Welke (soorten) kettingen?

Ik verving onlangs de ketting van de fiets van mijn vrouw (een oudere Koga) met een - om precies te zijn - Shimano Ketting 1/2 X 1/8 Nexus CN-NX10.

De fiets heeft een Shimano Nexus 8 Premium naaf.

Ik begreep dat er ruwweg 2 soorten kettingen zijn; een voor single speed fietsen (incl. naaiversnellingen) en een voor derailleur fietsen. Laatstgenoemde zouden iets dunnere kettingen gebruiken.

Ik kreeg nu toch het idee dat op de Koga een dunnere ketting lag, dan de ‘single speed’ ketting die ik erop legde. Het lijkt ook alsof die wat zijwaartse speling heeft op het voorste kettingblad:

Hier zie je de oude ketting naast een stukje nieuwe liggen; ik kon uiteraard die dag mijn schuifmaat even nergens vinden om het verschil op te meten. Maar misschien zien jullie het zo al:

Nu is mijn vraag: hoe zit het nu precies met alle soorten kettingen en kan het zijn dat ook fietsen met naafversnelling toch een smallere derailleur type ketting gebruiken?

En heb ik nu de verkeerde ketting op deze fiets gelegd?

Ja, dat is een gewone derailleurketting (7/8v) naast een singlespeed ketting, die dus niet flexibel is.
Dat het kettingblad meer ruimte biedt is normaal. die tandjes zijn al decennia 2,0mm. Tandwielen van versnellingsnaven zijn dikker, ca. 2,3mm, althans die ik heb kunnen meten. (Rohloff is dunner, hoeveel weet ik niet.) 2,3mm is tevens de ruimte die een gewone derailleurketting heeft tussen de binnenschakels. Dat betekent dat een derailleurketting op een tandwiel van Nexus 8 (of zo) ergens gaat klemmen.
Als die dunne ketting zonder probleem heeft gefunctioneerd, dan had je die weer kunnen monteren. Maar verkeerd, dat zou ik niet zeggen. Les voor de volgende keer. Het is te verwachten dat dat nu langer zal duren.
Een singlespeed ketting is tussen de 8,5 en 9,5mm breed. 7/8v = ca. 7,2-7,5mm, 9v = 6,5mm, 10v = 5,9mm, 11v = 5,5mm en 12v = 5,24mm breed.
kleine aanvulling: KMC maakt ook smalle singlespeed kettingen van 7,3 - 7,7mm, en dus ongeschikt voor derailleurversnelling.

1 like

Een singlespeed ketting heeft wel een voordeel wat betreft levensduur.

KMC heeft nu een ketting van 3 mm breed die volgens hun 10,000km mee gaat, zie

https://www.kmcchain.eu/10000km+

Even beter lezen: niet de ketting, maar de tandwielen zijn 3mm breed: <3mm wide chain ring/sprockets >!

1 like

Ok ik probeer even goed te begrijpen wat jullie me proberen uit te leggen.

En ben ik zelf duidelijk geweest? Er ligt op dit moment dus een nieuwe single speed ketting op (deze: Shimano Ketting 1/2 X 1/8 Nexus CN-NX10) dus dat is wel de goede ketting? En er lag dus een derailleur ketting op, (vreemd genoeg, die heb ik zelf ooit bij de lokale fietsenmaker gekocht en die had de fiets gezien waar het om ging)

En die maten zegt me nog niet iets, hoe moet ik die precies lezen/interpreteren? Wat betekenen die 1/2 en 1/8? En waar kan ik aan herkennen dat het hier daadwerkelijk om een single speed ketting gaat?

Je was duidelijk. Een smalle ketting zal lichter lopen, maar minder lang meegaan. De 1/2 inch is de afstand tussen twee asjes. Andere fietskettingen zijn er niet. De 1/8 inch aanduiding stamt uit een ver verleden, je kunt het gaan opzoeken (doe ik ook niet), maar ook alleen onthouden dat daarmee een brede single speed ketting wordt aangeduid. Wil je een optimale ketting: koop dan zo’n smalle ketting, bijv die van KMC. Die worden met 3/32" aangeduid. Sorry, maar Shimano kettingen worden bijna nergens meer gebruikt/verkocht. KMC gaat langer mee en heeft een losse sluitschakel, ook Connex en SRAM (voorheen Sachs) gebruiken dat ook al meer dan 20 jaar. Shimano loopt weer eens achter.
Op de verpakking staat waar de ketting geschikt voor is, of uiteraard op de website van shop of merk.

Ok bedankt voor de extra uitleg en tips. Een smalle single speed KMC ketting is dus het advies.

Ik had de Shimano ketting bij een bekende online fietsonderdelen winkel besteld, ik denk alweer een jaar geleden. Er stond destijds niet bij voor welke systemen die passen zou zijn, maar ik had bij de selectie voorkeuren ‘1-speed’ aangevinkt. Dat die ketting niet meer verkocht wordt zou dus goed kunnen, hij lag dus nog bij mij op de plank en die webwinkel heeft ‘m ook niet meer zag ik net.

Ik bedoel te zeggen dat je best nog wel Shimano kettingen kunt kopen, zeker in een webshop, maar vraag je in de fysieke winkel bijv. een 9v ketting zonder een merk te noemen, krijg je een KMC ketting, gewoon omdat die op alle systemen werken en langer mee gaan en ook nog goedkoper zijn. In de single speed hoek is KMC de standaard geworden, behalve misschien voor baanfietsen (Miche).

De lengte van een ketting was altijd een veelvoud in inches.
Maar sinds Brexit werken de Engelsen aan een ketting die een veelvoud is van centimeters.

Waarom.
De omtrek van een 34T kettingblad voor de inchlangeketting is 17 inch.
De omtrek van een 34T kettingblad voor de metrische ketting is 17 cm.

Deze ontwikkeling is in gang gezet door baanwielrenners om de luchtweerstand te verminderen.
Voor gewone fietsers heeft deze gedachte tot gevolg dat een ketting uit meer schakels ( en pennetjes) bestaat.
En dus eerder is versleten ???

≈≈=============edit per 30 juli≈====
De ketting weet zich te handhaven te midden van innovaties op het gebied van riemaandrijving, cardanas, enz.
Tijdens mijn leven heb ik gezien dat er is gesleuteld aan de dikte van de schalmen, de breedte, de bussen.
Maar de pitch is 1/2 inch gebleven.
Ik vroeg me af waarom.
Omdat ik wel voordelen zie in een kortere pitch.

Sheldon Brown geeft geen geschiedenisles over de pitch van een ketting .
De pitch is 1 /2 inch. Punt.
Hij schrijft ook dat Shimano een ketting met een kortere pitch al eens heeft geintroduceerd. Maar er geen succes mee had.

Baanwielrenners hebben ook lange tijd een voorkeur gehad voor kettingen met een langere pitch ( block chain ). Omdat zij zich sterker achten dan wie dan ook.
1000W klinkt veel. Maar de cadans heeft bij hen een belangrijker aandeel in dat vermogen, dan beenkracht.

Wat je wil je nu echt zeggen, eigenlijk vragen? Je hele bericht is een raadsel. Geen enkele ketting komt uit Engeland. De relatie met baanwielrenners ontgaat me totaal ! Baanwielrenners gebruiken dikke (baan)kettingen (niet gesmeerd!), want die zijn sterker, want die jongens (en meisjes) trappen minimaal 1000 watt. Stel een vraag!

In de link kan je lezen dat in Engeland wordt gewerkt aan een ketting met een kleinere pitch (= kortere schakels ).
Ik vroeg me af of dat ook voordelen voor de gewone fietser zou kunnen hebben.
Of alleen maar nadelen.

@fietserbill Shimano heeft zonder succes in de jaren tachtig een ketting, en de bijbehorende kettingbladen, met schakels van 10mm geintroduceerd. Dat betekent dat alle tandwielen van cranks, derailleurs en naven andere afmetingen moesten hebben. Het idee erachter was dat ketting en tandwielen dus kleiner en dus lichter zouden worden. Is niet verder gekomen dan het stadium van experiment . Je citaat van Sheldon Brown (r.i.p.) vermeldt niets over wat jij beweert. Dergelijke loze beweringen zal ik in het vervolg verwijderen. Je bewijst hiermee niemand een dienst. Sheldon was verbonden aan een wielerzaak in Boston (USA). Zijn pages (worden nu door anderen geactualiseerd) kun je beschouwen als hèt naslagwerk voor fietsmecaniciens.

Na de enorme nederlaag van de GB teamsprinters tegen de Nederlands klasbakken, zal het wel afgelopen zijn met de ketting-experimenten. Voor ons, gewone stervelingen, is dit van generlei betekenis.

Jammer.

Hoewel het vandaag prachtig fietsweer is, zie ik niet uitsluitend blije gezichten op het fietspad.
Ik had een idee dat voor alle fietsers die moeten zwoegen voor een beetje snelheid, het leven op de fiets een beetje gemakkelijker zou kunnen maken.
Die revolutie moet dus nog even wachten.

Reden die met een andere ketting?

Er was wel wat gedoe over hun nieuwe frame (opvallende voorvork), maar ook die kon niet voorkomen dat ze verloren. De inzet van een extra sprinter aan Nederlandse kant was waarschijnlijk niet onbelangrijk, in de finale had de Nederlandse slotrijder meer over dan de Britse :wink:

Dat was niet te zien. Wel bleek dat de fietsen met de grote voor en achtervorken niet gebruikt konden worden in de startmachine.

Ah, dat was de reden. Ik vroeg me idd al af waarom de startrijder een andere fiets had. Thnx :wink: