Welke hybride met 1 derailleur?

Ik ben op zoek naar een vrij sportieve kwalitatief goede stadsfiets. Budget ca. € 1000.
Ik heb een lichte voorkeur voor een derailleur, aangezien dat mooi licht loopt (t.o.v. versnellingsnaven) loopt. Maar een Nexus 8 mag ev. ook.
Maar dan wel alleen een achterderailleur. Vóór heb ik niet nodig en voor mij (stad en kleine regiotouren) vind ik 8 versn. ruim voldoende. Het beetje onderhoud vind ik geen punt en de extra schakelhendel + tandwielen vind ik alleen maar in de weg zitten.
En fietsen met een Nexus 8 naaf hebben al snel ook een belt en dat hoeft voor mij niet zo nodig. Is ook al snel zo’n € 200 a 300 duurder.

Ik ben de Batavus Dinsdag Sport 8 tegen gekomen.
Maar verder lijkt er nauwelijks iets te zijn met slechts 1 derailleur… :face_with_monocle:
Wie heeft nog een tip?

Ik heb wat rondgespeurd, en inderdaad: hybrides met one by eleven of twelve, zijn er niet in jouw prijsklasse. Het zijn allemaal fietsen met racestuur. Cube heeft in de Travel serie wel een met Sram Eagle, maar die is veel duurder. Als je zelf handig bent dan is een hybride (gebruikt) goed om te bouwen naar one by nine. One by eight is een afrader: de derailleurs, shifters en cassettes zijn niet geschikt of onvindbaar. Ik heb zelf twee fietsen omgebouwd, zowel one by nine, one by ten, daarna nog naar one bij twelve omgebouwd. One by nine is prima te doen en voor weinig geld. Het duurste onderdeel is dan het Narrow-Wide kettingblad. Wel single speed bladboutjes nodig.

Wat dacht je van een Raleigh Devon 28 inch 8HS:

https://spaarbikes.nl/raleigh-devon-28-inch-8hs-heer

Prima fiets voor de prijs lijkt me.

Met wat zoeken is er ook een Nexus-8 met riem voor € 1000, zoek maar eens op “Giant AnyTour CS 2”

Toevallig gisteren dus Sram Eagle tegengekomen. Mijn idee blijkt dus nog niet zo gek.
Maar Sjef: die Batavus Dinsdag Sport 8 heeft wel 1x8 van Shama. Dat is er dus toch wel?
Levertijden zijn nu ook een probleem, vandaar dat ik ook speel met het idee om Batavus Dinsdag Sport 30 te kopen en om te bouwen. Mijn idee dan: grootste blad in het midden om toch alle 10 tandwielen achter te kunnen bereiken. Lijkt mij logisch en noodzakelijk. Of andere 2 voorbladen gewoon verwijderen (kan dat zonder meer?).
Ik ben wel handig maar sleutel nooit aan fietsen (behalve onderhoud).

Verder heb ik zojuist gezien dat Nexus 8 grotere stappen tussen versnelling maakt: gem. 17%.
Mijn huidige MBK 1x6 (14/16/18/20/22/24) maakt stapjes van gem. 11%. Dat bevalt mij wel. Daarom lijkt mij een derailleur aantrekkelijker, beter geschikt om een passend verzet te kiezen. Of denk ik dan te luxe?
Een 1x8 staat mij daarom wel aan.
Klimmen doe ik nauwelijks, dus waarom zou ik naar 9 of 10 gaan?

Nb. Mijn MBK is maar liefst 33 jaar oud, dus verdient nu wel een opvolger… :roll_eyes: :thinking:

MikeRZ: de Giant en Raleigh zien er zeker niet onaardig uit. Vooral de AnyTour CS2 is superlicht: 14,6 kg… Ik zal ze eens nader bekijken. Edit: over Giant lees ik dat mensen erg slechte service krijgen… Raleigh wil ik wel eens op zitten…

Victoria Trekking 5.8 is ook zo’n fiets met riem en Nexus 8. Ga ik morgen bekijken.

Batavus Dinsdag vind ik vreemd: is nu leverbaar met Nexus 7 of Alfine 11. Ik krijg de indruk dat die met met Nexus 8 niet meer leverbaar is (kostte € 1099).

Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe merken als Victoria en Raleigh zich kwalitatief verhouden tot Batavus…

Wat een fabrikant kan kopen, is niet hetzelfde als wat de consument kan kopen.

SRAM heeft de one by methode in 2012 op de markt gebracht, eerst met 11 speed en sinds 2016 ook in 12 speed.

Om aflopen van ketting te verkomen: gebruik een narrow wide kettingblad en gebruik voor montage single speed kettingbladboutjes. De “vrouwtjes” enkele mms inkorten.

Dat is dan ook een schroefpignon uit de jaren '80. Schroefpignons passen niet meer. Er zijn cassettes (in 9v en 10v) die met 14t beginnen, maar ja, vind ze maar eens.

Na 33j begint het pensioen… :grinning:

Sjef: ik hoe niet zo nodig dezelfde cassette.
Ik vraag mij alleen af of ik simpel een 3x10 kan aanpassen naar 1x10…
Naar mijn idee kan ik dan het beste het grootste voorblad in het midden zetten. Liever nog verwijder ik nog andere 2 voorbladen. Dan kan ook de shifter er af. Of gaat dat niet met dezelfde crank?

Ja, dat kan. Het grootste voorblad vooraan handhaven? Dat hangt van je capaciteiten af. Plus het is niet narrow-wide getand. De ketting zal eraf vallen. Omdat de cassette met 11t en 12t begint (in plaats van 14t) is het aan te raden te kiezen voor een narrow-wide blad met 34t of 36 of 38t en die op de midden positie te plaatsen. Ook voor de montage met de bladboutjes is een buitenblad anders vormgegeven en meer voor de buitenpositie geschikt.
De twee overbodige bladen kun je eraf halen, indien ze niet vastgelast (alleen bij heel goedkope cranks) zijn. Wat je wel kan doen is de voorderailleur als kettingvanger te handhaven en deze met de schroefjes in een vaste positie vast te zetten, dan is de kans op chaindrop kleiner. Shifter en kabel zijn dan overbodig.

Voor allen die het nog niet kennen: narrow-wide kettingblad detail: zo past het kettingblad heel precies in de brede en smalle spaties in de ketting en wordt hij vast gehouden

Sjef, begrijp ik het goed: zo’n narrow wide blad gebruik je dus als je veel tandwielen in de cassette wil kunnen gebruiken? Dus met het standaard middenste voorblad, waarschijnlijk 30T of zo, kan ook niet alle 10 versnellingen worden bestreken?? En waarom wordt dan niet altijd een narrow-wide blad toegepast? En hoe krijg ik dan de uitlijning goed als ik de andere bladen er af wilt halen? Met vulringen of zo?

Uitlijning is niet nodig. Of de ketting eraf valt (of in welke versnellling) is niet te voorspellen. Het is ook afhankelijk van (de heftigheid van) de schakelactie, door een kuil rijden en dan vooral vanwege de slapte van de shimano derailleur veren. Bij SRAM zal dat niet gebeuren. Die hadden altijd al (ook 20 jaar geleden) een veel hogere veerspanning. De nieuwere Shimano spullen kopieren de SRAM techniek, ook qua schakelratio en met toevoeging van een zg. clutch, waarmee je de ketting aanspant. Dus het gebruik van de voorderailleur als chaincatcher zou je geld en ongemak kunnen schelen. Geen praktijk ervaring hiermee. Ik gebruik SRAM GX shifter, GX-derailleur en een Race Face nw kettingblad, zowel met one by ten als met one by twelve. Alleen de ketting verschilt, uiteraard.
Tot slot: de fietswereld is in wezen heel conservatief. Zo’n revolutie door een merk, dat niet Shimano heet, zet bijna alles op zijn kop. Shimano doet er alles aan om marktleider te blijven!
Stel, je bent fietsfabrikant en je wil SRAM techniek op je fietsen monteren, dan zegt Shimano: “je koopt alles van mij, of je krijgt niets!” Wat gebeurt er dan, denk je?

Wel vreemd dat uitlijning niet nodig is, Sjef. Als 2 kleinere voorbladen zijn verwijderd, wil je toch dat het enige voorblad mooi recht voor de cassette komt te zitten? Dan moet het crankstel met grootste blad toch iets verder naar binnen?

En ik vind het wel bijzonder dat er buiten de Batavus Dinsdag Sport 8 geen andere fiets te krijgen zou zijn met uitsluitend een achterderailleur… :thinking:
Voordelen t.o.v. een naafversnelling die ik zie:
lichter in gewicht
efficienter / lichter lopend
goedkoper
eventueel naar wens aanpasbaar met andere tandwieltjes.

Daarom moet je het ene kettingblad op de middenpositie vooraan monteren. Het is geen wiskunde… :wink:

Aanvulling: de derailleurketting is zeer soepel en kan gemakkelijk die buiging naar links en rechts aan, zonder op weerstand te stuiten.

Ok Sjef. Waarschijnlijk moet ik zo’n crankstel in een winkel eens gaan bekijken. Ik kan mij nog niet zo’n goede voorstelling er van maken. Ik neem aan dat binnenste 2 bladen met boutjes vadt zitten aan buitenblad. Maar als die er af zijn gehaald, zal toch buitenblad niet automatisch naar binnen schuiven…?:thinking:

Oh sorry, ik had je eerder moeten bijspijkeren. :blush: De twee grootste bladen zitten samen met 4 bladboutjes vast aan de “spider”. Is deel van de crank. Meestal met een boutcirkel diameter van 104mm, maar ook 96mm komt voor bij Shimano. Het binnenste blad, 22 of 24 of 26t, zit met 4 boutjes in de binnenste spider geschroefd. boutcirkel meestal 64mm. Dit gebruik je dus niet. Het blad dat je gebruikt moet dus passen op 104mm, dus ook als je een narrow-wide blad koopt. (indien niet, dan voorderailleur vastzetten). Als je kiest voor het buitenblad als enigste kettingblad, past die dus ook op de spider op de middenpositie, maar het blad is zo bewerkt dat het bladboutje er mooi in weggewerkt zit, terwijl dat op de middenpositie niet nodig is. Aan de binnenzijde, anderzijds is dat niet zo bewerkt. Het originele bladboutje aan de binnenkant (het vrouwtje) zal dus wat uitsteken, maar dat hoeft geen probleem te zijn, omdat je vooraan niet schakelt. Ga maar eens in een winkel bij de mountainbikes kijken naar zo’n triple, hoewel die bijna verdwenen zijn. Trekking fietsen daarentegen hebben wel allemaal nog een triple.
Goed voorbeeld van zo’n triple, ook fotoos van de binnenzijde:

Ok Sjef. Ik denk dat ik het nu wel snap. Door het buitenblad anders op de spider te schroeven, kan ik dus het blad verder naar binnen brengen.
Bedankt voor de uitleg.
Ben ik het jou eens dat het vreemd is dat er niet meer 1x hybridefietsen zijn. Net zoals bij mountan-bikes biedt dat toch voordelen…:thinking:

Dat is mooi.
Klopt. Toen in de jaren '70-80 de derailleurfietsen (vooral Giant en Peugeot) de nederlandse markt begonnen te veroveren, waren het vrijwel allemaal fietsen met alleen een achterderailleur. De Nederlander kende dit systeem immers niet. Dit was “F&S Torpedo-land”. Dus geleidelijk introduceren… Ik heb toen ook nog zo’n Gazelle Tour de l’Avenir gehad. Alles liep scheef.
Die tijd is voorbij.

Sjef en MikeRZ; ik heb gekozen voor de Victoria model Trekking 5.8. Heeft 8V-Nexus naaf en een riemaandrijving.
Bevalt de eerste dagen erg goed.
Bedankt voor tips en meedenken.

1 like

Bedankt voor de feedback. :smiley: