Welke fietscomputer / navigatie

En download dan als TRACKS !
Beperk aantal punten : 500

Beperk aantal tracks: je kunt hier van “1” ook “3” maken (wel even bestand dan opnieuw genereren)
Wordt een groter GPX bestand met meer punten.

Succes !

Er zijn kennelijk veel verschillende manieren om met GPS te navigeren.
Mijn ideale methode methode maakt gebruik van routes uit de web-versie van de Fietsersbond Routeplanner.
Ik gebruik een Etrex.
Bij de settings heb ik onder routing het volgende ingesteld:
Guidance Method: Off Road
Off road transitions: auto
De Etrex stuurt zo van waypoint naar waypoint en voert dus zelf geen routering uit.
De waypoints in de routes van de routeplanner blijken, zeker als het erop aankomt, heel goed gekozen.
De Etrex geeft een geluidssignaal als er een afslag aankomt, en de pijl in het kompas geeft dan duidelijk aan waar ik heen moet. Zo is het bijvoorbeeld simpel om de weg te vinden in een fietsersdoolhof als Lelystad.

1 like

Kan je ons vertellen welke Etrex je gebruikt.

Er zijn veel verschillende modellen.
Garmin is niet goedkoop. Maar je kan er op vertrouwen dat het werkt.

De prijzen verschillen van EUR 100 tot EUR 300
Er zijn er met knoppen, en er zijn er met touchscreen.

Het is een Etrex 32x. Maar wellicht is dit overkill omdat ik de kaart en routering helemaal niet gebruik.

Het is me gelukt om via de app een GPX-route in te voeren in BEELINE (kies een importmodus: Routemodus / Kompasmodus). Ik heb Routemodus geselecteerd. Maar downloaden als TRACKS zie ik nergens staan. Als ik de app sluit ben ik de route ook kwijt.

Ook een goede optie. Maar niet goedkoop, zeker als het vergelijkt met alleen gebruik van een app via je telefoon. Maar het heeft wel de voordelen van het gebruik van waypoints.

•Downloaden als TRACKS:
is een optie bij het opslaan van je
GPS Fietsersbond Route (desktop)

•Beeline route opslaan:
ga dan wéér naar Opties > Route opslaan

Dank je. Ik ga het later nogmaals uitproberen want ik kan op dit moment met mijn account wel inloggen op Fietsersbond.nl. Maar van daaruit inloggen op Routeplanner.fietsersbond gaat niet; ik krijg dan de melding: ‘We broke’.

Ik snap best waarom mensen z’n simpele oplossing prima vinden maar mijn voorkeur is anders.

Ik volg liever een lijntje op de kaart waarbij de GPS zorgt dat de kaart meebeweegt en met een vaste marker aan geeft waar ik me bevindt, zo kan je zien:

  • hoe het kruispunt of T/Y-splitsing eruit ziet waar je af moet slaan
  • wat er verderop gaat komen
  • wat er in de omgeving is dat interessant is
  • even uitzoomen en ik weet hoe ver ik op de route ben

Dit is hoe dat er op een Garmin eTrex (maar vergelijkbaar op de eerder genoemde Legend HCX) dat er uit ziet:

6417 7432

Ik heb cyaan gekozen voor de te rijden track en paars voor de gereden track. Kaart is die van openfietsmap gebaseerd op OpenStreetMap data.

Je kan privacy niet belangrijk vinden maar wanneer je wel belangrijk vindt zijn er alternatieven.

In het genoemde alternatief ziet het navigatiescherm er bij mij zou uit:

Kaart Osmand gebaseerd op OpenStreetMap data.

Hier is de te rijden track dikker paars en de afgelegde route cyaan.

1 like

Ziet er goed uit !

Bij de Beeline-app heb je op je scherm de keuze:
• tussen die grote pijl (werkt écht super tijdens het rijden)
• óf de kaartweergave met ingetekend je route.
Dit laatste is inderdaad handig bij twijfel, lastige kruispunten etc.

Maar… heeft natuurlijk niet de info/detail van jouw methode :+1:t2:

Mooi hoor en duidelijk. Kun je dit ook zo helder en duidelijk zien op het (naar verhouding) kleine schermpje van je Garmin Etrex?

Voor mij is het kleine schermpje van de eTrex genoeg, wel pas ik de schaal (met de +/- button) aan als ik over ga van stad/drop naar platteland etc. Het zal wel even wennen zijn en een kwestie zijn van de goede kleuren kiezen voor de tracks.

Ver uitgezoomd (om te zien waar je op de route bent) heb je niets aan de eTrex dan wordt het kaartbeeld een chaos maar dat doe ik eigenlijk alleen bij een pauze en dan pak ik mijn mobiel erbij die verder tijdens het fietsen opgeborgen zit.