Welke lichtgewicht dames stadsfiets voor 1m86

Dag,
ik zoek een lichtgewicht dames stadsfiets, waar een kinderzitje achterop kan. Ik had vanwege mijn lengte (1.86 met echt lange benen) altijd goedkope, tweedehands herenfietsen, maar met kinderzitje lukt dat niet.
Ik heb tweedehands een moederfiets gekocht, Gazelle Bloom framemaat 65 en dat was een onding. Loeizwaar, veel te groot en te breed en een wiebelstuur, ik viel soms bijna om, als ik bij een stoplicht stond.
Verder moet het zo onderhoudsarm mogelijk zijn.
Ik twijfel over een Gazelle chamonix of een Batavus Dinsdag. Deze dus: https://www.12gobiking.nl/gazelle-chamonix-c7-ltd-2018?gclid=CjwKCAjw8uLcBRACEiwAaL6MSWsr9kYpNy--12921r-na83VglpLmzcolJIauW2Gmh3FDuiTd6o--BoC0bgQAvD_BwE
En deze: https://banierhuis.nl/fietsen/batavus/batavus-dinsdag-exclusive-n8-dames-bc100969.html#/53-kleur-zwart/38-maat-61
Die Gazelle weegt nog bijna 19 kg. Plus 4 kg voor een kinderzitje, plus zoon van bijna 4 die 18 kg weegt. En mijn zoontje moet nog wel twee jaar achterop kunnen, want de weg naar school vind ik te gevaarlijk om naast hem te fietsen. En ik wil ook langere stukken fietsen.
Die Batavus Dinsdag weegt maar 15,5 kg. Alleen is die zo duur. Weet iemand nog een alternatief?
En wat is fijner: v-brakes of rollerbrakes? En heb je echt wat aan een geveerde voorvork en zadelpen of is dat onzin in de stad? Waar moet ik verder nog op letten? Alle advies is welkom!
Groet, Marian

De verschillen wat betreft de Gazelle Chamonix versus de Batavus Dinsdag zitten hem in de versnellingsnaaf en de remmen waarbij in beide gevallen de Batavus Dinsdag betere is.

Rollerbrakes remmen slechter en geven altijd wat verlies. De Nexus 7 is minder efficiënt dan de Nexus 8.

De rest van de hogere kosten komen door de riem, wat mijn betreft ideaal maar dat maakt de fiets iets van €200…€300 duurder. Met een goede kettingskast zijn de voordelen van een riem klein of er niet.

Ik vind de gratis onderhoudsbeurten die je bij de Batavus krijgt een goede deal als er tenminste een winkel bij jou in de buurt zit.

Hoi MikeRZ, dank voor je snelle antwoord. Ik heb een Batavus dealer vlakbij, dus dat is qua onderhoud inderdaad voordelig, had ik nog niet echt over nagedacht. Dit wordt mijn eerste, echte dure fiets. Vroeger kwam ik alleen bij een fietsenmaker als hij echt kapot was.
Ik heb een proefrit op die Batavus dinsdag aangevraagd. Ben benieuwd

Helemaal eens met @MikeRZ !

Ik ben ook wel benieuwd of jullie misschien nog andere fietsen kunnen aanbevelen? Heb ik nog goede kandidaten gemist?
Ik wil dus graag:

  • lichtgewicht fiets
  • die ook licht trapt
  • geschikt voor 1.86. Mag ook best een herenfiets zijn met een trapezeframe.
  • zo stabiel mogelijk stuur. Dat je - in primcipe - ook met losse handen zou kunnen fietsen.
  • Met achterop kinderzitje mogelijkheid. En dan niet met bevestiging aan zadelpen, denk ik, want dat weegt weer 2 kg ofzo extra?
  • onderhoudsarm
    Groeten!

Wat betreft die onderhoudsbeurten, die horen niet standaard bij de fiets, dat is een aanbieding van het Banierhuis lijkt me, standaard zit bij een nieuwe fiets Ă©Ă©n servicebeurt.

Wat betreft andere aanbiedingen: Let er wel op dat als je het onderhoud bij je/een fietsenmaker wil laten doen, het beter kan zijn om ook die fiets bij die fietsenmaker te kopen ook als hij iets duurder is.

Wat betreft alternatieven een Trapez frame is een goed idee, dat is wat steviger, misschien de Trek L500, maar die heeft schijfremmen (niet slecht maar niet beter dan de Magura’s van de Batavus). Veel betere alternatieven die licht zijn, een Nexus 8 hebben, en goede remmen en met grotere damesmaten vind je denk ik niet.

O ja: wat betreft geveerde voorvorken en zadelpennen, zie Tips voor comfortabeler fietsen en bedenk dat het extra gewicht is.

Lastig te beoordelen is de mogelijkheid van de plaatsing van een kinderzitje. En dan niet voor een peuter, maar een kleuter van 4+. De wijze van bevestiging van die zitjes is nogal divers. Sommige steunen op de diverse framebuizen, dat is best safe, andere hebben een stevige bagagedrager nodig, omdat ze daar op vast zitten. Die Trek heeft niet zo’n drager. Er zijn maar 2 montagepunten, in plaats van drie of vier. Dragers (tot 40kg) zijn weliswaar los te koop en de fietsenmaker (een goeie) kan je adviseren. Eerst maar eens proefrijden.
Ten voordele van de Trek kan ik melden dat het heel degelijke fietsen zijn, ook na 10 jaar dagelijks gebruik. Helaas heeft Trek ook gekozen voor de modieuze, maar in mijn ogen nogal zwakke montage van de drager.

Op grond van de reputatie van het merk en de specificaties van het model (dus geen eigen ervaring) heb ik nog een suggestie: Stevens Boulevard Luxe Lady: https://www.stevensbikes.de/2019/index.php?bik_id=308&cou=NL&lang=nl_NL Er zijn echter maar weinig Stevens-dealers in Nederland. Stevens is uit Hamburg, dus als je bij de grens woont…

Dank voor alle tips over de Trek. Hij ziet er inderdaad goed uit. Behalve dan die bagagedrager, dat oogt breekbaar. Ik ga er naar kijken.
En die Stevens ziet er ook goed uit.

Ik was gisteren bij 12Gobike, daar hadden ze alleen een Gazelle Chimonix in mijn maat, die wel lekker fietste. Die TrekK500 heb ik daar niet gezien. Ik heb daar ook op een paar herenfietsen gereden, om te vergelijken, en die fietsten wel lekkerder, vooral qua stabiliteit van het stuur.

Ik ga alles proberen de komende tijd, superbedankt alvast!

Ik woon in Utrecht. Ik koop de nieuwe fiets indrrdaad het liefst bij een fietsenmaker in de buurt, die dan daarna ook het onderhoud kan doen.

Ik ben ook even hier in Utrecht bij Fietsenwinkel punt nl geweest, dat is blijkbaar het eerste waar je uitkomt als je googlet. (Ik ben een totale leek op fietsgebied.) Daar waren twee -aardige- jongens die nergens verstand van hadden. En suggereerden dat ik ergens anders een proefrit moest doen om dan bij hun de fiets goedkoop te kopen. Ik snap dat hun businessmodel zo werkt, maar daar doe ik niet aan mee.

Dichtsbijzijnde Stevens-dealer is in IJsselstein.

Oh kijk eens aan! Dan ga zeker ook naar IJsselstein, dank!

Wat ik goed vind aan de Stevens is het trapeze frame en dat er brede banden in kunnen, naar zeggen tot 47 mm, de schijfremmen en de voorvork, een SR Suntour NCX-D LO, vind ik minder.

Nog een optie, in de aanbieding, in Utrecht en met trapeze frame, de Gazelle CityZen C8. De vraag is of de de 57 cm versie kunnen leveren voor die prijs.

Wat ik wel even zou nakijken, wat voor riem er op zit, een Continental riem is geen aanrader, en gates riem wat mij betreft beste meer.

1 like

We horen graag wat de uiteindelijke keuze is geworden: neem de tijd!

1 like

Fijn dat jullie zo meedenken! Die Gazelle Citizen heeft volgend de specificaties een “Conti-riem”, ik neem aan dat daarmee “Continental” wordt bedoeld? Ik las al op het Forum dat die niet zo goed zijn. De Damesmaat van de Gazelle Citizen gaat maar tot 57 cm framemaat. Ik heb volgens de verkoper van 12Gobike 61 cm nodig.
Ik laat zeker weten wat het geworden is!

Over de breedte van de banden: ik dacht vroeger altijd dat bredere banden zwaarder zouden fietsen ivm weerstand, maar dat is niet altijd zo?

Nee, dikkere banden hebben minder rolweerstand bij dezelfde bandenspanning en soms zelfs bij minder bandenspanning. Een bekend voorbeeld van het laatste is dat de rolweerstand van de Schwalbe Big Apple 50-622 met 2 bar lager is dan de Schwalbe Marathon 37-622 met 4 bar. Het is een kwestie van natuurkunde. Over het algemeen zijn dikkere banden wel (wat) zwaarder dan dunnere en hebben een hogere luchtweerstand. Echter wat betreft luchtweerstand hebben spatborden veel meer remmend effect.

Wat is de betekenis van de framemaat in centimeters? Het is niet meer of minder dan de lengte van de zitbuis gemeten vanaf het midden van de trapas/bracket tot bovenaan, waar de zadelpen begint. Wat echt belangrijk is bij jouw lengte is hoe lang de fiets horizontaal is, dus zittend op het zadel en je handen op het stuur. Dat is ook in maten aan te geven, maar veel belangrijker is hoe je zelf de houding ervaart. Immers een kortere zitbuis is eenvoudig te compenseren door de zadelpen hoger te zetten.
Mijn ervaring is dat bijna alle nederlandse toerfietsen bij de maatvoering heel weinig horizontale centimeters verschillen tussen de diverse lengtematen. Les: test de fiets en laat het zadel op jouw hoogte zetten en beoordeel dan je houding. De vorm van het stuur en de stuurpen (vaak verstelbaar) maken ook nog een aardig verschil. De aandacht voor de framemaat is meer een traditie, dan van essentieel belang. De fietsbranche is helaas oerconservatief en leert niet bij.

Om nog iets aan het verhaal van @Sjef toe te voegen wat betreft framematen, ik heb ooit ook een fiets gekocht en me laten overhalen een kleinere maat te nemen dan ik zelf voor ogen had.

Dat was voor mij geen goed idee want ik zit graag flink voorover en bij die kleinere framemaat zit het stuur dichterbij. Uit eindelijk “opgelost” door het stuur verder van me af te zetten door een langere stuurpen op te zetten maar bij nader inzien had ik toch voor de grotere framemaat moeten gaan.

Het zadel kan bijna altijd op de goede hoogte worden gezet, wat belangrijk is is of het stuur op de goede afstand zit.

Wat betreft de Continental riem, zover ik weet heeft Continental die uit de handel gehaald dus het zou goed kunnen dat Gazelle over is gegaan op Gates. Maar het kan ook zo zijn dat dit nog oude voorraad is, vandaar dat het goed is dit na te kijken.