Welke elektrische fiets ombouwset ?

Gerald maandag, 8 augustus, 2011 - 07:50

Door een nieuwe baan en de gegroeide woon-werk afstand (ca. 27 km) overwoog ik de aanschaf van een elektrische fiets. Het bezoek aan een paar winkels leerde me dat de prijs van een fiets die geschikt is voor dit wat grotere ritten, al gauw richting de 2500-3500 euro gaat.

Met een prima fiets in de schuur (Gazelle Chamonix) die bij inruil nog slechts een paar honderd euro oplevert, ben ik gaan zoeken naar alternatieven ...... er zijn ook ombouwsets die volgens de specs voldoende capaciteit bieden voor mijn woonwerkverkeer.

Nog een paar winkels bezocht en hun gevraagd wat ze vinden van deze ombouwsets ,,,,,, (voelt een beetje als bij het overwegen van een dikke Volvo aan de dealer vragen, wat hij denkt van een Smart .......) ..... jawel steeds hetzelfde antwoord, "daar horen we geen goede dingen over" oid. ........ begrijpelijk, want die verkopen liever een nieuwe elektrische fiets van 2500-3500 euries.

Er zijn inmiddels best wat van die ombouwsets .........

Ik kan me voorstellen dat er inmiddels ook wel wat ervaringen zijn zo links en rechts, maar ik kan er behalve ervaringen van mensen die of gesponsord worden door de fabrikant of van de fabrikanten zelf, niet echt gebruikers ervaringen over vinden.

Kortom loont het de moeite om zo'n 500-800 euro uit te geven aan een ombouwset ?

Wat zijn de ervaringen ?

Gazelle Chamonix Lite Hybrid

Beste heer Schuit,

Ik kan het niet laten om toch even namens www.ebike-kit.nl te reageren, ik zal het objectief houden.

Het is aan u om de overweging te maken tussen een nieuwe elektrische fiets of ombouwen van uw Chamonix. Een tip die ik u kan geven: ga proef fietsen en vergelijk nieuwe e-bikes en/of de diverse ombouwsets onderling.

Uw Chamonix zal (naar ik verwacht) uitgerust zijn van carbon frame. Carbon is bijzonder sterk en te voorzien van een ombouwset. Ik raad u wel aan na te gaan of er geen kleine haarscheurtjes in uw frame zitten. Dat wil soms nog wel voorkomen in carbon frames (valt onder garantie van Gazelle) en zou het frame bijzonder slap maken.

Een foto van een Chamonix voorzien van onze EBIKE-KIT ombouwkit kunt u bekijken op: http://www.flickr.com/photos/ebike-kit/5810692353/in/set-721576267844807

Succes met uw keuze.

Gr, Jan-Willem van Mourik van EBIKE-KIT
Tel: 073-7600068, E: contact@ebike-kit.nl, I: www.ebike-kit.nl

ebike-kit.nl (niet gecontroleerd) donderdag, 11 augustus, 2011 - 01:05

Hallo, ik las je/uw

Hallo,
ik las je/uw berichtje.

Ik heb intussen al 10 jaar ervaring met electrische fietsen. Mijn mooiste ervaring tot nu toe is de ombouwset van FMH-motor in Geldrop/Eindhoven.
Ik heb bij hun de set gekocht met een 36V/10Ah Lithium Polymeer accu en 36 Volt voorwielmotor. Ik heb een trekking fiets, die ik in ongeveer 3 uur tijd heb omgebouwd tot een volwaardige electrische fiets. De prijs lag ergens in de buurt van de 750 Euro.
Het grappige aan het verhaal was dat de motor in het voorwiel was gemonteerd en dat er zelfs een binnen- en buitenband al om zat.
Voordien heb ik een Gazelle Easy Glider en een Giant gehad. Stuk voor stuk heel duur en beslist minder dan wat ik nu heb.

Als je een beetje meetrapt is een actieradius van tussen de 90 en 150 km geen zeldzaamheid. Laat je de motor volop werken (stand 3) dan ben je met 60 km aan het eind. Ik heb inmiddels met deze set dit jaar 1200 km gefietst en ben nog steeds 100% tevreden. Als hij het onverhoopt over een jaar of 3 - 4 mocht begevn, staat mijn keus alweer vast.
Ik hoop dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan de zoektocht. Niet bang zijn. Gewoon doen. FMH (ombouwsetelektrischefiets.nl)

willemR (niet gecontroleerd) vrijdag, 12 augustus, 2011 - 20:19