Welke elektrische fiets ombouwset ?

Ik wil de Koga Myata Traveller van mijn vrouw ombouwen, zodat we weer fietsvakanties in het buitenland kunnen doen. Wie heeft hier ervaring mee? Tips van harte welkom!

Ik heb geprobeerd om via juridische weg mijn gelijk te halen tegen http://www.elektrischefietswielen.com/ , maar dat zou helaas meer kosten dan dat het zou opleveren. Kosten van bijvoorbeeld dagvaarding kunnen niet verhaald worden ondanks dat de heer Cnossen voor de juridische kosten zou moeten opdraaien als ik zou winnen, wat in dit geval vrijwel zeker is, zo is mij verzekerd. Ondanks dat het me nog steeds enorm frustreert laat ik het er maar bij zitten.
De les is dat ik te goed gelovig ben geweest en me niet heb gerealiseerd dat allerlei beunhazen ook een graantje proberen mee te pikken van een hausse in elektrische fietsen. En als ze niet aangesloten zijn bij een organisatie, heeft dat meestal wel een reden en sta je bij geschillen in de kou.
PRH

Ik zou de RIH Silverstone van mijn vrouw willen ombouwen, welke set is het beste hiervoor.

Ik heb een Koga Myata Grantour, is deze om te bouwen en welke set is daar voor geschikt

Laat mijn weten,wat denk je ér aan
Ps: greenbikekit.com

Ik heb een Batavus Padova easy elektrische fiets ik rij er al 6 jaar mee naar volle tevredenheid.

Nu ben ik bang dat ik binnenkort toch wel een nieuw batterijpakket zal moeten kopen voor in het frame (20.000 km al gereden). Bij Batavus is dit erg prijzig las ik.

Ik kan met mijn fiets maximaal 25-30 km ver komen met een opgeladen batterij.

Als ik inderdaad een nieuwe batterij moet kopen wil ik er graag een waar ik veel verder mee kom bijvoorbeeld 90 km.

Is het dan niet handiger om een ombouwpakket op mijn fiets te laten monteren?

Met vriendelijke groet,
LHM

Hallo,

Met interesse lees ik dit forum.
Nu ben ik op zoek naar een ombouwset voor mijn fiets. Zelf heb ik een beperking en mijn fiets is ook niet een standaard, zeg maar…

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat iedere fiets omgebouwd kan worden. Nu lees ik dat dit niet zo is.
Vanmiddag belde ik met V-fiets, zij lijken veel speciale fietsen om te bouwen en zij geven aan dat het geen probleem is.

Ik moet nu via een zgn fietsselector aangeven wat mijn wensen zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?
http://www.v-fiets.com/shop/fietsselector

Bedankt!

Danielle

Ik heb een slechte ervaring met http://www.elektrischefietswielen.com/ Ik wilde de JanJanssen fiets van mijn vrouw ombouwen tot elektrische fiets. Ik kwam op deze site omdat ze een aantrekkelijke prijs vroegen, extra vaak oplaadbare batterijen leverden en de geleverde motor “stil” zou zijn, helaas gold dat laatste niet voor de motor die ik bestelde. Later realiseerde ik mij pas dat 2000x opladen leuk klinkt, maar je in de praktijk nooit 100.000km fiets, om dat ook werkelijk te gebruiken.

Na aankomst van de spullen liepen we gelijk al vast, de motoras was te dik en de voorvork niet breed genoeg. Wij zijn toen naar onze eigen fietsenmaker gegaan voor hulp, die raadde ons aan om niet de voorvork met de hand open te buigen, zoals de leverancier ons aanraadde, maar om dit mechanisch te doen, omdat als de voorvork niet precies gelijk is uitgebogen er mogelijk frictie op de motorassen komt en je uiteindelijk de motor vernielt. Reactie van elektrischefietswielen.com: “De fietsenmaker verkoopt jou liever een elek.fiets en deze jongens hebben waarschijnlijk geleerd om op angst gevoelens van mensen te werken”.
Daarnaast bleek dat de bewegingssensor door een andere crank op de JanJanssen niet zonder allerlei aanpassingen te plaatsen te zijn. Uiteindelijk hebben we besloten om alles terug te sturen, ook omdat de nieuwe bagagedrager met batterij mogelijk niet stevig genoeg zou zijn om ook nog vakantie fietstassen erbij te dragen.

Helaas was het verhaal nog lang niet klaar, hij heeft ons €120 minder teruggestort dan dat we hadden betaald. Niet alleen het inspaken van de motor in onze eigen velg, maar ook nadat ik de losse motor plus spaken terugstuurde rekende hij ons het terug moeten inspaken van zijn motor = 2x €45; Het ontbreken van een lege verpakkingsdoos die we bij het terugsturen over hadden werd ons berekend a €10 + btw, en de verzendkosten die hij had gemaakt. Toen ik mijn as en spaken terugvroeg om de fiets weer compleet te hebben, bleek hij alleen nog de as over te hebben, de spaken waren kapot geknipt en dat dan was jammer voor mij!

Even de naam van deze klant:

Peter Henken,
Den Haag,

Toch even een reactie van www.elektrischefietswielen.com .
Peter heeft een set na wat overleg bij ons besteld.
De voorvork is geen enkel probleem, bij een vork met een uitvalnaaf zijn de sleuven waar de as invalt tussen de 9 en 9.5 mm en meestal is het al voldoende om de verf eruit te krabben om de as van de motor van 10 mm passend te krijgen en anders nog een klein beetje uitvijlen en de boel past.
Het verhaal van de fietsenmaker waar Peter schijnbaar meer vertrouwen in heeft dan ons advies is echt totale onzin. Dus als de vork een beetje knelt met zo’n 5- a 10 Kg zou dat meer schade aan de motor berokkenen dan het vastzetten met de moeren op de as? Die een kleine 1000 Kg op kracht op de as uitoefenen? Met alle respect voor de fietsenmaker maar dit is echt de allergrootste kul die er bestaat.

Hoe kan hij nou schrijven dat de motor geluid maakt, heeft hij niet eens het wiel in de fiets gehad om dit kunnen testen en dus hoe komt hij aan het verhaal dat deze geluid maakt.

Voor de Crank van de fiets van Peter heb ik hem gewaarschuwd alvorens hij de set kocht dat dit met enig knutselwerk mogelijk was en dus was hij daarvan op de hoogte.

Verder heeft hij nog de mogelijkheid gehad om de met de fiets naar Wormerveer te komen zodat wij een helpende hand toe te steken.
Tevens is Peter nog in de gelegenheid gesteld om de doos alsnog terug te sturen.

In de leveringsvoorwaarden staat vermeld dat bij retourzendingen de originele verpakking gebruikt dient te worden en daarmee is hij in gebreke gebleven door de doos van het wiel (net de duurste door de bescherming) niet mee terug te sturen.
Het om spaken van een wiel geschied door uit een origineel wiel de motor te verwijderen en in de gewenste veld weer in te spaken en ja om de kosten laag te houden worden de spaken doorgeslepen en nieuwe spaken gebruikt om deze weer in te spaken, dit houd dus in als iemand een om gespaakt terug stuurt het wederom terug spaken van de motor in de originele velg ook betaald.

Het wiel is speciaal in opdracht van Peter om gespaakt en mag Peter blij zijn dat ik hem niet ook nog de motor en dus de complete € 254,00 in rekening heb gebracht.

Kortom dit avontuur heeft meneer Peter weliswaar een aardige som duitjes gekost maar hij is zeker niet getild.

En nog even voor de duidelijkheid dit is de eerste set die ik retour heb gekregen en als Peter de velg niet op voorhand had laten om spaken waren de kosten tot enkele tientjes beperkt gebleven.

Dus bij deze als nog een sorry voor Peter ik hoop dat hij volgende keer gaat nadenken alvorens hij aan een iets technisch avontuur als dit begint.

Rob Cnossen
www.elektrischefietswielen.com
te Wormerveer

PS. Gelukkig zijn er mensen die iets genuanceerder over denken. http://elektrischefietswielen.com/contents/nl/d31_referenties.html

Er staan teveel onwaarheden in de reactie van de heer Cnossen van http://www.elektrischefietswielen.com/

Ten eerste de voorvork, dit is een voorvork van een JanJanssen Rohnin, een trekking fiets met extra dikke buizen, dat is niet een voorvork die je even open buigt zoals bij een gewone fiets. Daar heb je heel veel kracht voor nodig, als het al lukt, met mogelijk het risico dat het scheef komt te staan en daardoor volgens de fietsenmaker mogelijk problemen verderop met de motor vanwege frictie. Ik kan het niet beoordelen, maar wie moet ik dan geloven: de fietsenmaker met ongeveer 20 jaar ervaring, zelf een lange afstandsfietser met kennis van elektrische fietsen, die meerdere fietsen per week naar elektrisch ombouwt of de heer Cnossen die volgens zijn eigen site twintig jaar werkzaamheden heeft verricht op videogebied en “het als een uitdaging ziet om er weer eens wat anders bij te gaan doen” en nu dus elektrische fietswielen verkoopt, nadat hij zijn eigen set zelf gemonteerd had.

Ik heb inderdaad niet gehoord hoeveel geluid de motor maakt, maar meneer Cnossen heeft mijzelf gezegd dat de Vbrake motor, nadat ik hem had besteld, helaas meer geluid maakt dan de Rollerbrake. Vbrake en Rollerbrake zijn het soort rem dat je gebruikt dus niet inwisselbaar. Ik heb niet op de site gelezen dat daar een geluidsverschil zit, en geluid is toch echt wel een bepalende factor bij de keuze.

De heer Cnossen heeft mij NOOIT van te voren gewaarschuwd dat de crank met enig knutselwerk er op gezet moest worden. Pas NADAT ik de crank problemen aankaartte bij hem kreeg ik deze email: “Je zal wel het magneetplaatje uit moeten boren en van de trapper een paar mm afslijpen. Dan zit er een verdikking in het magneetplaatje en die kun je ook gelijk met het vlakke stuk slijpen en dan moet het lukken”. Enig knutselwerk??? Niet mijn idee van ‘enig’ knutselwerk en bovendien ook weer volgens de fietsenmaker moesten er ook nog gaatjes geboord worden en vastgelijmd om het geheel vast te zetten.
Integendeel bij aankoop van de set had de heer Cnossen mij gemeld, en ik citeer maar weer even: ”Het monteren is niet moeilijk,…… Echt het is een appeltje eitje”

Waarom de heer Cnossen meent dat hij €254 in rekening had kunnen brengen, omdat hij de motor had ingespaakt op mijn verzoek is mij een raadsel, de motor is keurig teruggestuurd zonder ooit gebruikt te zijn. De heer Cnossen vindt dat ik niet getild ben, maar als je €120 minder terugkrijgt dan je betaald hebt, ben je naar mijn idee wel getild.

Verder heb je gewoon rechten als consument in Nederland ook al vindt de heer Cnossen van niet. Ik heb mij inmiddels juridisch laten voorlichten en de leverancier mag je geen verpakkingsdozen in rekening brengen, (staat overigens ook niets van bij in de leveringsvoorwaarden en daarnaast alles kon in een doos terug naar hem en wie gaat er dan nog de overgebleven lege kartonnen verpakkingsdoos, echt niets geen bijzondere doos, terugsturen??), mag je geen verzendkosten rekenen, heb je recht op teruggave van jouw spullen, de spaken in dit geval. Plus ik vind dat ik gewoon misleid ben door iemand die pretendeert heel veel kennis van fietsen te hebben, maar dat dus gewoon niet heeft. Hij verkoopt een standaard set voor een “gewone” fiets, die niet paste op onze fiets en noemt dat dan vervolgens een “technisch avontuur”.

Dit had wat mij betreft gewoon in den minne geschikt kunnen worden waarin beide partijen een stukje toegeven, ik heb mijn best gedaan, maar het is niet gelukt. Ik laat het er niet bijzitten dus dat wordt waarschijnlijk een gang naar de rechter.

Wat betreft de referenties op de site elektrischefietswielen.com, de heer Cnossen beheert deze site zelf, onwelgevallige referenties zult u hier vast niet vinden.

Beste Bernard,

Fijn dat meneer Cnossen zo’n loyale klant heeft die gelijk bereid is ook zijn mening te geven, hoewel ik vermoed dat u niet geheel toevallig op deze site terecht bent gekomen.
Ik ben blij dat u goede ervaringen heeft met de heer Cnossen, ik helaas niet.
Ik kan verder niet zoveel met uw mening, want u bent duidelijk niet goed geïnformeerd.

Dit heeft zich zeker 3 jaar geleden afgespeeld en de Heer Johan Heer heeft er eerst een jaar mee gereden en kwam bij met de boodschap dat zijn vrouw zwaar hartpatiënt was en dat zij haar fiets niet meer gebruikte en dat hij op haar fiets wilde gaan fietsen en ja hij had al eens over het geluid geklaagd maar bij het test rijden door mij heeft de motor zeker niet het geluid gemaakt zoals hij nu weergeeft.
Hij moet natuurlijk niet verwachten dat hij het volle bedrag terug krijgt na ruim één jaar de set gebruikt te hebben met als ik me het goed herinner een paar duizend km op de tellen plus daarbij had hij ook nog eens gaten in de bagagedrager geboord.
Zijn set werkt inmiddels al zo’n kleine 3 jaar bij een andere klant naar volle tevredenheid.
En laten we eerlijk wezen, 3 jaar geleden maakten de sets meer geluid als nu de techniek staat niet stil.
En als je de goedkoopste set koopt en dan een andere motor wilt hangt daar een kostenplaatje aan.
Weet je Johan het is niet zo moeilijk om iemand de kroon van het hoofd te stoten maar kom dan wel met goede argumenten.

Mijn ervaring is van zo’n 2 jaar terug. Ik kocht een ombouwset voor een voorwiel met rollerbrake. Heb deze afgehaald in Wormerveer. Een groezelig winkeltje in een achteraf straatje. Maar het ging natuurlijk om de ombouwset. Deze was wel compleet maar het ombouwen van mijn Gazelle fiets ging vrij moeizaam. de bagagedrager bleek niet te passen en de motor ging maar met lastig in de voorvork. Met vijlen, zagen en boren heb ik het geheel uiteindelijk passend gekregen. Het motortje functioneerde goed wat betreft trekkracht, maar was onder bepaalde omstandigheden zeer rumoerig. Een hoog fluitend, gillend geluid waar omstanders verschrikt van opkeken. De fiets in de auto gepropt en terug naar Wormerveer. De heer Cnossen hoorde het geluid aan maar had geen oplossing. Een andere controller bracht geen verbetering. Ik kon wel tegen bijbetaling van €60 een andere motor proberen, maar onduidelijk was of deze minder geluid zou geven. Bovendien was deze motor voorzien van een zilverkleurige velg, terwijl mijn fiets zwarte velgen had. Dus dat betekende ook nog extra kosten voor omspaken. Ik deed mijns inziens terecht een beroep op garantie, maar dat zag de heer Cnossen toch anders. Kortom het probleem werd niet opgelost. Uiteindelijk heb ik de hele set kunnen terug verkopen. Verlies €400. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een paar duizend kilometer met de set heb gereden, maar toch een duur avontuur. Ik kan al met al niet aanraden bij deze zaak een ombouwset te kopen.

Revieuw op ombouwset van Powerbike.
Na 1300 km in drie maanden gefietst te hebben vind ik het een mooi moment om een revieuw te schrijven. Van te voren vond ik het lastig uit te zoeken welk ombouw pakket voor mijn fiets geschikt zou zijn en passen bij mijn wensen. Naar mijn idee is er veel verschil in kwaliteit. Powerbike sprong ervoor mij uit waardoor ik contact opnam met powerbike om te vragen of er een dealer in mijn omgeving aanwezig was. Dat was helaas nog niet zo. Toen ben ik met toeval terecht gekomen bij JZ fietstechniek Veenendaal (fietsenmaker) die ervaring had met het ombouwen van gewone fietsen naar elektrische fietsen. Deze fietsenmaker had nog niet eerder fietsen omgebouwd met een power bike ombouwset maar vond net als ik de specificaties veelbelovend. Op wens van mij een powerbike ombouwset bestelt met een lifepo accu. JZ Fietstechniek heeft tijdens dit proces goede informatie en service geboden wat echt een compliment waard is! Bij ‘oplevering’ was de bedrading goed weggewerkt waardoor het eindresultaat strak en netjes uitte. Na de 1300 km. Fietsplezier zit alles nog netjes op zijn plek. Rond de 500 km. Gereden te hebben bood de fietsenmaker een servicebeurt aan om alles na te lopen wat kosteloos was. Nadat ik de oplader een aantal keren gebruikt had hield deze ermee op. Kan gebeuren zou ik zeggen. De fietsenmaker bestelde snel een nieuwe en ik kreeg kosteloos een nieuw exemplaar in enkele dagen. Zowel service van de fietsenmaker als van Powerbike. Van de fietsenmaker heb ik te horen gekregen dat hij bij meerdere klanten een powerbike set geïnstalleerd heeft met positieve ervaringen.

Ik heb wat ervaringen met andere elektrische fietsen maar vind de powerbike er echt uitspringen omdat de ondersteuning per stand zoveel watt afgeeft en blijft geven. Ongeacht hoe hard je fietst wordt er bijvoorbeeld in stand 1 50 watt afgegeven en in stand 3 250 watt. Of je nu 20 km fietst of 25 km maakt niet uit. Dat vind ik echt een pluspunt.

Mocht je als lezer twijfelen om een nieuwe elektrische fiets te kopen of het om te laten bouwen wil ik het advies geven wanneer je over een degelijke fiets beschik voor een ombouwpakket te kiezen. Ik fiets er 50 km. Per dag voor woon en werkverkeer heb heb er zeer veel plezier van. Ik stap liever op de fiets als dat ik de auto pak. Op het moment dat ik mij fit voel gebruik ik minder ondersteuning en als ik na een dagje werken weinig energie over heb ben ik veel aan het ‘freewelen’ waarbij ik met gemak 20 km per uur fiets zonder kracht te zetten op de pedalen. Zonder ondersteuning was het niet haalbaar deze km. Te maken voor woon werk verkeer.

Wanneer ik toe ben voor een nieuw ombouwpakket zal ik met 100% kiezen voor JZ fietstechniek maar ook zeker voor een powerbike set!

Pluspunten op een rij;

  1. Zeer krachtige ondersteuning
  2. Een eerlijke prijs voor zoveel kwaliteit
  3. Ondersteuning blijft tot het laatste moment krachtig
  4. De bedrading kan mooi weggewerkt worden. Heb ik laten doen door mijn fietsenmaker JZ fietstechniek uit Veenendaal die nu dealer is geworden.
  5. Veel informatie zichtbaar op de ‘fietscomputer’.
  6. Zeer goed achterlicht ingebouwd in de accu.
  7. Hoewel het om voorwielaandrijving gaat is de kracht berg opwaarts zeer goed.
  8. Alles bij elkaar geeft het de betrouwbaarheid van een ‘porche’ onder de elektrische fietsen. Ook omdat ik zonder enige moeite andere fietsers voorbij fietst.

Minpunten;

  1. Op het moment van aanschaf was een zwart achterrekje waarin de accu zit niet leverbaar maar alleen in het grijs. Dit vind ik jammer omdat mijn fiets niet overkomt als 1 geheel. Ik hoop dat Powerbike dit punt gaat oppakken.
  2. De motor is zeer krachtig wat te prijzen is maar het geluid is bovengemiddeld in vergelijking andere elektrische fietsen. Op het moment dat dit ten koste zou gaan van de kracht van de motor zou ik toch voor de kracht gaan dan voor een stillere motor.

Powerbike bedankt!

Ook hele slechte ervaringen met elektrischefietswielen.com.
Op 26-03-2013 heeft dhr. Cnossen mijn Gazelle fiets omgebouwd met een Rollerbrake set met 36 volt LiFePo4 Batterij Led voor de prijs van €887.00 inclusief montage.
Thuis gekomen na montage kreeg ik de accu niet in de drager waardoor ik niet meer kon fietsen dus weer 138 km retour van Leusden naar Wormerveer gereden.
Toen ik weer thuis kwam zag ik een scheurtje bij de schroef van het achterlicht, maar wilde niet gelijk weer een keer 138 km rijden voor reparatie en de Zaanse Schans had ik ook al gezien.
Ik kon toen bijna 70 km rijden op 1 accu dus dat klopte met wat ik op z’n website gelezen had nl. Tussen de 60 en 125 km met 1 accu.
In juni 2013, in Spanje, hield de motor er mee op. De remsensor was kapot en i.o.m. dhr Cnossen een stekkertje er uit gehaald. Deze is nooit gemaakt overigens.
In het voorjaar 2014 heb ik er een nieuwe achterband op laten zetten door een Bovag fietsenbedrijf in Leusden die zelf ook e-bikes verkoopt. Hij zette er een Schwalbe Marathon plus band op, een goed geteste band.
In febr. 2015 kon ik nog maar 40 km rijden met 1 volle accu. Ik was toen pas 35 kg afgevallen en zou daarom juist langer met een accu moeten doen.
Op 23-02-2015 heb ik in overleg met dhr. Cnossen een afspraak gemaakt om de accu door te meten( 870 km op de teller en de ombouw was nog geen 2 jaar oud!). Ik heb gevraagd om er een nieuwe voorband op te doen.De fietsenmaker in Leusden had dit geweigerd omdat de motor in het voorwiel zat. Hij wilde geen risico lopen. Ook heeft hij mij laten betalen €33,45 excl. montage kosten voor een nieuw achterlicht. Zijn uurloon is €54,45.
Voor een nieuwe band, een achterlicht die in het begin al kapot was., en het doormeten van de accu rekende hij €147,70 die ik kontant moest betalen. De accu was volgens hem goed. Het lag aan de band die onze Bovag fietsenmaker erop had gezet. Er zat te veel profiel op volgens hem , was volgens hem ook te zacht opgepomd.èn het was te koud in februari voor de accu.
Bij de vraag hoe laat de fiets klaar was kreeg ik als antwoord dat ik een week later maar terug moest komen Het was maar een uur werk. Dus moest ik weer 138 km retour rijden van Leusden naar Wormerveer.( Ik stond niet onverwachts bij hem op de stoep, had netjes gevraagd wanneer het hem uit kwam).
Ook had hij mijn oplader die ik er bij had gedaan meegegeven aan een andere klant. Na veel aandringen gaf hij mij een nieuwe mee.
In juli 2015 deed ik nog steeds maar ongeveer 43 km met 1 volle accu. De teller stond toen op 1000 km. De banden waren hard opgepompd, ik was 35 kg afgevallen, we reden in Frankrijk met een goede temperatuur op vlakke asfaltwegen. Ik reed altijd op 2 à 3 blokjes op de display.(het maximale vermogen is 5 blokjes) Hij dacht nu dat het door spierkrachtverlies kwam, verder wist hij het ook niet.
Ook is het achterlicht die hij er in februari had opgezet weer kapot bij de schroef. Weer hetzelfde euvel bij normaal gebruik.( ik heb alleen maar aan het handvat getrokken om de accu uit de drager te krijgen. Een andere mogelijkheid is er niet) Met accu is hij te zwaar voor de fietsendrager. Dit valt volgens dhr Cnossen niet onder de garantie.Ik kon wel weer naar Wormerveer komen om tegen betaling de accu door te laten meten en tegen betaling een nieuw achterlicht.
De 1004 km die ik met deze fiets heb gereden hebben me maar weinig fietsplezier geleverd.
Grote fietstochten kan ik niet maken. Vaak heb ik het laatste stuk zonder motor terug moeten fietsen.
Ik heb een goede rechtsbijstand verzekering en ben bezig om deze koop te ontbinden.Op zijn site lees ik alleen lovende berichten. Dhr Cnossen vertelde dat hij niet meer op smsjes reageerde. Daarmee werd hij overspoeld zei hij. Vreemd hoor!!

Misschien is dit topic al oud, maar ik kan het niet laten om een reactie achter te laten.

Na lang zoeken en vergelijken van verschillende aanbieders van ombouwsets gekozen voor e-fietsspecialist. Waarom de E-fietsspecialist?

  • direct een reactie op al mijn vragen per e-mail
  • er wordt goed meegedacht. Zelfs zaken als bagagerek hulpstukjes en pasringetjes voor de voorvork worden meegestuurd.
  • Breed assortiment, ik wilde graag een zware accu (720 Wh) voor grote afstanden woon-werk te kunnen overbruggen

Ik heb de fiets zelf omgebouwd. Met de duidelijke handleiding was het klusje in 5 uur geklaard.