Woon- Werkverkeer, 50km per dag

Hi allen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe fiets voor mijn woon- werkverkeer. Het is 50km per dag 4x per week. Ik ga door regen en wind. Heb een rugzak maar ook soms mijn ortliebtas nodig.
Op dit moment fiets ik electrisch en vind ik het niet prettig. Heb op de een of andere manier geen controle en gooi mijn electra negen van de tien keer uit of standje 1. Want dan heb ik het gevoel dat ik ergens tegenaan trap. Ik doe hem niet weg want met echt rot weer kan ik misschien toch de electrische gebruiken.

Ik denk aan meerdere fietsen die allen zo verschillend zijn. Vanwege mijn lengte heb ik ook nog eens dikke pech, 158cm en niet de langste benen. Dus maat xs/s.

Trek FX2
Cube Touring
Cube Hyde Pro (vooral omdat het een knappe fiets is :woman_facepalming:t4:)
Lapierre Crosshill 3.0
Kalkhoff endeavour 8

Ik sta open voor alle tips en adviezen. En met name reeelere keuzes dan waar ik nu tussen twijfel.

Het grootste probleem momenteel is verkrijgbaarheid, nog eens verergerd door je maat.
Bij dergelijke afstanden denk ik aan een fiets met racefiets stuur. Scheelt flink in de luchtweerstand en dus snelheid. Uiteraard met spatborden en een drager. Het valt op dat je in je selectie zeer uiteenlopende fietsen hebt gekozen. Waar ligt je eigenlijke voorkeur? Is de te rijden route vlak of glooiend?

De rijroute is vlak, heb alleen een brug waar hoogte in zit. De route is wel wind gevoelig, tussen Schiphol en weilanden.
Ja de fietsen zijn zeer uiteenlopend, in volgens mij alles. Ik wil zelf graag soepel en vlot naar werk fietsen en merk dat rechtop zitten niet echt mijn ding is voor deze afstand. De fiets die ik nu heb is meer een stadsfiets, dus rechtop. Nu weet ik niet of een racefiets heel comfi zit maar iemand wees mij ook op gravel of hybride, zitten iets comfortabeler.
Ik ben wel bang met een racefiets dat de banden wat smal zijn en dat natte bladeren dan een ding gaan worden. Aan de andere kant zijn racefietsen of gravelbikes er wel vaak in maat xs :slight_smile:

Gravelbike lijkt dan het meest praktisch, mits je er een drager en spatborden op kunt zetten, zoals de Giant Revolt. Ik heb geen ervaring met deze fiets. https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes-revolt of, gezien je lengte: de Liv Devote. Liv is een merk van Giant, met kleinere maten. https://www.liv-cycling.com/nl/devote-1

De Velomobiel is bij uitstek geschikt voor lange afstand in weer en wind. Zie bv velomobiel.nl en intercitybike.nl

Bij woon/werkveerkeer 50 km door wind en wind zat ik ook aan een gravelbike te denken. Deze, van Stevens, is vanaf 48 cm verkrijgbaar. Maar beschikbaarheid is momenteel wel een dingetje …

Een ligfiets is ook een optie, maar dan zit je wel in een heel andere prijsklasse.

50 km per dag, 25 km enkele reis, petje af :wink:

Met z’n afstand, een route die windgevoelig en als rechtop zitten niet echt je ding is dan zou ik gaan voor een ligstuur (of een ligfiets zoals eerder gesuggereerd).

Bij gebruik elke dag, ook bij regen, denk ik aan een riem ipv van een ketting.

Wat betreft de genoemde fietsen lijkt me dan de Cube Hyde Pro een prima keus, wel zou ik er nog spatborden, een minimale bagagedrager en … een ligstuur toevoegen.

De Cube Touring zou ik niet kiezen door de ketting en de (goedkope) verende voorvork, Lapierre Crosshill 3.0 niet om de ketting en de prijs, de Kalkhoff endeavour 8 niet om de (goedkope) verende voorvork en CDN ipv CDX zoals op de Cube Hyde Pro.

Wat betreft een ligstuur kan ik de Decathlon Aptonia aanbevelen.

Echt mega bedankt voor al jullie tips. Vandaag bij de Giant/Liv dealer geweest, heb echt op fantastische fietsen gereden. De Allure cs met riem en 8 versnellingen was echt een feestje. Wel een andere stuur voor een sportievere zit als ik voor deze ga. Morgen mag ik een testrit op een gravelbike maken. Voelde ergens heel erg gek om zo te zitten, dus de beste man zij dat ik er maar even 2 uurtjes op moet gaan rijden. Dan kan ik een mooie beslissing maken.

Ik begrijp nu pas, dat je een fiets zoekt met lage instap. Waarom heb je dat nodig? Die fietsen zijn door de constructie/geometrie ongeschikt om snelheid te maken. Zonde van je trapenergie.