.
ik heb nu een Gazelle Impale 10 jaar oud met ongeveer 40.000 km zomer en winter. Een paar kettingen, banden, zadel, snelbinders, jas beschermers en handvatten vervangen. Wat mij betreft prima.
Als ik een nieuwe nodig had zou ik weer naar Gazelle kijken. Grenoble C8 of zoiets.

Nog even het verschil tussen een cassette en een pion. Ik dacht altijd dat een cassette een set tandwielen was en een pion het geheel van tandwielen en freewheel. Dat hoeft op zich nog niets te zeggen over de kwaliteit van de tandwielen.

De omschrijving is correct. Een schroefpignon (ik geef de voorkeur aan deze benaming, omdat velen nog altijd denken dat een pignon hetzelfde is als een cassette) heeft veel hogere en dikkere tanden en daarmee potentieel (en in de praktijk) een veel langer leven.

Vandaag toevallig bij een fietsenwinkel geweest (reparatie aan mijn huidige fiets) en 2 nieuwe opties:
De VSF T50 werd aangeraden als goede prijs-prestatieverhouding. (nexus-8, Magura HS11, dikke banden, geen vering voor 750 euro) of een Azor (New Orleans met naafdynamo, nexus-8 en rollerbrakes, geen vering voor rond de 900 euro) als betere kwaliteitsoptie.

Iemand een advies hierin? Hoe verhouden deze merken zich tot Batavus of Cortina?

Algemeen fietsmerken vergelijken is mijns inziens niet zinvol. Wel indien je naar fietsen in dezelfde prijsklasse kijkt. De VSF T50 met Magura en 8v naaf zou mijn voorkeur hebben, zeker voor die prijs. Heb je die fietsen al gereden? En?
Rollerbrakes remmen altijd, ook als je niet remt!

Met @Sjef eens, de VSF met die opties en die prijs is een mooie optie.

Bedankt voor de hulp hierbij!

Op basis waarvan zouden jullie voor de VSF kiezen?
Want dit verbaast me een beetje, aangezien de Azor als veel betere kwaliteit wordt gepresenteerd en jullie allebei de VSF aanraden…
Uiteraard ga ik nog een proefrit maken voordat ik beslis.

Azor maakt sterke, maar ook heel zware fietsen. Gewicht is geen kwaliteit, integendeel. Wanneer je die sterkte (en het gewicht) niet nodig hebt, dan is Azor minder geschikt voor je. Al maken ze tegenwoordig ook fietsen met aluminium frames. Daarom is een proefrit beslist aangeraden. Een logge/trage fiets is voor veel woon-werkkilometers ongeschikt. Azor gebruikt een “luie” geometrie: zit- en stuurbuis staan erg schuin, ca. 66º. Erg lastig om snelheid te maken. Daarvoor is een steilere stand van de buizen nodig. VSF’s geometrie is daar beter voor geschikt: 71-72º. Je zit dan beter ten opzichte van de pedalen.
Pluspunt van VSF: veel modellen van VSF zijn geschikt voor dikke banden, zoals de Schwalbe Big Apple in de maat 50-622. Dit geldt ook voor de T50. Als je eenmaal de Big Apple banden gereden hebt, wil je geen andere meer. Weinig weerstand en veel comfort (zelf meer dan 30000 km ervaring). De VSF frames kunnen ook zware personen dragen: de T50 tot 140kg. Ook de VSF zou ik beslist proefrijden, vooral om de juiste maat te kiezen. VSF bouwt namelijk heel lange frames: afstand zadel tot midden van stuur. Nog een pluspunt is het gebruik van poedercoating in plaats van spuitwerk. Zeer sterk en milieuvriendelijk.

1 like

Het heeft even geduurd, maar de keuze is gemaakt en de nieuwe fiets is binnen.
Op basis van de proefrit heb ik de Azor gekozen (New Orleans met stalen transportframe, naafdynamo, nexus-8 premium en rollerbrakes, geen vering, Schwalbe Big apple banden) en deze bevalt erg goed!
Bij de proefrit vond ik de VSF best zwaar trappen en de Azor veel soepeler.

Nu in gebruik blijft dat gevoel: De fiets rijdt makkelijk en soepel. En zelfs in de framemaat 62 voelt deze heel compact en stabiel aan. De versnellingen werken super en de remmen (extra grote rollerbrakes) remmen ook heeeel erg goed. De automatische verlichting op naafdynamo is gewoon makkelijk.

Iedereen hier bedankt voor de adviezen!

Goed terug te horen, fijn dat de fiets bevalt!

Na een proefrit een besluit nemen is altijd het beste idee, mooi dat de Azor Schwalbe Big apple banden heeft, dat komt zeker het fietsgevoel ten goede. Verder een mooie degelijke fiets.

Ik ben wel een beetje verbaasd dat de VSF zwaar trapte de meest logische verklaring daarvoor is dat de banden te zacht waren opgepompt en/of dat er erg stugge banden op zaten.

De fiets heeft Big Apple 50-622 banden. Die rollen bij een bandenspanning van zo’n 2 bar nog licht.
Dus ik ben ook wel benieuwd. Andere mogelijke verklaringen:
-Net iets andere houding.
-Ketting te strak
-Fietsen niet in dezelfde versnelling vergeleken (rendement van nexus8 is in de directdrive van 5 veel beter dan in 4 en duidelijk beter dan in de 6, 7 en 8)
-’ Maandagochtend’ exemplaar Nexus8 (rendement van naven zal ongetwijfeld wat variëren, maar ik heb daar nooit metingen van gezien)

De winkel had het over verschil tussen de N8 en N8 premium, maar dat lijkt mij eigenlijk sterk.
Wat lage bandenspanning en/of ketting niet optimaal lijkt me veel logischer.
Versnellingen heb ik wel 1-op-1 vergeleken. Mijn vorige fiets had ook een N8, dus redelijk bekend welke weerstand bij welke versnelling hoort. Misschien nog een verschil in eindoverbrenging, maar de snelheid is lastig in te schatten. Dus niet goed te bepalen.

Omdat ik de zitpositie op de VSF minder prettig vond, ben ik er niet verder naar gaan zoeken.
Mijn gevoel zei de Azor en dat heb ik gevolgd.

Overigens voel ik (ook) bij de Big apples een duidelijk verschil tussen 2,5 en 4 bar.