Welke fietscomputer / navigatie

Voor mij nog aan te schaffen hybride fiets ben ik op zoek naar een fietscomputer/kilometerteller/navigatie. De laatste keer dat iets dergelijks had was zo’n 25 jaar geleden waarbij ik gebruik maakte van een kleine kilometerteller van Sigma. En wat zijn er ondertussen veel mogelijkheden.

Wat ik zoek is ‘fietscomputer’ voor het meten van het totaal aantal kilometers alsook de dagafstand. Verder zou ik graag fietsroutes willen fietsen zoals via de Fietsersbond app als ook kan navigeren van A naar B. Nu zijn er losse fietscomputers, apps etc. Ik zag bij Sigma dat ze fietscomputers zoals ROX 2.0 hebben waarbij je Komoot kunt koppelen zodat je de route via de computer kunt zien en de telefoon dus in de zak kunt laten. Zoveel keus en mogelijkheden, ik kom er niet goed uit.

Ik hoef niet allemaal toeters en bellen zoals hartslag meting, hoogteverschillen overzicht etc. Gewoon basic maar wel bovenstaande.

Wat raden jullie mij aan? Alvast dank voor jullie inbreng!

Je schrijft dat je je telefoon in je zak wilt houden.
Met deze wens als grondgedachte is onderstaande tekst geschreven.

Je wens om onderweg een route van A naar B te kunnen maken, maakt de GPS duur.
Want dan moet je ook kaarten op je GPS installeren.

Om een track na te kunnen fietsen, hoeven er geen kasrten te worden geinstalleerd.
Je maakt de track thuis op de computer.
En ziet deze als lijntje op het scherm van je GPS.

Ik heb geen ervaring met toestellen van Sigma.
Maar op basis van de website van de fabrikant durf ik te zeggen dat je weinig aan dit toestel zult hebben.
Dat pijltje rechtsboven in het scherm is veel te weinig informatie.
Je moet echt een toestel vinden met een scherm waarop je de track en je positie ziet.
.
.
.
.

Dank voor je reactie. Heel helder.

Als een GPS duur wordt dan zal ik hem niet aanschaffen. Zoveel fiets ik nou ook weer niet.

Ik heb niet gezegd dat ik mijn telefoon in mijn zak wil houden. Als de beste en niet al te dure optie is om deze voor navigatie op het stuur te bevestigen ga ik daarvoor. Want dan kun je toch gebruik maken van een app zoals Komoot en de Fietsersbond app? En anders voor het navigeren van A naar B via Google maps evt.?

Alleen heb ik dan nog wel iets nodig waarmee mij gereden kilometers worden opgeslagen.

Ik zou nooit beginnen met een nieuwe GPS. Een Garmin Etrex Legend HCX is bijv. tweedehands voor €25 te krijgen. Oud model maar kan wat je wilt, bevalt het niet verkoop je hem weer. Een GPS leren bedienen is wel iets dat tijd kost. Een GPS heeft nog steeds mijn voorkeur omdat het minder afleidt dan een smartphone, regenbestendig en minder diefstalgevoelig.

Een navigatie App is ook een goed idee:

Maar ook een App kost ook tijd wat betreft het ermee leren om gaan. Ik web er wel eens een cursus voor gevoigd bij de gpsfietser en dat is wel de manier om er snel bekend mee te worden.

Alleen heb ik dan nog wel iets nodig waarmee mij gereden kilometers worden opgeslagen.

Woon je in de provincie Utrecht? De IkFiets App houdt het aantal kilometers bij en je krijgt er ook nog iets voor terug :wink:

Serieus: Alleen daarvoor zou je de goedkoopste bedraade fietscomputer kopen.

In dat geval is een telefoon op het stuur de beste optie.
Zolang je fietstochten niet te lang duren.
Al fietsend de accu van je telefoon opladen, is duur.

Precies om die reden heb ik mijn telefoon in mijn zak.
En heb ik een GPStoestel op het stuur.

Maar goed.
Op je telefoon zit een GPS.
Er zijn vele apps die precies bijhouden waar en hoe ver je hebt gefietst.

Bijvoorbeeld (Android)

Dank! Ik ga me er eens in verdiepen.

Dank! Ik denk dat de fietstochten niet de hele dag zullen duren. Dus dan is een telefoon op het stuur een goede optie. Ik ga het voor mezelf nog eens op een rijtje zetten.

Een goede kilometerteller vind ik wel belangrijk en die je er hopelijk niet iedere keer hoeft af te halen als je je fiets ergens buiten parkeert.

1 like

…bericht verwijderd door auteur…

Dank je. Maar met die bedragen, dat is voor mij wat teveel van het goede.

Ja, vandaar mijn suggestie om te kijken naar de meeste simpele, goedkope variant.

Nu begrijp ik het pas goed. GPS is niet alleen nodig voor navigatie maar ook om de gereden afstand te bepalen. Ik had nog steeds de ouderwetse manier van een kilometerteller met draad verbonden, in mijn hoofd. Maar dan zou een simpele en goedkope variant een goede oplossing zijn. Want bij elk kort tripje naar bijv. de winkel, dat ding eraf halen zou ik wel vervelend vinden. Maar dat zal vast ook wennen, net als je je fiets op slot zet en de fietssleutel meeneemt.

En daarnaast de telefoon op het stuur op de dagen dat ik specifieke routes wil gaan fietsen etc. En daar zit dan ook GPS op.

Ik gebruik de app van ‘Beeline’ In mijn geval voor Android.
Hun losse apparaatje Velo (duur) heb je niet nodig.
Ik gebruik mijn mobiel in een houder op het stuur (eBike) met hun app.
Je kunt in Beeline de route plannen, maar ook GPX bestanden van andere apps (b.v. Fietsknooppunten / Komoot) inlezen en in de app permanent opslaan.
Het mooie is dat je een erg clean scherm hebt. Zeer goed onderweg af te lezen met een flinke pijl voor de rijrichting + info aankomende afslagen, totale lengte route etc. Allemaal grafisch !

Wat een mooie app die Beeline. Ik heb het even gedownload en inderdaad, een clean scherm. Die flinke pijl lijkt me erg handig. Ik ga het als ik mijn nieuwe fiets hebben zeker uitproberen.

Over dat in de app opslaan van GPX, dat moet ik nog eens uitzoeken.

1 like

Ik heb gelezen dat @trappertje54 erg tevreden is over deze app.
Maar er bestaat niet zo iets als gratis.
Ik heb geen idee wat Beeline met mijn persoonllijke gegevens wil.
Maar Beeline eigent zich wel het recht toe om die gegevens te bewaren.
Ik wil het even gezegd hebben…

https://www.beeline.com/legal/privacy-notice

En welke app doet dat niet tegenwoordig …:thinking::wink:

Ik gebruik deze app al ruim 3 jaar en ben nooit geld kwijtgeraakt, heeft er nooit iemand voor m’n deur gestaan of is mijn facebook/Instagram of wàt dan ook gehackt…:slightly_smiling_face:

Ik kan bij die Beeline in de app de optie importeren GPX file overigens niet vinden. Volgens een instructiefilmpje op Youtube zou het wel onder ‘opties’ moeten staan, maar ik zie het helaas niet staan. Misschien is er ondertussen wat veranderd aan de app.

1 like

Als je een GPX-bestand opgeslagen hebt op je mobiel dan selecteer je dit bestand > long press en kies dan voor delen met Beeline (het bekende icoontje met het driehoekje + de drie puntjes)
Je route staat nu zichtbaar in Beeline. Sla deze daar op.
Vergeet niet in Beeline ‘Automatisch Omleiden’ aan te zetten. Dan brengt Beeline je weer op de goede weg mocht je van de route zijn afgeweken.
App FIETSKNOOP: Stuur de geplande route éérst naar je mail. Klik vervolgens op deze mail-bijlage en open deze met Beeline (zie als boven)
Via website Fietsknoop gaat het iets eenvoudiger, maar heb je onderweg weer niets aan …
Beeline: Rotondes worden aangegeven en welke afslag je dan moet hebben (b.v. 1e, 2e of 3e)
Zie verder foto voor uitleg.

Importeren GPX bestand in BEELINE :

  1. Je kiest éérst voor: Rit plannen
  2. Klik vervolgens rechtsboven op: Opties
  3. Vervolgens zie je in de lijst: GPX-route importeren


Zie foto.
Success !

Dank!!!

1 like