Welke fiets zouden jullie aanraden?

Hey allemaal!

Sinds kort heb ik een atelier in het hartje van Maastricht.
Om een beetje aan het milieu te denken (en omdat het gewoon goedkoop en lekker ontspannend is) fiets ik nu met mijn (merkloos) stadsfietsje met voordrager, kratje en al de 20km heen en 20km terug door het heuvelachtige en winderige Limburg.
Dat duurt ongeveer gemiddeld een uurtje met tegenwind soms een uitloper van anderhalf.

Alleen kom ik dan wel echt heel erg uitgeput aan omdat de fiets me eigenlijk een maatje te klein is met moeizaam trappen en zadelpijn tot gevolg.

Om het noodzakelijke een beetje aangenamer te maken zat ik te denken om eens te kijken naar een beter passende fiets.

Nu is mijn vraag… Welke fiets zouden jullie pakken?
Ik snap dat het allemaal niet de jongste fietsen zijn en als je betere weet voor een leukere prijs mag je die altijd aanraden maar ik zoek gewoon een simpele fijne fiets die me van thuis (Stein) naar mijn atelier in Maastricht brengt. Bonuspunten voor als ie makkelijk spullen kan meenemen zodat de auto minder nodig is!

Maakt het trouwens veel uit of je als vrouw op een herenfiets fietst of niet?

Vriendelijke groetjes,
Yvette

helemaal niet moeilijk: de prachtige Koga Miyata! Het is tevens een kruising tussen een “damesfiets” en een herenfiets. Deze fiets in deze vorm is een stuk steviger/stijver dan een fiets met lage instap. Laat hem wel goed afstellen, vooral als je nu een rechtop fiets (fiets met kratje…) gewend bent. Stuurpen wat omhoog, zadel wat naar voren enz. Dat kan later, als je meer gewend bent, weer gecorrigeerd worden. Voor spullen mee te nemen zul je een tas aan de drager nodig hebben. Een kratje met spullen vreet luchtweerstand…
De Stella fiets is absoluut ongeschikt om er 20 km op te fietsen (en ik ken de route), het is een stadsfiets en, inderdaad, nog onsportief ook. En hoe zou je de staat van de accu enz. kunnen beoordelen…?

Gebruik een goede fietspomp om je banden hard te houden.

Dames- en herenfietsen bestaan niet :wink:
WĂ©l fietsen met lage en hoge instap of ruit- en V-frames.
Om een lang verhaal kort te maken: een fiets met hoge instap (ruitframe) is stabieler en sterker dan een fiets met lage instap.

Van belang is een fiets die past bij je lichaamsmaten, maar dat had je al door.
Is budget een issue dan ben je inderdaad aangewezen op de tweedehandsmarkt. Dat is geen probleem want er zijn legio prima onderhouden gebruikte fietsen. Niets mis ook met een oud stalen frame: die zijn bijna onverwoestbaar. Wel controleren op scheuren bij de lugs en of het nog recht is. De wielen kunnen wel een dingetje zijn bij oude stalen fietsen, maar die kun je voor weinig geld vervangen.

Eens met Sjef dat die Koga een mooie fiets is en die is niet eens zo heel oud. Voldoet waarschijnlijk prima aan je doel.

Goeiemorgen!!

Is budget een issue dan ben je inderdaad aangewezen op de tweedehandsmarkt.

Op zich is dat best wel een dingetje. Ookal gaat nu alles goed en heb ik een hele toffe studio en wat extra geld voor een leuke fiets, ik moet nu niet al mijn spaarcentjes gaan uitgeven. Anders wist ik het wel en werd het een VanMoof of zelfs een zelfbouw met alle toeters en bellen eraan.

Wat Sjef en jij zeggen ga ik ook doen. Vanmiddag ga ik eens kijken eens een ritje maken op de Koga! Ik ga wel mijn voordrager missen maar misschien dat dat van korte duur is als ie Ă©cht fijn rijdt. :slight_smile:
En wie zegt dat je geen 2 fietsen kan hebben?

Edit: dit was trouwens de andere fiets die ik nog tegenkwam!
Een Cube Touring https://gelissen2wielers.nl/product/cube-touring-sl

Wat zeggen jullie trouwens van de prijs? Zou ik er nog wat van af schaven of zo laten?

Van Moof bestormde ooit de fietsenmarkt met een eigenzinnig en opvallend ontwerp. Op dit moment leveren ze echter alleen maar elektrische fietsen met heel veel “extra’s”.
Die exra’s kunnen stuk gaan en daar zit 'm een nu een groot probleem.
Van Moof is in korte tijd veel te hard gegroeid en de serviceverlening heeft dat niet bijgehouden. Die is slecht. Op internet wemelt het van de klachten en afgelopen maandag had VARA’s Kassa een heel item aan Van Moof gewijd. Mijn keus zou het niet zijn.

Wat betreft die Cube: die heeft voorvorkvering. Dat is extra gewicht, kan stuk gaan en heb je in Nederland eigenlijk helemaal niet nodig.

Nee dat klopt! Ik heb gewoon ooit eens op een VanMoof gereden en vond ze heel erg prettig rijden. :slight_smile: Maar ik zei ook dat ik er eentje zelf zou bouwen, dat zou ook wel heel tof zijn. :wink: :blush:

Betreft de Cube, ik vond het gewoon prettig om extra opties te hebben! Om het nu om de voorvork te doen… :speak_no_evil:

Los van die voorvork: Cube is wel een merk met een hoge prijs/pret verhouding. Geldt eigenlijk voor alle Duitse fabrikanten, zo ook bijvoorbeeld ook Focus en Stevens.

Mijn idee van een fiets is liefst zo basic mogelijk: dus geen motor, geen vering, zo min mogelijk versnellingen. En zelf-onderhoudbaar: liever derailleurs en ketting dan naaf + riem.
Meerdere fietsen voor meerdere doeleinden is natuurlijk goed te doen.

Over maten gesproken: de Cube is van een grote maat. Moet wel passen. Een te grote fiets gaat pijn doen.

Net een ritje op de Koga gemaakt! Hij rijdt heel licht maar ook heel nerveus en bepaalde lichamelijke onderdelen doen na een uur nog zeer :peach:.
Misschien moet ik toch maar even doorkijken voor andere opties…

Nerveus rijgedrag kan een combinatie zijn van kort frame met naloop voorvork. Het is een sportief model. Maar een nieuwe fiets voelt altijd wat onwennig aan in het begin. Meestal went het snel.

Het zadel lijkt me ook wat racy, veel mensen ervaren dat als hard. Is vaak een kwestie van wennen, maar je zou met de leverancier kunnen afspreken dat je diverse modellenzadels uitprobeert.

Een zeer zitvlak (ik neem aan dat je daar op doelt) kan ook te maken hebben met een te hoge afstelling van het zadel.

Meerdere fietsen proberen is natuurlijk altijd goed.

Het verschil tussen je huidige fiets en de Koga is kennelijk te groot en het zadel deugde niet.

Ow nee ik bedoelde meer de vrouwelijke delen! (Ik probeer het hier netjes te houden :face_with_hand_over_mouth:)

Zoals Sjef al zei, het verschil is een beetje te groot. Wel heeft het stof tot nadenken gegeven. Ik dacht altijd dat ik heel gemakkelijk was met fietsen maar schijnbaar is wat rechterop zitten toch veel prettiger en een voordrager ook niet onbelangrijk.

Dus met die nieuwe informatie ben ik eens verder gaan kijken en deze 2 tegengekomen.
Beiden hebben ze misschien dan niet een voordrager maar die kan wel van de oude fiets af gehaald worden :slight_smile:

De Batavus Dinsdag heeft de zwaar lopende Nexus 7v naaf. En altijd remmende rollerbrakes. De Cortina heeft de Gates tandriem en wel het CDC type. Die gaan, bewezen, jarenlang mee. Hier in de familie al meer dan 10 jaar (sinds jan 2011). Voor woon werk verkeer ideaal. Buiten staan ook geen probleem. En ook nog de veel lichter lopende Nexus 8versnellingsnaaf.

Ow kijk! In dat geval ga ik eens kijken voor een testritje!
Dankjewel! :slight_smile:

Achteraf analyse: doordat je gewend bent aan een voordrager aan je stuur, lijkt een fiets zonder nerveus te sturen. Voor wat het waard is.
Ik moet niet denken aan iets aan mijn stuur.

Ow ik vind het echt heerlijk! Maar ik vervoer ook echt alles met mijn fiets, zelfs de kerstboom!

Ook daarvoor geldt: let op de juiste afstelling en probeer verschillende zadels uit.

Er is hier sprake van twee uiteenlopende manieren van fietsen. De ene gericht op snelheid en de andere gericht op vervoeren. En dat vraagt om (heel) andere fietsen.

Hey allemaal!!

Jullie hebben even niks meer van me gehoord maar ik heb sinds zaterdag mijn droomfiets gekocht. Namelijk een gloednieuwe 2de hands Cortina Common met riemaandrijving, 7 versnellingen, naafdynamo en zelfs een powerbank het stuur zodat je je telefoon en andere spullen kan opladen tijdens het fietsen. Al en al ben ik dan wel 700 euro lichter maar hij fietst echt heerlijk licht! (Nieuw heb ik me laten vertellen dat ie 1250 euro zou kosten)

Het is een hele verbetering van mijn vorige fiets met maar 3 versnellingen, een rammelende ketting, scheurende banden, licht dat het misschien wel of gewoon niet deed en vrij log reed.

Natuurlijk heb ik plaatjes gemaakt dus bij deze:

Wat zeggen jullie ervan? :blush:

2 likes

Helemaal naar je zin? Kan niet beter, toch? De kleur vind ik prachtig.
Bij Gelissen?