Welke cassette op Batavus Dinsdag Sport 10?

Weet iemand welke cassette er op een Batavus Dinsdag Sport 30 zit? Het gaat mij niet om het type maar om de maat/aantal tandjes van de tandwieltjes achter.
Op die fiets zit Shimano Deore en achter 10v.

Ik wil nl. de onderlinge verhoudingen vergelijken met een Nexus 8 naaf.

Voor mijn aanschaf twijfel ik tussen de Dinsdag Sport 30 en een Victoria 5.8 (met Nexus 8 naaf).
Ergens in een Duitse test las ik de opmerking dat versn.naven tussen de versnellingen grotere stappen maken dan derailleurs (gemiddeld).
Ik wil er voor waken dat ik (voor 99% vlak rijden) met een naaf te grote verhoudingstappen zou gaan maken. Dan zou een derailleur misschien toch meer fietscomfort geven; steeds het fijnst aanvoelende verzet.

Voor het beeld hierbij de gemiddelde stapgroottes van 2 fietsen:
MBK derailleur-6 (huidige fiets): gem. 14% (14-16-…24). Verhouding v6/v1= 1,7.
Nexus 8: gem. 17%. verhouding v8/v1 = 3,1).

Voor de compleetheid: in geval van de Dinsdag Sport 30 zou ik de 3 voorbladen willen vervangen door 1 voorblad.

Een cassette is een slijtage artikel. Daarvoor laat je een fiets niet staan, maar je koopt de passende cassette erbij en vervangt de niet gewenste cassette, of misschien wil de verkoper dat wel voor je doen voor een kleine vergoeding (beter, in verband met garantie). 10v cassettes zijn er van 11-25t tot 11-42t en veel varianten er tussen in.
Momenteel zijn veel onderdelen, ook cassettes, niet verkrijgbaar (corona). Deore derailleurs (er zijn wel heel veel types!) schakelen ook 11-28t cassettes al staat er van niet. Kettinglengte is wel critisch.
Overigens schat ik op grond van foto op Batavus site: cassette 11-32t.

Sjef, bedankt voor jouw reactie.
Met 11-32T is het verzetbereik een factor 2,9, terwijl die van de Nexus-8 naaf factor 3,1 is.
Dat zou betekenen dat die derailleur vrijwel hetzelfde bereik heeft als de Nexus-8, maar dan verdeeld over 10 i.p.v. 8 versnellingen, wat zich vertaalt naar een kleinere stapgrootte voor de derailleur : ca. 11% tegenover 17% voor de Nexus-8.
Mijn huidige MBK-fiets heeft een bereik van 1,7 over 6 versnellingen, dus gem. stapgrootte van 14%.
Een nieuwe fiets met derailleur is natuurlijk altijd meer naar smaak aan te passen, ja.
Maar een naaf heeft ook zo zijn voordelen.

Misschien moet ik ergens eens uitproberen hoe die Nexus-8 aanvoelt.
Maar ervaringen van anderen zijn ook welkom !

Ja, ik zou zeker eens proberen hoe een Nexus-8 aan voelt.

Ik fiets in non-Coronatijden dagenlijks op een fiets met een Nexus-8 en dat bevalt prima. In combinatie met een riem (of kettingkast) een onderhoudsarme oplossing voor fietsen die ook bij minder mooi weer gebruikt worden.

Die 17% betekend bij 70 toeren, 60 voor een versnelling hoger en 82 voor een versnelling lager, in de praktijk zit je maximaal de helft “verkeerd”.

Die proefrit heb ik gisteren gemaakt op 2 Victoria fietsen; met een Nexus-8 en een Nexus-7 naaf.
Dat beviel mij erg goed. De versnellingen liggen bij beide naven voldoende dicht bij elkaar. Was voor mij voldoende overtuigend.
Mijn alternatief, Batavus Dinsdag Sport 8 of Sport 30, vond ik direct al minder interessant.
Resultaat is dat ik gisteren direct maar een Victoria Trekking 5.8 heb gekocht.

NB. Een zaak in Den Haag, die Victoria verkoopt is Binkbikes. Klantgerichtheid is daar super…

Was overigens moeilijk om te zeggen dat Nexus-7 minder fijn (niet merkbaar zwaarder trappen) was dan Nexus-8.
Wel merkbaar was dat de Nexus-8 een groter bereik heeft; V1 iets lichter verzet dan bij Nexus-7 en V8 iets zwaarder dan v7 bij Nexus-7. Op papier heeft Nexus-8 een bereik (verhouding zwaarste/lichtste versnelling) van 3,1 en Nexus-7 een bereik van 2,4. Nexus-8 kan dus (heuvel op of af of harde wind mee/tegen) iets meer trapcomfort geven.