Welke fiets en hoe te kiezen

Ik heb lang op een medeo plus van gazelle gereden, wereld fiets,maar helaas gestolen. rij nu een sinds 1,5 jaar een pegasus solero disk, in tegenstelling tot, wat vele zeiden, een sterke maar lichte fiets lekker om te toeren en woon werk verkeer. aangezien mijn vrouw en ik veel fietsen tochten tussen de 75 en 100 km per dag wil ik een wat zwaardere fiets zoals de medeo plus, weinig omwentelingen en hoog bereik. ik heb inmiddels veel fietsen geprobeerd waaronder de gazelle vento maar te licht, de chamonix 27v redelijk , ultimate marco polo sublime fiets maar te duur 1799,= en niet alles wat ik graag wil. mijn prijs range ligt op max 1000 euro en min 24v met verende vork. zijn er hier misschien nog ideeen of tips met betrekking op welke versnellings groep ik moet afgaan? alvast bedankt voor de reacties

Ik hoor niet vaak dat mensen een fiets te licht vinden maar snap het wel, zelf vindt ik een “robuste” fiets ook lekker fietsen dan een lichte tour/racefiets.

Op een Pegasus Solero disk kan je zondemeer ook langere tochten maken, wat is het dat je er aan mist? Je schrijft “weinig omwentelingen en hoog bereik”, ben je niet tevreden over het versnellingsbereik?

Ik heb eens de Marco Polo Tour en de Chamonix T30 op de site van Gazelle vergeleken maar het gewicht is hetzelfde, misschien omdat de Chamonix een verende voorvork heeft en een lichtere uitrusting dan de Marco Polo Tour. Wat is dan het verschil?

Je schrijft dat je weer een verende voorvork wil, waarom?

Als je meer naar een trekking fiets zoekt (en al een goede normale fiets hebt) dan zou je ook eens tweedehands kunnen zoeken. Rond de €1000 zijn ook prima tweedehands te vinden van bijv. Koga/Santos/Rih.

hoi bedankt voor je reactie, bij de pegasus mis ik gewicht en wat versnellingen idd bv ben er mee op vakantie geweest vanuit den haag naar vielsalm Belgische Ardenne gefietst maar dan merk je dat de fiets bij bepakking wat instabieler word. wat betreft de marco polo ik heb het hier over de travel deze is net een kilo zwaarder wat je bij het fietsen merkt in de stabiliteit bij deze fiets is ook de tegendruk die je verwacht van de shimano groep hoog bij de rest is het lager, niet slecht maar lager als ik normaal fiets in het 2e voorblad en achter de 6e rij dan verwacht ik normaal te trappen en als ik 3e v en 9e a rij dat ik berg afwaarts kan mee trappen de XT serie van shimano is zo een groep bv
de verende voorvork spreek voor zich je rijd niet altijd op nette fietspaden en dit is een comfort eis de een vind het irritant de ander prettig. de pegasus word mijn woon werk verkeer fiets dus die gaat zeker niet weg hoor maar ik wil voor de volgende vakantie een andere tourfiets. groetjes

Okay, bij de Pegasus zwabbert het frame bij wat meer bagage/snelheid.

De stabiliteit van een fiets heeft niet veel met het gewicht van de fiets te maken, meer met de stijfheid van het frame (niet te veel flex), de bagagedrager en de manier waarop de bagage is opgehangen. Een verende voorvork maakt een fiets niet stijver. Helaas wordt dat soort dingen niet opgegeven bij fietsen dus het is zelf proberen, goed dat je dat al hebt gedaan.

Ik vindt comfort op de fiets ook van belang maar een (goedkope) voorvork die op een tweedehands fiets zat heb ik wel vervangen door een vaste voorvork met flex en brede banden.

Ik kan je verhaal over versnellingsbladen niet helemaal volgen, het enige wat volgens mij echt van belang is is dat je in de laagste versnelling (voor klein, achter groot) langzaam genoeg kan gaan. Voor mij betekent dat bij 70 omwentelingen/min iets van 5…6 km/h, bij nog steiler wordt het lopen.

Jammer dat je niet de moeite neemt om interpunctie te gebruiken. Je verhaal wordt daardoor een woordenbrij, waar ik (en @MikeRZ kennelijk ook) niet wijs uit wordt. Een ding valt op: je schrijft aan de Shimano XT eigenschappen toe, die andere groepen niet zouden hebben. Dat is juist: superieure kwaliteit. Alle lagere (en goedkopere groepen) zijn goed (zeker tot en met Alivio), maar net iets minder duurzaam. Immers: kwaliteit betaal je. Maar de keuze voor voldoende grote (of kleine) versnellingen is aan jou. De mogelijkheden zijn inmiddels bijna grenzenloos en niet alleen bij XT. XT is er nog altijd in triple, in tegenstelling tot SLX. Door de woordenbrij wordt niet duidelijk wat je wel wilt of mist.
Meetrappen helpt nog tot snelheden tot 50km/u. Daarboven heb je andere dingen te doen. Overigens zul je op een trekkingbike onder de €1000,- geen volledige XT groep aantreffen.