Woon-school-werk

Goedendag,
Goed door de bomen het bos niet meer te kunnen zien, waag ik me toch aan het advies van de ervaren mensen hier op het forum. Ik heb al een beetje op dit forum gelezen maar kom er gewoon niet uit.

Ik ben op zoek naar een comfortabele lichte fiets waarmee ik 4x per week ca. 15km zal fietsen tussen woon, school en werk een deel met een mannetje van nu 3 jaar (ca. 15kg) achterop. En daarnaast in het weekend voor activiteiten van de kinderen.

Op dit moment heb ik een Gazelle bloom moederfiets, deze wordt overbodig omdat de oudste op haar eigen fiets mee fietst. Deze fiets vindt ik ook erg zwaar. Gebruik m ook alleen bij ons in de omgeving.

Ik kan gebruik maken van het fietsplan van mijn werkgever en een mooi extraatje. Budget ligt tussen de 700-900 euro.

Verder een degelijke fiets zonder al te veel onderhoud en vervangingswaarde van onderdelen niet al te hoog.

Zelf heb ik gekeken naar de:

Maar alle suggesties zijn welkom!
Alvast veel dank,
Marlene

Beste Marlene,

Het belangrijkste is bedenken in weke houding je wilt fietsen. Vermoedelijk fiets je nu vrij rechtop. Iets meer voorover heeft 2 grote voordelen. Je kunt in de houding makkelijker je trapenergie kwijt. En je vangt minder wind. De houding achteraf corrigeren is lastig omdat bij een diepere zit het stuur niet alleen lager moet, maar ook verder weg.
De Nexus7 naaf geeft vrij veel weerstand in de derde, vierde en vijfde versnelling. De nexus8 trapt lichter, vooral in de vijfde versnelling (de directe aandrijving) omdat je dan het tandwielstelsel in de naaf niet gebruikt. De nexus7 heeft geen directe aandrijving.

Het is altijd lastig meteen uit die grote berg fietsen de goede te halen. In de eerste jaren zul je wel eens de ketting moeten (laten) vervangen. De Gazelle heeft een ingebouwde kettingspanner. Daar zul je dat minder snel merken, ook als de ketting wel versleten is. Andere onderdelen, zoals kabels, hebben te lijden van fietsenstallingen, maar de kosten zijn te overzien.Zo te zien zitten er op beide fietsen rollerbrakes. In principe onderhoudsvrij, maar geven wel altijd wrijvingsweerstand en zijn berucht vanwege het geluid dat ze na verloop van tijd gaan maken. Een goede fietsenmaker kan dat verhelpen. Wordt veroorzaakt door de constructie en/of slordige montage.
Van genoemde twee fietsen heeft de Sensa de voorkeur vanwege de Nexus Premium 8v versnellingsnaaf en het ontbreken van veerelementen.

Veel dank voor het snelle respons!
Ik zit nu inderdaad rechtop en met een beetje tegenwind kom ik al uitgeput aan op mijn eindbestemming. Dat kan niet de bedoeling zijn als ik naar mijn werk ga :wink:

Zijn er suggesties voor eventuele andere fietsen?

Veerelementen zijn niet aan te raden?

Is de Gazelle Chamonix c8 dan aan aan te raden! Heeft helaas ook veerelementen zie ik net; https://www.aanbiedingsfiets.nl/gazelle-chamonix-c8-2019-dames

Op de Batavus Dinsdag zou ik als het goed is licht voorover zitten maar volgens mij is dat weer Nexus 7. Ik vind het erg lastig allemaal.

Als ik het goed begrijp is het verstandiger om de fiets dan bij een goede fietsenmaker aan te schaffen met de te verwachten onderhoudszaken.

Het is dus beslist aangeraden om bij een fietswinkel in de buurt wat fietsen te proberen wat zithouding betreft, die met de Nexus 8 v naaf zijn uitgerust. Over het algemeen zijn kettingkast fietsen ontworpen om rechtop te zitten. Het is de hollandse traditie die dit bepaalt. Tradities in de (nederlandse) fietswereld zijn er zat en kennelijk lastig af te leren. Fietsen met derailleurs zijn meer ontworpen voor een licht gebogen zithouding, maar vergen door de open ketting uiteraard ook meer onderhoud.
Vering in vork en zadelpen kost trapenergie. Deze veringen zijn heel eenvoudig (spiraalveer) en kunnen geen schokken dempen en dat is eigenlijk het belangrijkste. Als je licht van gewicht bent, doen ze helemaal niks. Ze betekenen al gauw 2 kilo extra gewicht en kosten in aanschaf en evt. reparaties extra geld. Vermijden zo mogelijk.

Met de verschillende tips hier blijf ik verder zoeken zodat ik een keuze kan maken op welke nu een proefrit te gaan maken.

Ik kwam zojuist op de Cortina Mozzo; https://www.cortinafietsen.nl/sportieve-fietsen/cortina-mozzo-damesfiets/product/CMO8GBNDD56DM

Lijkt me een hele degelijke, geen veerelementen. En voor zover ik kan zien weinig onderhoud. Kan iemand meedenken.

Minpunt; er kan geen zitje achterop.

@MikeRZ is hier de beltdrive specialist voor de nieuwere types. Kom er maar in Mike!
Wat mij meteen opvalt: een beltdrive fiets van maar liefst 22 hele kilo’s!, terwijl je 16 kilo verwacht. Lijkt mij ook een flink min-punt. Rijp voor een proefrit!
Er zijn overigens kinderzitjes die steunen op de zitbuis en tevens (met klemmen) op de staande achtervork en dus geen stevige drager nodig hebben: o.a. van Bobike. Ik heb er zelf zo een.

1 like

Ik dacht 17 kg te lezen, ik ga nog eens kijken.

Goede tip voor een kinderzitje, die neem ik mee!

@lene Waar/hoe zou je de fietsenmaker willen kopen en evt. onderhoud willen laten doen? Het kan handig zijn om i.v.m. onderhoud een fiets te kopen via de fietsenmaker, (iets) duurder maar vaak makkelijker wat betreft onderhoud.

In een review de Cortina Mozzo N8 2018 Heren lees ik “De relatief dikke en brede banden zorgen voor comfort op een oneffen wegdek.” als dat ook geldt voor de damesversie zijn dat wat mij betreft pluspunten.

Ja die Corina Mozzo damensfiets heeft een belt aandrijving, van het type Gates CDN Urban.
Zelf zegt Gates daarover (zie hier) vrij vertaald:

Ontworpen voor de fietser in de stad en buitenwijken, met dezelfde technologie als het Gates premium CDX systeem, geeft het CDN systeem een goedkopere optie voor de “casual” gebruik

Over wat dat “casual” gebruikt betekend is nog niet veel te zeggen, daarvoor is het te kort op de markt en een enkele ervaring zegt niet veel. Zelf denk ik dat het nog een jaar twee duurt voordat je iets zinnigs over levensduur kan zeggen.

Dat klinkt misschien niet heel positief maar ik zelf ben heel tevreden met een CDX/CDN combo en heb recent een tweede fiets te gekocht met CDN Urban, de overwegingen kan je hier lezen:

@MikeRZ het is zeer zeker de bedoeling om de bedoeling om de fiets bij een fietsenmaker te kopen en niet via het net. Dit zal dan Rijswijk/Den Haag zijn.

Erg goed en fijn om je ervaringen te lezen beltdrive te lezen.

Ook deze fiets zal niet heel vuil worden. Het zal grotendeels woon-werkverkeer gebruikt gaan worden wat een en al verhard wegdek zal zijn. Daarnaast zal de fiets ten alle tijden binnen staan. In de praktijk zal het met slijtage waarschijnlijk wel meevallen als ik het net mag geloven.

Zoals ik hier lees raden jullie zeker aan om een proefrit te gaan maken.

Prima idee om een fiets bij een fietsmaker te kopen maar houdt er wel rekening mee dat fietsenmakers vaak maar een beperkt assortiment hebben.

1 like

Ik heb nu 2 fietsenmakers op loopafstand! met Cortina in het assortiment, morgen maar eens navragen of ze er ook de Mozzo hebben.
Veel dank allemaal, volgende fase; proefritjes :slight_smile:

Even een korte update; afgelopen zaterdag bij 2 fietswinkels geweest en gevraagd of ze de Mozzo hadden. Bij de 1e zaak zijn ze meteen in de computer gaan kijken, helaas niet maar de verkoper vond de Gazelle vento wel vergelijkbaar :frowning:
Nadat ik een proefrit heb gemaakt (moet toch vergelijken) alsnog gevraagd of ze dan een andere fiets hadden met een beltdrive. Verkoper toch maar weer de fiets opgezocht in de computer en bood zn excuses aan dat hij niet goed gekeken had. De fiets hadden ze niet en ook geen met beltdrive. Maar was wel een hele mooie fiets waarvan weinig onderhoud verwacht wordt, prima fiets, niets op aan te merken!
Hij kan m wel voor me bestellen. Advies was om verder niet zelf aan de beltdrive te rommelen maar dat door een fietsenmaker te laten doen. De fiets heeft momenteel levertijd van eind december begin januari.

De volgende winkel, welke bekend staat als Cortina handelaar. Had m niet, nooit gehad en was niet bereid om te bestellen. Dus daar waren we heel gauw uitgepraat. Heel erg klant onvriendelijk.

Morgen wordt ik gebeld door de fietsenmaker nadat hij gesproken heeft met leverancier of hij de fiets van mijn voorkeur kan bestellen.

Densondanks wil ik nog wel een proefrit gaan maken. Ik probeer nog te achterhalen of de fiets elders bij ons in de omgeving nog te krijgen is en in de winkel staat.
Tot zover weer…

Ja, veel vaker gehoord dat fietsenmakers bepaalde fietsen niet kunnen leveren.

Ik snap best dat je maar een zeer beperkt aanbod op voorraad kan hebben maar dat ze nu niet een groter bestand kunnen bestellen/leveren vind ik wel een beetje hun eigen ruiten ingooien. Er moet toch wel iets mogelijk zijn met iets van een inkooporganisatie die voor meerdere fietsenmakers werkt.

Ik heb nu vanaf dinsdag meerdere fietswinkels afgebeld maar nergens is de Mozzo beschikbaar om een proefrit te maken. Andere suggesties komen vaak de ‘gewone’ aandrijving en niet beltdrive.
Vandaag dan eindelijk de Fietswinkel met een 3-tal beltdrive. De Cube is me wat te sportief maar de Gazelle Cityzen C8 komt al aardig in de buurt. Als is deze wel wat boven mijn budget; https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-cityzen-c8-dames

Ik denk dat het vergelijkbaar is met de Mozzo, maar dan ben ik geen expert!

Ik vind die Gazelle er beter uitzien, al blijven schijfremmen wat mij betreft overkill. Hij is ook nog eens flink wat lichter en de garantietermijnen zijn royaal. Ook is de versnellingsnaaf nog net een kwaliteitje beter: Nexus Premium 8 in plaats van Nexus 8. Dat betekent dat het binnenwerk in de naaf uitsluitend met kogellagers of naaldlagers is gelagerd. De Nexus 8 heeft in elk geval 1 glijlager. Dat is toch iets minder. Ga maar eens uitproberen.
Wel werkt het licht hier op batterijen, terwijl bij Cortina de naafdynamo het werk doet. Een naafdynamo trapt en is zwaarder en is ook niet eeuwig betrouwbaar, maar wel veel langer dan een stel batterijen. Kwestie van controleren na de zomer, wanneer het weer gaat schemeren.

1 like

De Cortina Mozzo is beschikbaar bij 12GO biking in Moordrecht:

Je kan er zondemeer een proefrit maken al is het wel binnen en dus een beperkte afstand.

Ze hebben ook een uitgebreide collectie fietsen met riem, ze hebben bijv. ook nog een aanbieding van de Cube Travel Pro in de damesmaten 50 en 54 cm en die heb ik zelf ook :wink:

Nadeel is natuurlijk dat ze niet echt om de hoek zitten.

1 like

Goed! Vanmorgen in de auto gestapt en naar Moordrecht gereden! Heb op een aantal fietsen door de winkel gecrosst ( voor zover dat kan want is en blijft beperkt!

Toen ik op de https://www.12gobiking.nl/pegasus-premio-sl-belt-8v-2018 mocht rijden was ik helemaal overtuigd. Dit is m dan ook geworden. Had er een goed gevoel bij, een fiets waar ik hopelijk veel plezier aan ga beleven.

Heel veel dank voor het meedenken! Zeer gewaardeerd :+1:t4:

Fijn dat het gelukt is, nu maar fietsen :wink:

Je was zeker niet de enige met een goed gevoel bij de Pegasus Premium SL Belt, zie:

De verende voorvork is interessant, de ene kant vering en de ander kant demping. Ook is het mogelijk de vork te vergrendelen.

Waar ik wel over verbaasd ben ik dat de fiets een Continental riem lijkt te hebben, ik dacht dat die niet meer geleverd werden. Dit is wat de fabrikant erover schrijft (in het Engels):

http://www.continental-bicycle-systems.com/Ebikes/Belt-Drive

1 like