Woon-werk, stad, riemaandrijving, Nexus 8, < 16kg

Voor iets meer dan 10km enkele reis zoek ik een lichte fiets met riemaandrijving. Omdat ik door de stad rijd, zijn goede remmen belangrijk; ook bij nat weer. (Hydrolische) Velgremmen heb ik daarom liever niet. Que versnellingsnaaf heb ik voorkeur voor een Nexus 8 (Premium) of een Alfine als het budget het toelaat.
Er moet een goede bagagedrager op zitten/later gemonteerd op worden.
Budget <1300,-

Wat ik zelf heb gevonden:

  • Batavus Dinsdag belt (iets te zwaar);
  • Trek L500;
  • Cube Travel Pro (Nexus);
  • Cube Travel EXC (Alfine);
  • Sensa Cintura.

De Cube ziet er nogal sportief uit, terwijl ik wel iets meer comfort zou willen. Een licht gebogen houding is wel fijn, maar een recht stuur wellicht iets te sportief.

Cortina en Pegasus voelen voor mij iets te goedkoop aan.

Edit: momenteel rijd ik een Gazelle Eclipse (oud model) met Nexus 8 premium en die begint wat oud te worden. Bovendien vind ik deze nogal zwaar en voor fietsen over klinkers heb ik liever ook bredere banden (al kan ik die altijd nog vervangen voor 40-50mm; momenteel 37).

Ik ga vanmiddag de Cube Travel SL 2019 ophalen, de voorganger van de Cube Travel EXC en is op de kleur na nagenoeg niets veranderd.
0km op gefietst dus kan er verder nog maar weinig over kwijt maar zal na het weekend mijn eerste bevindingen hier wel neer zetten.
Blijkbaar kun je je fiets houding wat aanpassing door er een ander stuur op te plaatsen zoals @MikeRZ gedaan heeft op zijn Cube Travel Pro.

Tot na het weekend.

1 like

Je vindt hier zeker 10 gelijksoortige vragen met suggesties van mede forumleden. Lees die eens door.