Welke stadsfiets?

Beste mensen,

Ik mag van het werk weer een nieuwe fiets uitzoeken, budget is tot 1200 euro. Op dit moment heb ik een Batavus Dinsdag uit 2015 met 7 versnellingen. Ik gebruik de fiets voor woon-werkverkeer (2x 5km) en ritjes door/naar de stad.
Ik wil graag goed rechtop kunnen zitten en de fiets moet minimaal 7 versnellingen hebben en een verende zadelpen. Verende voorvork hoeft van mij niet perse. En natuurlijk hoe minder weerstand hoe beter. Het liefst wil ik de fiets kopen bij de “buurt” fietsenmaker
Zelf heb ik al 3 fietsen op het oog

1 Gazelle Chamonix C8
2 Batavus Dinsdag 2022
3 Trek District 2 Equipped

Op de Trek heb ik al even even gefietst , leek mij al een stuk lichter dan mijn Dinsdag

Heeft iemand nog een andere optie, of een tip waar ik nog aan moet denken? Een ervering met een van de bovenstaande fietsen zou ook mooi zijn.

Alvast bedankt

De nexus-7 staat bekend als een best zwaar fietsende naaf. De 8 zou een betere, als in met minder weerstand, lopende naaf zijn. Bovendien is de 5e versnelling een vrijloop, dus zonder weerstand. Zie https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/versnellingsnaaf-is-onzekere-factor/ en https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/kooptips/welke-versnellingen/

Voor minder weerstand kan je beter een Nexus-8 dan een Nexus-7 nemen en dat zou betekenen de Gazelle Chamonix C8. Nadelen vindt ik de (goedkope) voorvork- en zadelveringen en de rollerbrakes. Rollerbrakes zijn niet slecht , remmen voldoende maar niet heel goed.

Een mooie fiets voor de prijs vindt ik de Cortina Mozzo ND Belt, Nexus-8, schijfremmen en een riem.

De Cortina is idd een mooie fiets, heeft ie niet wat bredere banden?? Wat opvalt is wel dat er bijna geen fiets meer op korte termijn te krijgen is, via internet ga ik het niet doen.

De Trek fietste fijn, lijkt mij op zich een prima fiets, ziet er ook mooi uit (een keer wat anders) en is op korte termijn te verkrijgen bij mijn “buurt” fietsenmaker. Hele grote afstanden fiets ik niet, een overkill lijkt mij niet nodig. Beetje onderhoud aan ketting kan ik zelf doen

De Trek District 2 Equipped lijkt me geen slechte fiets met de aantekening wat betreft Nexus-7 versus en de verende onderdelen. De District 3 Equipped Stagger/Equipped lijkt me een betere keus maar die heeft een advieprijs van € 1349, kan de de “buurt” fietsenmaker daar € 1200 van maken?

Wat betreft brede banden, zie

Ik heb op de Cortina een proefrit kunnen maken, maar vond de Trek fijner fietsen, ook qua zithouding. waarschijnlijk ga ik dan voor de Trek, die is ook gelijk leverbaar.