Wie heeft ervaring met Multicycle


#1

Ik wil een nieuwe fiets aanschaffen. Nu vertelde de fietshandelaar over MC. Ik heb gezocht op google naar dit merk. Veel informatie vind ik er niet.

Is er iemand die (positieve of negatieve) ervaring heeft met dit merk fiets?


#2

Multicycle is een Nederlands merk uit het Achterhoekse Ulft. De fietsen worden in eigen huis ontwikkeld, samengesteld en afgemonteerd. Het assortiment bestaat uit elektrische fietsen, trekking- en touringfietsen en tandems. Multicycle maakt alleen gebruik van de beste materialen en staat bekend om de lichtste fietsen in de markt (zowel in gebruik als gewicht). De fietsen van Multicycle zijn een uitstekende keuze als je nét iets meer wil.

Om de kwaliteit te ervaren en hoe een MC fietst, raad ik je aan om een proefrit te maken. Dit kan bij een MC-dealer of bij de fabriek Multicycle in Ulft. Je kunt je vrijblijvend inschrijven via de website www.multicycle.nl.

Zaterdag 17 mei a.s. organiseert Multicycle van 10.00 - 16.00 uur een open huis in Ulft. Je kunt dan een kijkje nemen in de fietsfabriek, kennis maken met alle medewerkers én natuurlijk een proefrit maken.

Succes met je keuze!


#3

Multicycle is een van de betere merken van de nederlandse fietsindustrie. Zoals met de meeste fietsen komt het frame en vele componenten als massaproduct uit het buitenland. De kwaliteit van de fiets hangt zoals gebruikelijk af van de onderdelen die gemonteerd zijn. Als het een nieuwe fiets betreft, dan is de garantie (2 jaar) van de handelaar, niet van de fabrikant! Hoewel dat al sinds 2009 geldt, denken velen dat ze terug moeten vallen op de fabrikant. Vertrouwen in de dealer is belangrijker dan de reputatie van het merk. Veelal geldt: geen nieuws is goed nieuws. Slechte ervaringen worden snel gemeld. Goede ervaringen worden zelden gemeld.


#4

Wij hebben 2 multicycle fietsen. De herenfiets is een superfiets, trapt heel licht, grote actieradius, dus ik zou zo zeggen prijs kwaliteit is heel goed.

Echter de damesfiets heeft vanaf het begin problemen gehad. De fiets is zelfs 2 keer terug geweest naar Multicycle in Ulft. Echer de problemen blijven bestaan, ze worden niet door Multicycle opgelost. Multicycle verwijst terug naar de verkoper, maar inmiddels heeft de verkoper zijn contract met Multicycle opgezegd en ik blijf zitten met een fiets, die niet goed is.

Conclusie, superfiets als alles in orde is maar bij problemen is de service onder de maat.

Jetje


#5

Mijn vrouw heeft nu drie jaar een Multicycle Mature, een van de duurdere modellen. De fiets is degelijk afgewerkt, trapt met ondersteuning heel lekker, en is ook niet al te zwaar. Als gewone fiets, dus zonder ondersteuning, fietst hij ook heel licht. De actieradius is wat aan de kleine kant, 35 tot 40 km, maar dat is geen probleem voor woon-werkverkeer. Een keer is de motor vervangen, voor de rest helemaal top, op een ding na…de accu, de zwakke plek van veel e-bikes. Zonder aanwijsbare reden geeft die op de meest onverwachte momenten de geest. Hij is tot nu toe vier keer vervangen, gratis, door de dealer, ook na drie jaar. Daar wordt door multicycle niet kinderachtig over gedaan (ik neem aan dat de dealer niet zelf voor de kosten opdraait). Ik heb gelezen dat de printplaatjes in LiOn accu’s vaak stuk gaan. De accu moet dan in zijn geheel worden vervangen. Het lijkt dus niet een merk-gebonden probleem te zijn. Inruilen voor een nieuwer model of een ander merk hoeft het probleem dus niet op te lossen. Bovendien rijdt de fiets voor de rest erg prettig, de accu is het enige probleem. LiFePO4 accu’s schijnen veel langer mee te gaan, maar ik neem aan dat die niet zomaar op de multicycle kunnen worden gezet.


#6

In juli 2011 kochten mijn vrouw en ik een Multicycle electrische fiets.
Ik een Synergy CAE en mijn vrouw een Expressive E.
Het was een hele aanschaf bij elkaar zo’n €7600, maar dan heb je ook wat.
Tenminste dat dachten we toen.
Per slot van rekening hadden we zo’n 30 jaar positieve Multicycle ervaring en wel op de Multicycle Tour 500.
Echter na 5 maanden kwamen er problemen met de motor en de display.
De dealer heeft dit keurig opgelost.
Maar met het display van de Expressive bleef het sukkelen.
Verschillende nukken, zoals de range werd niet meer correct weergegeven, het kiezen van meer of minder ondersteuning haperde, etc, etc. het enige wat op de display nog correct wordt aangegeven is de lading van de accu en de tijd.
Sinds enkele weken heeft de Synergy ook problemen.
Op de display wordt niet meer aangegeven hoe vol de accu is. Ook als deze helemaal vol geladen is knippert er maar 1 balkje. Op de accu zelf knippert aan het eind van het laden ook maar 1 lampje, terwijl deze toch helemaal vol is.
Na circa 5 km fietsen schakelt de ondersteuning af tot 3 streepjes ondersteuning, meer ondersteuning wordt niet meer gegeven.
Na een pauze en uitschakelen heb ik weer een paar km volledige ondersteuning, maar dan schakelt hij weer terug naar 3 streepjes.
Kortom, huilen met de pet op, chagrijnig word ik er van.
Natuurlijk ben ik al bij de dealer geweest en deze vertelde dat er, na contact met MC, geen andere mogelijkheid is dan het hele elektrische systeem te veranderen.
Dus accu, controller en display en dat zou dan 1000€ kosten.
Schande vind ik het. Koop een Multicycle fiets van 3350€ en 4 jaar later kan je voor meer dan 1000€ een renovatie uit laten voeren. Een renovatie die ervoor moet zorgen dat een essentiële functie van de fiets, namelijk elektrische ondersteuning geven, weer functioneert.
Ik heb contact gehad met mijn dealer, echter deze zegt mij niet verder te kunnen helpen, als MC in Ulft geen toezegging doet.
Hij vertelde mij ook dat zij ‘helemaal klaar’ zijn met MC, de slechte aftersales en dito communicatie.
'Als MC een slecht product aflevert kunnen zij, de dealer, niet steeds alleen voor de kosten en service opdraaien.'
Hij vertelde mij ook dat zij hun hele MC voorraad ten einde raad aan een opkoper verkocht hadden om er maar vanaf te zijn.
Het had hun al te veel geld gekost en dan doelde hij op een falend product, de slechte aftersales en moeizame communicatie met MC.
Jammer, maar als MC als bedrijf zo door gaat geef ik ze nog een korte tijd van leven.


#7

Nooit meer een MC E Bike. Meer dan de helft van de tijd was hij stuk en onderweg naar prima leverancier en de waardeloze afhandeling van de fabriek in Ulft. Het is te veel om nu op te noemen, maar alles wat maar stuk kon gaan is ook stuk gegaan. Na 2 jaar was ik het beu om niet zonder fiets of problemen te kunnen fietsen. Nu ingeruild voor een RIH fiets +/- dezelfde prijs en rijdt nu al 18 maanden zonder problemen, dus zo kan het ook wat ook heel normaal moet zijn voor een bedrag van zo’n € 3000. M C leert er waarschijnlijk ook niet veel van gezien het aantal recente reviews.

Dus mensen koop geen MC E Bike!


#8

Sinds Sept 2014 heb ik een MC. Ik vind het een super-fiets. Heb voor deze gekozen omdat hij ook goed gebruikt kan worden zonder ondersteuning ( trapt zeer licht wanneer ‘uitgeschakeld’). De accu moet ik opladen na - gemiddeld - zo’n 200 à 250 km. (In deze afstand zitten ook de km’s waarin de accu niet heeft aangestaan). De éénpuntsdemper in de voorvork gaf mij een oncomfortabel gevoel. Hier is door de dealer voor mij kosteloos een ander type voorvork in gezet (deze nieuwe kan handmatig worden afgesteld). Prima comfort nu ! Zover heb ik geheel geen spijt van deze aankoop!


#9

afgelopen december heb ik een MC Mature gekocht, modeljaar 2014, alive 11, Magura 33, herenrijwiel. Ik heb mijn vorige MC Mature 7 jaar gebruikt, voor woon-werk verkeer (2x 15 km. per dag) en ritten in de omgeving. Dat is de Veluwezoom, waar veel hellingen zijn en de fiets zwaarder wordt belast dan op vlak terrein. Toen ik nog werkte (pensioen met 65 jr., drie jaar geleden) reed ik ruim 8000 km. per jaar. De fiets was daar goed tegen bestand. Veel beter dan mijn fiets daarvoor: een Giant, waarvan de trapas en het versnellingssysteem (draaischakeling met planeetwieltjes) diverse malen moesten worden vervangen.
De enige aanmerking die ik op mijn vorige MC Mature heb, is dat de vering in de voorvork matig/slecht was: flinke oneffenheden in de weg leverden al even flinke stoten tussen de framedelen op. Niettemin: goede fiets, duur (EUR. 1600,=, ruim 7 jaar geleden) maar zijn geld wel waard. Geen enkele lekke band gehad, wel moest na een paar jaar de standaard worden vervangen. Vandaar dat ik opnieuw voor een MC Mature heb gekozen. Het veersysteem van de voorvork is evident verbeterd: single shock, geen stoten te voelen! De gekozen bel - volgens de dealer is over die keuze echt nagedacht! - is een ronduit lullig ding; veel te zacht geluid. Het rijden is comfortabel, maar je moet er wel rekening mee houden dat de fiets vrij zwaar is. En dat de prijs hoog is; eigenlijk alleen een verstandige optie als je veel rijdt en er fiets tegen heel wat bestand moet zijn.


#10

Multicycle E-Bike. Slechte ervaringen met oplossen klachten door dealer & Fabrikant.

Reactie : Naar aanleiding van vorig bericht.
Multicycle E-bike NIET kopen! D.d. 22 september 2015

In Septenber 2010 hebben wij een Multicycle Synergy Carbon fiets a.€.3200,-- aangeschaft voor mijn vrouw in verband met gezondheidsklachten.
Direct na aanschaf ontstonden er al problemen: Bediening ondersteuning( is vervangen) , op wisselende momenten valt op het display de ondersteuning of de motor korte tijd uit, bij volle accu al snel meerdere lampjes uit waardoor geen duidelijke indicatie hoeveel er nog gereden kan worden ( na 30 Km maar laden), enz. enz. enz. enz.
De problemen zoals beschreven in een vorige reactie Multicycle E-bike NIET kopen! D.d. 22 september 2015 kwamen bij ons ook voor.
Elke keer wanneer de fiets ( ter reparatie? ) bij de officiéle MC Leverancier/dealer was geweest werd er een ander verhaal verteld over de oorzaak en had men volgens zeggen het probleem in samenspraak met MC verholpen! Resultaat: De problemen bleven aanwezig!
Zelf heb ik verschillende keren via telefoon en diverse e-mails contact opgenomen met Multicycle en ook heb ik voorgesteld om zelf de fiets naar Ulft te komen brengen zodat men in de fabriek het probleem goed aan zou pakken. Tevergeefs! Steeds weer verwees MC mij via telefoon of mail terug naar de dealer.
Wanneer ik aangaf door onze slechte ervaringen geen vertrouwen in de dealer te hebben was de MC reactie dat ik ook naar een dealer kon gaan. ( in een andere plaats)
( Eventuele toekomstige kopers met interesse voor een MC mogen wel een rit naar de showroom in Ulft maken)
Na 5 jaar lang met veel ergernis op deze ondeugdelijke fiets te hebben gereden hebben wij eind september 2015 besloten bij een andere rijwielzaak een nieuwe E-Bike voor mijn vrouw te kopen.
Door de zeer slechte ervaringen van nazorg door de dealer en fabrikant MC stond voor ons vast dat wij beslist niet meer voor een MC kiezen.
Onze keus is nu gevallen op een kwalitatief bekende fiets van Duits fabricaat uit dezelfde prijsklasse als de Multicycle –Synergy waar mijn vrouw inmiddels 4 maanden met veel plezier (zonder problemen!) gebruik van maakt.
Vanzelfsprekend zullen er mensen zijn die alleen lovende woorden over hun MC uiten maar van een merk dat zich op de markt presenteert als een kwalitatief hoogwaardig product mag de consument zeker verwachten dat MC aan het verlenen van dealerschap aan een rijwielzaak ook bijhorende eisen op het gebied van vakkundigheid worden gesteld.
In onze situatie was bij deze dealer veel te verbeteren en van de fabrikant zelf hadden wij ook andere kwaliteitsverwachtingen.


#11

Nooit meer een Multicycle E bike.
In september 2012 kocht ik op advies van de dealer een Multicycle GO-e. Een fiets van bijna 3000 euro. Ik kende het merk niet maar een mooi en degelijk (dacht ik ) hollands fabrikaat. Het eerste jaar was mijn actieradius rond de 100 kilometer. Het tweede jaar was dit al aanzienlijk minder. Het derde jaar steeds minder en kreeg ik problemen met de motor.
Nadat ik hiermee bij de dealer was geweest stelde hij mij gerust dat ik er eerst nog prima mee op vakantie kon gaan. Een foute diagnose. Na mijn vakantie zou de motor naar MC opgestuurd worden. Fietsen op vakantie was vreselijk de motor ging elke dag meer herrie maken.Als de fiets was vast gelopen had ik ook nog een ernstige val kunnen maken. Thuis gekomen heb ik de fiets bij de dealer gebracht. Na twee maanden kreeg ik na heel veel aandringen, mailen, bellen met de dealer en MC een andere motor. Ik had ze er op gewezen dat naast garantie elk produkt wettelijk moet voldoen aan een te verwachten levensduur. Binnen 3 jaar mag een motor van een fiets van 3000 euro niet kapot gaan. Na de motor moest het probleem met de accu nog opgelost worden. In de gebruiksaanwiizing staat dat de accu 5 jaar mee gaat en na 300 ladingen nog minimaal 80% van de actieiradius moet hebben.Ik kon er niet meer dan 30-40 km mee fietsen ( 211 ladingen 3 jaar) De dealer en MC gaan totaal niet in op mijn klacht en geven mij na heel veel bellen, mailen etc een sterkere ruilaccu. Deze accu heeft echter dezelfde actieradius niet meer dan 30-40 km. Dus weer klagen, bellen, mailen. Ze gaan nergens op in, nemen mij niet serieus alleen hun eigen verhaal. Meer dan een half jaar ben ik bezig met klachten.
Om uit de impasse te komen heb ik voorgesteld een nieuwe accu en de kosten te delen. Steeds weer hun verhaal en niet op mijn ervaringen, hun specificaties en mijn klachten ingaan. Mijn vertrouwen in MC is heel diep gezakt. Ik ben niet de enige als ik de andere verhalen lees. Ik had totaal andere kwaliteitsverwachtingen en een goede service verwacht.
Hoe is het mogelijk dat de dealer die mij geen Trek fiets wilde verkopen omdat daar de service niet goed van zou zijn niet betere service samen met MC laat zien. MC neemt haar klanten niet serieus en heeft een zeer slechte after sale.
Daarom nooit meer Multicycle.


#12

Koop nooit een MC. Onbeschofte behandeling door fabriekant en een dealer die er niets van begrijpt en zegt het probleem/de problemen niet te kunnen oplossen. MC vergelijkt zijn fietsen met Audi’s. Qua prijs klopt dat, je betaalt een flinke prijs. Maar als je na 2 jaar ellende je fiets wil inruilen dan verlies je maar liefst 75 % van de nieuwwaarde. Dan is je MC ineens geen Audi meer maar een Lada. Te gek voor woorden. Garantie? Een lachertje. Wettelijke regeltjes: daar doen ze niet aan mee.


#13

Zoals zo vaak al gesteld: de fabrikant speelt GEEN rol in dit verhaal, alleen de handelaar/verkoper. Het lijkt of mensen dat niet willen geloven/accepteren. Er helpt maar een ding: ingebrekestelling (van de handelaar!) per aangetekende brief: dan zullen ze plooien of je rechtsbijstandsverzekering lost het probleem, juridisch of financieel, op.


#14

Multicycle E-bike NIET kopen!

Nooit meer een Multicycle E bike!
Wij hebben al 5 & 3 jaar ervaring met MC je kan er zon 30 a 40 km meefietsen,en nu naar 2500 km is de trapas kapot en dat was bij de eerste ook zo al het geval.je kan ze ook niet inruilen want je krijg er bijna niets meer voor terug , de behandeling door fabriekant is dan ook zeer onder de maat ,het is een fiets waar van ze in Ulft nog denken dat die MC fiets de beste mooi niet!!!
de fiets is dan ook veel te duur een accu die naar met 3 jaar op is.
PS:Worden ze daar in Ulft nooit wakker.
Henk


#15

Dat de trapas na 2500km kapot is, is wel jammer, maar niet extreem. Nog maar eens een keer: de fabrikant speelt geen rol bij de garantie. Dat is de handelaar/verkoper! En dat is al zo vanaf 1 jan. 2009. Wettelijke garantie is 2 jaar.


#16

Zolang de fiets het goed doet fietst hij geweldig. Maar als je problemen krijgt ben je echt aangewezen op de fietsenmaker. Als deze niet echt goed is, dan zou ik nooit aan een multicycle beginnen! Van de fabrikant moet je niets verwachten. … alleen een onbeschofte behandeling waarbij de verwijten tussen fabrikant en fietsenmaker niet geschuwd wordt. Ik heb veel gefietst (13000km) met mijn fiets. Maar ondertussen is nagenoeg alles kapot geweest. Gelukkig had ik een fietsenmaker die goed zijn best deed. Maar het heeft mij veel gekost. Voor mij geen multicycle meer. Dat heeft dus niets met het fietsgenot van de fiets te maken. Maar vooral met de onbeschofje houding van de klantenservice van multicycle die je gewoon niet helpen en je het gevoel denken re kunnen geven dat jij blij mag zijn om op een multicycle te mogen fietsen.


#17

Multicycle is in 2016 failliet verklaard. Dat er nog altijd fietsen met die naam te koop zijn (en kennelijk gebouwd worden), is voldoende waarschuwing ver weg te blijven van fietsen met die naam. Een merk(naam) is snel gekocht, maar daarmee ben je er nog lang niet.


#18

Mijn partner rijdt al 2 jaar zonder problemen op een elektrische MC. Hij was wel duur in de aanschaf, maar is netjes afgwerkt en relatief licht.