Welke lichtgewicht dames stadsfiets voor 1m86

Wat een fijne informatie allemaal! Ik weet nu tenminste waar ik moet letten. Ik zit ook graag een beetje voorover. Dat van die frame maat is iets waar ik al over twijfelde, want ik heb de afgelopen 20 jaar enorm veel oude heren-stadsfietsen versleten. En een kleiner ogende fiets met zadel en stuur op de hoogste stand was soms ook prima. (Duurder dan 120 euro ofzo heb ik trouwens nooit gehad, ze gingen kapot of werden gestolen, of je vond ze terug om een lantarenpaal gedraaid in de binnenstad, na een avond stappen).
Echt heel leuk om me er nu eens echt in te verdiepen.
Nog een vraag over de naaf: ik zie dat soms Nexus 8 en soms Nexus 8 Premium. Maakt dat veel uit?

1 like

Ja, ik ben ook begonnen met tweedehandsfietsen maar een goede nieuwe fiets fietste toch het best.

Daarna wat meer geleerd en toen nog een tweedehands voor > ā‚¬1000 gekocht en na wat upgrades rijdt die toch het lekkerst :wink:

Je hebt een Nexus-8, een een Nexus-8 premium en een Alfine-8 en dat is ook ongeveer de volgorde wat betreft prijs. Verbeteringen zitten voornamelijk in het rendement, zo heeft de premium bijv. naaldlagers (zie needle-bearing pinions voor plaatjes) en de hoeveelheid geluid/het gemak van schakelen.

Ik heb alleen ervaring met de Nexus-8 en zou bij het selecteren van een fiets er geen rekening mee houden. Andere dingen als remmen en banden zijn naar mijn idee belangrijker, alleen als je twee dezelfde fietsen hebt waarbij de naaf verschilt zou ik er serieus naar kijken.

@marian314 ben je er inmiddels uit gekomen? Ik las dat je de Batavus Dinsdag in overweging had genomen, die staat ook op mijn shortlist. Ik lees nu in jouw topic dat je ook je vragen had bij de stabiliteit van de bagagedragers achter met het oog op een zitje op de achterbank.
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn inmiddels!

Dit is een goede optie. Dat was het een paar jaar terug al, en is het nog steeds. Wordt veel met kinderzitje voorop en/of achterop gebruikt. Misschien nog relevant voor wie zoekt.
Victoria Victoria E-Trekking 5.5 - Vossebeld Elektrische Fietsen (vossebeldfietsen.nl)

Dat is zeker geen lichte fietsā€¦
Bij licht denk ik toch aan minder dan 15 kg.