Wielrenners ook een fietsbel

Ik ben zelf wielrenner en vind dan ook meer dan normaal een fietsbel op de racefiets te zetten.

Alles is inderdaad al gezegd in deze rubriek. Met interesse gelezenā€¦ En er is lang niets meer bijgeschreven, dus bij deze. Maar wat is er toch aan de hand de laatste maanden/weken/dagen? Ik kan niet meer op mijn racefiets mijn huis uit zonder opmerkingen over een bel naar mijn hoofd geslingerd te krijgen (over het NIET hebben van een bel dus). Ik heb er dus lekker wel een, maar gebruik ze met mate. Zoals al vaak gezegd, ze wordt vaak toch niet gehoord, bellen (en roepen ook) leidt vaak tot slingerende of achteromkijkende fietsers (of voetgangers) voor je die het gevaar alleen verhogen, temeer omdat ik op de racefiets een hand van het stuur moet halen om te bellen, en bellen leidt niet zelden tot geirriteerde reacties. Maar niet bellen dus ook! Misschien dat er echte wielrenners onder jullie zijn die serieus hard gaan, maar de meeste fietsers zoals ik gaan 25-30 per uur, niet echt hard toch, en geen reden om te schrikken als je iemand op een breed genoeg fietspad inhaalt, dunkt me. Toch is iets over de bel roepen tegen (wannabe) wielrenners standaard geworden. Waarom toch? Ligt dit aan het toegenomen aantal senioren op electrische fietsen? Niet dat daar iets mis mee is, mijn vader heeft er ook een en we fietsen wel eens samen. Maar lieve mensen (en ik doel hier ook op niet-electrische fietsers en op wielerclubjes): houden jullie je ook aan een paar simpele regels zoals rechts houden, niet naast elkaar op smalle wegen en fietspaden, op het verkeer voor je letten en eerst omkijken als je van richting verandert. Dan is er voor mij zelden reden om te bellen of te roepen. En dreigt er toch gevaar of een verstopping dan maak ik zelf wel uit of ik bel, iets roep (helaas klinkt een vriendelijk verzoek om langs te mogen bij windkracht 8 altijd een weinig assertief) of probeer om zonder waarschuwing te passeren - dat hangt van de situatie af. We zullen het samen met onze prachtige wegen moeten doen!

Een bel is echt noodzakelijk als je snel fietst. Mensen horen je niet. Er zijn lichte belletjes die je met klittenband om stuur kunt binden. Dat weegt vrijwel niets. Probleem is oudere mannen. Die zijn vaak zo doof als de neten en horen je dus niet. Ook mensen met oortjes in die zwalkend kijkend op hun smartphone over het fietspad gaanā€¦

Over het inhalen. Mensen gaan altijd langzamer rijden om achter hun fietspartner te gaan fietsen. Trap even wat sneller aub en ga er voor rijden dan hoef ik ook niet in de remmen.

Ik gebruik juist altijd mijn fietsbel als ik wil passeren. Het klinkt vriendelijker dan roepen. Na het passeren steek ik even mijn hand op als dank. Ook neem ik wat snelheid terug en wacht desnoods even met passeren. Het zijn vaak ouderen op e-bikes die je passeert en ik wil te allen tijde voorkomen dat deze mensen vallen want zij breken gemakkelijk iets. Maar ik fiets dan ook alleen of hooguit met zijn tweeĆ«n en altijd in de polder. In een grote groep wordt het zowiezo lastiger met passeren. Nadeel van mijn fietsbel is dat, als ik op de pedalen ga staan, ik met mijn knieĆ«n tegen de bel stoot. Tegenwoordig zijn er fietsbellen te koop die geĆÆntegreerd zijn in de GPS stuurhouder. Dus er is geen reden zonder fietsbel te rijden.

Beste medefietsers, de oplossing voor dit probleem is de achteruitkijkspiegel, in de auto op de motor, op de scooter heb je een achteruitkijkspiegel, hij hoort zeker ook op de fiets, want zodra je achterom kijkt trek je je stuur mee! En geloof mij als je in een groep rijd, en men zegt achter, dan moet iedereen kennelijk kijken of er inderdaad iets achter hen rijd, tenzij je ā€œritsenā€ zegt! Je hebt in een fietsgroep een groepsleider/toerlijder, maar ook een achterrijder, die haast net zo belangrijk is, die moet ook in de gaten houden dat de langzaamste toch bij blijft, en de toerlijder waarschuwt als het langzamer moet. Maar ik sinds begin van mijn groepsfietsen een achteruitkijkspiegel!

Inderdaad, vandaag nog een zakelijke rit gemaakt van 2x 18km en onderweg 2x 2 wandelaars tegengekomen en een koppeltje met een bakfiets/fiets. En op zondagmorgen is het belachelijk druk op het fietspad.

Maar mijn favoriet is het gouden uurtje, ofwel het uur vĆ³Ć³r zonsondergangā€¦ de fietspaden zijn dan gewoon leeg.

Tip voor de bel: Spurcycle.

50 euro voor een bel, dat vind ik nogal wat. Ik heb op mijn hybride (zat er al op) een hele praktische bel met een plastic ring die je met je duim kunt draaien. Ik kan deze bel nergens te koop vinden, maar hij bevalt erg goed. Doet het altijd, nooit een misser.

1 like

Met die Spurcycle bel heb je een groter bereik, je kunt van grotere afstand je nadering aankondigen, bijzonder praktisch als je sneller rijdt dan de gemiddelde fietser. Vijftig euro is inderdaad een flinke klap geld maar het geld wƩl waard. Ik heb liever een goede bel dan een mooie fietstas.

Maar hoorbaar zijn kan ook veel goedkoper. Ik begin ook niet op 200 meter afstand al te bellen. Hooguit een meter of 50 tot 30. Vaak later.
http://www.vogelvrijefietser.nl/sites/default/files/artikelen/bestanden/092012/tringtones.pdf

Ik bel hooguit op 20 meter afstand, verder weg heeft weinig zin. De Spurcycle is wel bijzonder te noemen, het is een soort gong met een doorsnede van 3 cm en een hoogte van 2cm, piepklein dus en daarmee zeer geschikt voor wielrenners die zo weinig mogelijk gewicht willen meenemen. Maar een geluid dat van dat dingetje komtā€¦ en dan geen ā€œpingā€ maar "PINGGGGGGGGGGGGGGG. De gong galmt lange tijd na, zelfs als je de fietsers al gepasseerd bent. Katten en honden reageren sterk op het geluid door zich uit de voeten te maken (hihi). Ook jongeren blijken gevoelig voor het geluid dat zeer hoog en indringend is. Alleen senioren reageren minder sterk op het geluid en dat compenseer ik dan door enkele keren achtereen te pingen.

De bel is zeer geliefd bij speedbikers die met hogere snelheid naderen en daarom al 10-20 meter van tevoren bellen in plaats van de gebruikelijke 5 meter tussen fietsers onderling.

Dat soort hogere tonen zijn echter voor ouderen (vooral mannen die ook nog eens altijd aan de de buitenkant fietsen) slecht te horen. Als ik er een zie ga ik er al van uit dat ie het niet hoort dan moet eerst mevrouw hem aanstoten.

Herkenbaarā€¦ :wink:

Beste marcopfietse, een soort gelijke bel is de easyring. Wel groter dan de mooie kleine bel die u laat zien maar misschien een goede vervanger

Gevonden. Van Spanninga maar die is toch wat groot voor op de race hybride. Ik heb eens gezocht en XLC maakt (of maakte) ze. http://www.cykelkraft.se/ringklocka-xlc-mini-turn-stor-klamma-32mm (mijn fiets is zweeds/deens vandaarā€¦)

Ik vond m ook wat aan de grote kant, rij zelf op een mtb en zit ook niet op zoā€™n kerkklok op mā€™n stuur te wachten. Heb dit type toevallig opgepikt bij mā€™n lokale fietsenmaker in Kristiansand

Ik sprak eens een wielrenner die beweerde bij hoog en laag, dat een fietsbel niet verplicht was, en hij was nota-bene buschauffeur ! Maar de politie doet er niets aan, ze plaatsen alleen tijdens een verlichtingscontrole een opmerking van : u heeft ook geen fietsbel, maar de meeste racefietsen hebben ook geen verlichting!

Vrijwel alle racefietsers die het als een sport beoefenen rijden in het donker met led-verlichting. Je zou wel gek zijn om het niet te doen.

Als je wilt passeren, bel je even zegt gedag, en vraagt of je mag passeren, kwestie van beleefdheid !

1 like

Net als zovelen hier heb ik wel degelijk een bel op de racefiets (een Knog Oi, die staat ook nog mooi) en net als anderen merk ik dat het effect tamelijk gering is.De meeste fietsers zijn zo druk met elkaar of de omgeving bezig dat ze een bel niet horen en horen ze die wel dan leidt het vaak tot schrikreacties en verbale (agressieve) uitingen.

Zeer bizarre gewaarwording was een groep wandelaars op leeftijd op de Van Oldenborghweg in de duinen. Breeduit, het hele fietspad daarmee in beslagnemend. Ik minder derhalve flink vaart en eenmaal binnen gehoorafstand bel ik. Andermaal leidde dat tot schrikreacties waarop diverse wandelaars - geheel onnodig overigens, want ik had de vaart er al uit gehaald - de berm in stoven. EĆ©n wandelaar op leeftijd zette echter een korte sprint in en probeerde mij van de fiets af te slaan.

Dus ja, is het nu wel of geen wijsheid om een bel te gebruiken? Zeg het maar.