Welke fiets? Budget €1000-1500

Hallo Allemaal,

Ik had even snel een account aangemaakt hier voor advies voor een mooie fiets.

Ik wil nu de dagen weer wat warmer worden de fiets gaan gebruiken voor bijvoorbeeld woon-werk (15km one way) en daarnaast in mijn vrije tijd wat kilometers gaan maken.

Letterlijk geen verstand van merken, mogelijkheden en wat nu goed of slecht is.

Zat zelf een beetje richting stevens te kijken i.v.m. vrij veel goede reviews.

Ik hoor graag welke worden aangeraden kwa merken en type, zodat ik een beetje een lijstje kan gaan maken.

Zonder enige voorselectie kan niemand je een gericht advies geven. Racefiets, hybride, mtb, ketting, riem, derailleur, naaf enz? Stevens is op zich wel een soort voorselectie.
Heb je deze gelezen?: Opzoek naar een snelle/ sportieve stadsfiets

Stevens heeft iha een hoge prijs/pretverhouding. Net als de meeste andere Duitse leveranciers overigens.
Stevens maakt vrijwel alles van stads- tot racefiets en zowat alles daar tussen in.
Met alleen een keuze voor een merk kom je nog niet zo ver.

Als je echter een woon/werkfiets wil combineren met vrijetijdskilometers kom je al vrij snel uit bij een hybride (rechtop) of een gravelbike (sportiever, bijna racy).
Je zou je al vast n die richting kunnen oriënteren en probeer voor jezelf te bepalen of je riem of ketting wil hebben.

veel fietsers hebben logischerwijs een voorkeur voor hun eigen fiets en samenstelling.
Ik schat in (dit is een aanname, geen feit) dat er relatief weinig Batavus, Gazelle of Stella berijders lid zijn van dit forum. :wink:
Vaak scoren de duurdere merken hoog bij mensen die veel fietsen.
Als een gemiddelde niet e-fiets rond de duizend euro kost, en de duurdere rond de twee duizend, kun je jezelf afvragen of die duurdere ook 2x beter is wat levensduur of onderhoud betreft. Ik weet dat nog niet zo zeker.
Op internet zijn er ook allerlei vergelijkingssites of “x beste fiets van 20xx”, maar hoe onafhankelijk die zijn, is niet altijd zo duidelijk.
Mijn advies zou zijn om bij diverse fietswinkels proefritten te gaan maken op verschillende fietsen, en daarbij de goedkopere niet vermijden. Als jouw voorkeur dan toch uitgaat naar het duurdere segment, maar buiten het budget valt, is een jonge occasion een alternatief.
Bovendien geeft de plaatselijke fietshandel advies, echte service en garantie.
Daarnaast, en dit zeg ik niet voor het eerst, je ondersteunt onze “hulp bij fietsnoodgevallen”.